Provtill Franska 4

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 4
Tema: Läsa och analysera texter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att läsa och analysera olika typer av texter på franska, samt deras kapacitet att diskutera och dra slutsatser från det lästa materialet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utveckla elevernas förmåga att läsa och analysera olika typer av texter på franska. Fokus ligger på att identifiera teman, budskap och stilistiska grepp samt att kunna diskutera och dra slutsatser från det lästa materialet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna bearbeta och analysera texter av olika slag och förbereda sig för att uttrycka sina åsikter och reflektioner om det lästa på franska. Detta inkluderar även att förstå textens olika lager och betydelser.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är ett centralt tema i många franska texter?
    A) Krig
    B) **Kärlek**
    C) Död
    D) Sport
  2. Vilket stilistiskt grepp används för att skapa stämning i en text?
    A) Tidslinje
    B) **Metafor**
    C) Syftning
    D) Personifikation
  3. Vad betyder termen “karaktär” i litterär analys?
    A) Den faktiska platsen för händelserna
    B) **En person eller figur i en berättelse**
    C) Textens huvudidé
    D) Författarens stil
  4. Vilket av följande verk är en välkänd fransk roman?
    A) **Les Misérables**
    B) To Kill a Mockingbird
    C) Pride and Prejudice
    D) 1984
  5. Vilken typ av text är en dikt?
    A) **Lyrisk**
    B) Narrativ
    C) Expository
    D) Argumentativ
  6. Vilken stilistisk teknik förstärker en känsla?
    A) Analogi
    B) **Hyperbol**
    C) Ironi
    D) Symbolism
  7. Vad betyder “temat” i en text?
    A) Författarens biografi
    B) **Huvudidé eller ämne**
    C) Skrivprocessen
    D) Textens längd
  8. Vilken analysmetod kan man använda för att undersöka hur karaktärer utvecklas i en text?
    A) Tematisk analys
    B) **Karaktärsanalys**
    C) Stylistisk analys
    D) Textrespons
  9. Vad kännetecknar en novell?
    A) **Kort berättelse med få karaktärer**
    B) Lång berättelse med flera kapitel
    C) En samling av dikter
    D) En faktatext
  10. Vilken typ av författarens stil refererar till sättet att skriva?
    A) Struktur
    B) **Stilistik**
    C) Narrativ
    D) Tema
  11. Vad vanligast är i fransk litteratur?
    A) **Romantiska element**
    B) Science fiction
    C) Historiska skildringar
    D) Barnberättelser
  12. Vad är en kulturell referens?
    A) En geografisk plats
    B) **En hänvisning till en specifik kultur**
    C) En tidsperiod
    D) En litterär genre
  13. Vilken av dessa texttyper handlar oftast om personliga upplevelser?
    A) Nyhetsartikel
    B) **Memoar**
    C) Fackbok
    D) Roman
  14. Vad kallas den framgångsrika övergången mellan olika tidslinjer i en berättelse?
    A) Cliffhanger
    B) **Flashback**
    C) Prolog
    D) Epilog
  15. I vilken stil används ofta bilder och symboler?
    A) Argumentativ
    B) **Lyrisk**
    C) Expositorisk
    D) Narrativ

Resonerande frågor

  1. Diskutera betydelsen av tema i en text. Varför är det viktigt att identifiera det?
    Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka på hur tema påverkar läsarens förståelse av texten.
  2. Analysera karaktärsutvecklingen i en av de texter ni har arbetat med. Vilka faktorer bidrog till förändringen?
    Frågan ger eleverna möjlighet att visa insikter om karaktärernas komplexitet och djup.
  3. Hur kan stilistiska grepp fördjupa läsarens upplevelse av en text? Ge exempel.
    Detta låter eleverna reflektera över språkliga teknikers roll i att skapa känslor och betydelse.
  4. Reflektera över hur kulturella referenser i en text kan påverka dess tolkning.
    Genom denna fråga får eleverna koppla sina analyser till bredare kulturella kontexter.
  5. Vilken roll spelar författarens syfte i skapandet av en text?
    Eleverna ges möjlighet att tänka på författarens avsikter och hur dessa påverkar texterna.
  6. Hur kan dubbla perspektiv i en text påverka dess tema och budskap?
    Detta främjar djupare analys av hur olika synvinklar kan ge olika tolkningar.
  7. Diskutera hur en text kan spegla samhället och dess värderingar.
    Frågan cererar en diskussion om litteraturens kraft som social kommentar och reflektion.
  8. Varför tror du att litteratur är viktigt för att utveckla språkkunskaper?
    Frågan ger eleverna möjlighet att tänka på litteraturens pedagogiska värde och dess inverkan på språklig kompetens.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).