En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Franska 5 – Debatt om franska och svenska samhällsfrågor

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 5

Tema: Debatt om franska och svenska samhällsfrågor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att delta i diskussioner kring samhällsfrågor samt deras färdigheter i att argumentera på franska. Provets upplägg syftar till att träna eleverna i att uttrycka sina åsikter på ett strukturerat och övertygande sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att träna eleverna i att argumentera för och emot olika samhällsfrågor som är aktuella både i Frankrike och Sverige. Genom att delta i debatter får eleverna öva sin förmåga att uttrycka sina åsikter och resonera på franska.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna delta i diskussioner och debatter där de framhåller sina åsikter och argument på ett tydligt och strukturerat sätt. Förmågan att använda ett korrekt och varierat språk är central för att förstärka argumentationen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken samhällsfråga handlar oftast om integration?

A) Klimatförändringar

B) Ekonomisk tillväxt

C) Invandring

D) Utrikespolitik

2. Vad är ett centralt krav i en debatt?

A) Lyssna aktivt

B) Avbryta motståndaren

C) Ge endast egna åsikter

D) Snacka länge utan pauser

3. Vilket av följande är en viktig del av argumentation?

A) Överdriven kritik

B) Stödja argument med fakta

C) Ignorera motargument

D) Använda komplicerat språk

4. Vilken metod används för att strukturera en debatt?

A) Blanda åsikter fritt

B) Fördelning av tid mellan grupper

C) Skriva ner argumenten

D) Undvika ögonkontakt

5. Vad är en reflektion i samband med debatten?

A) En sammanfattning av motståndarnas åsikter

B) En personlig utvärdering av egna insatser

C) En beskrivning av debattformatet

D) En lista över fakta som stödjer argumenten

6. Vilket av följande exempel beskriver social rättvisa?

A) Ekonomisk tillväxt över allt annat

B) Rättvisa fördelning av resurser

C) Endast välbärgade får rättigheter

D) Att alla följer samma regler oavsett behov

7. Vad innebär det att bemöta motargument?

A) Att ge svar på motståndarens åsikter

B) Att ignorera motståndaren

C) Att öka sin egen argumentation

D) Att acceptera fel i sina egna argument

8. Vilken fråga kan vara relevant under en debatt om miljöfrågor?

A) Hur känns det att debattera?

B) Hur påverkar avfallshantering miljön?

C) Vad tycker du om personlig utveckling?

D) Hur många deltog i debatten?

9. Vilket syfte har en exit-ticket?

A) Att bedöma motståndaren

B) Att avsluta diskussionen

C) Att få en snabb återkoppling från eleverna

D) Att öka trycket på eleverna

10. Vad får man inte göra under en debatt?

A) Förbereda argument

B) Lyssna på motståndaren

C) Avbryta den som talar

D) Använda egna erfarenheter

11. Vilken är en fördel med att delta i debatter?

A) Att vinna diskussioner

B) Att utveckla sin argumentationsförmåga

C) Att undvika svåra ämnen

D) Att övertyga alla om sin ståndpunkt

12. Vilken faktor kan påverka en debatts utfall?

A) Tur och otur

B) Styrkan i argumenten

C) Tidigare debattererfarenhet

D) Val av ämne

13. Vad kan vara en negativ aspekt av en debatt?

A) Att dela med sig av idéer

B) Att skapa konflikter

C) Att underlätta samarbete

D) Att öka förståelse

14. Vilken tidsram är vanligtvis för debatter i klassrummet?

A) 20 minuter

B) 10 minuter

C) 30 minuter

D) 5 minuter

15. Vad är en viktig känsla att ha under en debatt?

A) Rädsla

B) Självförtroende

C) Osäkerhet

D) Indifference

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur dina erfarenheter från debatten kan påverka dina framtida diskussioner. Denna fråga hjälper eleverna att koppla teori till praktik och visa en fördjupad förståelse.

2. Hur kan argumentationstekniker stärka din förmåga att övertyga andra? Eleverna uppmanas att tänka på konkreta exempel där de kan tillämpa sina kunskaper.

3. Diskutera vikten av att lyssna på motargument under en debatt. Frågan ger eleverna möjlighet att förstå och förklara motståndarens perspektiv, vilket visar en högre nivå av resonemang.

4. Vilka strategier använde du för att hantera svåra frågor under debatten? Elevernas respons ger insikt i deras strategiska tänkande och beredskap att hantera motstånd.

5. Beskriv en situation under debatten där du fick en ny insikt. Denna fråga fördjupar reflektionen och visar insikt om dynamiken i debatter.

6. I vilken utsträckning anser du att egna erfarenheter bidrog till dina argument under debatten? Frågan fokuserar på hur personlig erfarenhet kan förstärka ens argument.

7. Hur relationen mellan debatten och de samhällsfrågor som diskuterades kan fördjupas? Denna fråga knyter ihop det konkreta med det abstrakta och uppmanar till djupare analys.

8. Vilken roll spelar språkbruket för effektiviteten av dina argument? Eleverna ges möjlighet att analysera och reflektera över språkets makt i argumentation.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.

För betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).