En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Franska 4 – Pronomen

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 4

Tema: Pronomen i franska

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av pronomen i franska, inklusive objektpronomen, reflexiva pronomen och relativpronomen, samt att ge dem möjlighet att visa sina kunskaper i både skriftlig och muntlig form.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att introducera och fördjupa förståelsen för olika pronomen i franska, inklusive objektpronomen, reflexiva pronomen och relativpronomen. Eleverna lär sig hur dessa pronomen används för att förenkla och variera språket i både tal och skrift.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna använda olika pronomen korrekt i tal och skrift, samt kunna bearbeta och analysera texter där pronomen används. Dessutom ska eleverna kunna uttrycka sig mer varierat och nyanserat genom att använda pronomen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett objektpronomen?

A. lui

B. elle

C. qui

D. le

2. Vad används reflexiva pronomen för?

A. Att referera till subjektet i meningen

B. Att beskriva objektet

C. Att ange tid

D. Att fråga om något

3. Vilket pronomen skulle ersätta “Marie” i meningen “Marie älskar sin katt”?

A. sa

B. elle

C. lui

D. les

4. Vad är ett relativt pronomen?

A. Ett pronomen som syftar tillbaka på ett substantiv

B. Ett pronomen som används för att beskriva något

C. Ett pronomen som visar ägande

D. Ett pronomen som används i frågor

5. Hur används objektpronomen i franska?

A. De ersätter substantiv som är objekt i en mening

B. De beskriver subjektet i meningen

C. De anger tid

D. De används enbart i frågor

6. Ge ett exempel på ett reflexivt pronomen.

A. nous

B. se

C. lui

D. les

7. Vilket av följande är ett exempel på en korrekt användning av relativt pronomen?

A. Marie qui chante

B. Marie elle chante

C. Marie que j’aime

D. Marie elle aime

8. Vilken mening visar korrekt användning av objektpronomen?

A. Je vais à l’école.

B. Je la vois.

C. Il est là.

D. Nous jouons.

9. Vad sker med substantivet i meningen “Marie köper en bil” när det byts ut mot ett objektpronomen?

A. Det blir “Marie l’achète.”

B. Det blir “Marie la voiture.”

C. Det blir “Marie adore.”

D. Det förblir oförändrat.

10. Varför är det viktigt att använda pronomen i en text?

A. För att göra texten kortare

B. För att förhindra upprepning och skapa flyt

C. För att skapa förvirring

D. Ingen särskild anledning

11. Ge ett exempel på ett reflexivt pronomen i en mening.

A. Il mange.

B. Elle s’habille.

C. Nous allons.

D. Vous parlez.

12. Vilka pronomen används för att referera till objekt?

A. Objektpronomen

B. Relativa pronomen

C. Reflexiva pronomen

D. Frågepronomen

13. Vad beskriver relativpronomen?

A. En känsla

B. En relation mellan substantiv

C. En plats

D. En tid

14. Vilket av följande pronomen är reflexivt?

A. vous

B. se

C. il

D. les

15. Vad händer med meningen “Jag ser Marie” när vi använder objektpronomen?

A. Jag ser Marie i skolan.

B. Jag ser henne.

C. Jag henne ser.

D. Jag ser den.

Resonerande frågor

1. Förklara skillnaden mellan objektpronomen och reflexiva pronomen. Syftet är att eleverna ska tydligt kunna skilja mellan dessa två typer av pronomen och ge exempel på båda.

2. Diskutera vikten av relativpronomen i franska språket. Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över hur relativpronomen används för att förena meningar och ge mer information.

3. Ge exempel från verkliga situationer där korrekt användning av pronomen kan förbättra kommunikationen. Eleverna får möjlighet att koppla språkbruk till praktiska situationer.

4. Hur påverkar korrekt användning av pronomen språklig tydlighet? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på hur språket påverkar förståelsen av en text.

5. Beskriv en situation där användning av ett pronomen kan leda till missförstånd. Eleverna får möjlighet att identifiera potentiella fallgropar i språkanvändning.

6. Reflektera över hur pronomen förändras beroende på deras position i meningen. Frågan ger eleverna möjlighet att analysera språkets struktur.

7. Diskutera skillnaderna mellan formella och informella pronomen i franska. Eleverna får möjlighet att förstå sociolektens betydelse i språket.

8. Hur kan man öva på att använda pronomen i olika former? Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över metoder för att förbättra sina språkkunskaper.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per rätt svar, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor bedöms med högst 3 poäng var. Totalt antal poäng som kan uppnås är 24.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×