Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 4
Tema: Samtal om vardagliga ämnen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att samtala och uttrycka tankar samt åsikter om vardagliga ämnen på franska. Detta inkluderar även att förstå och bearbeta samtal och texter that handlar om deras liv och intressen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska kunna samtala om vardagliga ämnen på franska, inklusive att formulera och uttrycka sina åsikter och erfarenheter i konkreta situationer som rör familj, vänner, fritidsintressen och rutiner.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna delta i diskussioner, uttrycka sina åsikter och ställa frågor om aktuella och bekanta ämnen på franska. Det inkluderar att förstå och bearbeta samtal och texter där vardagliga ämnen behandlas.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder frasen “Qu’est-ce que tu fais pendant ton temps libre?”?
A. Vad gör du på din fritid?
B. Hur mår du?
C. Vad arbetar du med?
D. Vad tycker du om att äta?
2. Vilket av följande är en typisk fråga om familj?
A. Qu’est-ce que tu aimes faire?
B. Comment s’appelle ta mère?
C. Où vas-tu aujourd’hui?
D. As-tu un animal de compagnie?
3. Vilket ord betyder “vän” på franska?
A. Amour
B. Ami
C. Fête
D. Famille
4. Vad skulle man säga på franska för att fråga om någons favoritaktivitet?
A. Quelle heure est-il?
B. Où habites-tu?
C. Quelle est ta passion?
D. Est-ce que tu as des frères et sœurs?
5. Vad innebär det att “faire du sport”?
A. Att titta på sport
B. Att utöva sport
C. Att läsa om sport
D. Att spela spel
6. Vad är den franska översättningen av “favoritfilm”?
A. Film préféré
B. Film favori
C. Film aimé
D. Film connu
7. Vilken fras används för att ställa en personlig fråga?
A. D’où viens-tu?
B. Que penses-tu?
C. Quand as-tu mangé?
D. Pourquoi est-ce que tu es triste?
8. Hur säger man “Jag gillar att läsa” på franska?
A. J’aime écrire.
B. J’aime regarder.
C. J’aime lire.
D. J’aime parler.
9. Vad innebär “parler de ta famille”?
A. Att prata om din familj
B. Att fråga om någon annans familj
C. Att diskutera hobbyer
D. Att få veta om traditioner
10. Vad betyder “Cela m’intéresse”?
A. Jag vet inte
B. Det intresserar mig
C. Det är tråkigt
D. Det är svårt
11. Vilken fråga skulle du använda för att fråga om någons hobby?
A. Quelle musique écoutes-tu?
B. Quelles sont tes passions?
C. Comment s’appelle ton ami?
D. Où vas-tu en vacances?
12. Vad bör du säga om du vill veta mer om någons favoriträtt?
A. Qu’est-ce que tu fais?
C. Comment vas-tu?
D. As-tu un animal?
13. Vilken mening är korrekt för att uttrycka en åsikt?
A. J’ai faim
B. Je pense que c’est intéressant.
C. Tu es triste?
D. Je vais à l’école.
14. Vad betyder “Je ne comprends pas”?
A. Jag hör inte
B. Jag ser inte
C. Jag förstår inte
D. Jag vet inte
15. Vad betyder “aimer” på franska?
A. Att se
B. Att höra
C. Att prata
D. Att gilla
Resonerande frågor
1. Diskutera varför det är viktigt att kunna ställa frågor i ett samtal. Genom denna fråga får eleverna möjlighet att reflektera över kommunikativ förmåga och vikten av frågor i social interaktion.
2. Beskriv hur du skulle introducera en ny vän till din familj på franska. Frågan ger eleverna möjlighet att visa sin språkförmåga i att beskriva relationer.
3. Hur skulle du sammanfatta en diskussion om fritidsintressen? Denna fråga uppmanar eleverna att syntetisera information och formulera sina tankar på franska.
4. Vilka utmaningar kan uppstå när man samtalar på ett främmande språk? Genom denna fråga kan eleverna reflektera över sina personliga upplevelser och språkliga hinder.
5. Beskriv en situation där du behövde ställa en fråga för att förstå något bättre. Detta ger eleverna möjlighet att dela med sig av personliga erfarenheter och fördjupad förståelse.
6. Hur tycker du att kulturella skillnader påverkar samtal om vardagliga ämnen? Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt och koppla samman kultur och kommunikation.
7. Ge exempel på hur du kan uttrycka ett intresse för vad någon säger. Denna fråga låter eleverna visa sin förståelse för aktivt lyssnande och engagemang i samtalen.
8. Resonera om vad du lärt dig under lektionen och hur du kan använda detta i framtida samtal. Genom denna fråga kan eleverna reflektera över sin lärandeprocess och skapa en koppling till framtida tillämpning.
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng per rätt svar. Resonerande frågor bedöms med upp till 3 poäng beroende på djup och relevans i svaret. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).