Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1
Tema: Funktionsnedsättning och hälsa

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av hur funktionsnedsättningar kan påverka individens fysiska och psykiska hälsa samt att utvärdera deras kunskaper om hälsofrämjande metoder som kan stödja personer med funktionsnedsättningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur funktionsnedsättningar kan påverka individens fysiska och psykiska hälsa. Eleverna ska ges en förståelse för samband mellan livsstil, hälsa och olika funktionsnedsättningar. Fokus ligger på att undersöka hur hälsofrämjande metoder och livsstilsanpassningar kan stödja personer med funktionsnedsättningar till ökad livskvalitet och delaktighet i samhället.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt hur olika funktionsnedsättningar kan påverka individens hälsa och livsvillkor. Vidare redogör eleven för olika hälsofrämjande metoder och deras betydelse för individer med funktionsnedsättning samt hur dessa metoder kan implementeras i praktiken.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en typ av funktionsnedsättning?
A. Höga blodtrycket
B. **Rörelsehinder**
C. Influensa
D. Näthinna

2. Vad kan en funktionsnedsättning påverka?
A. **Livskvalitet**
B. Matlagning
C. Resor med bil
D. Sociala medier

3. Vilken metod framhäver fysisk aktivitet som en viktig faktor?
A. Ekonomisk metod
B. **Hälsofrämjande metod**
C. Skolmetod
D. Traditionell metod

4. Hur kan man främja hälsa hos en person med funktionsnedsättning?
A. Genom att ignorera deras behov
B. **Genom anpassad träning och kost**
C. Genom att ge dem mer arbete
D. Genom att undvika att prata med dem

5. Vad kännetecknar ett salutogent perspektiv?
A. Fokus på sjukdom
B. **Fokus på hälsosamma livsstilsval**
C. Fokus på diagnoser
D. Fokus på symtom

6. Vilken faktor kan påverka delaktighet?
A. **Tillgång till anpassade aktiviteter**
B. Brist på tid
C. Väderförhållanden
D. Ekonomi

7. En vanlig funktionsnedsättning som påverkar synen är:
A. **Blindhet**
B. Huvudvärk
C. Hjärtsjukdom
D. Öroninflammation

8. Hur kan samhället stödja individer med funktionsnedsättning?
A. Genom att skapa fler hinder
B. **Genom att erbjuda riktade stöd- och rehabiliteringsprogram**
C. Genom att ignorera deras behov
D. Genom att stänga offentliga platser

9. Vilka av följande är hälsofrämjande metoder?
A. **Psykosociala insatser och kost**
B. Avkoppling och vila
C. Sängliggande tävlingar
D. Ingen motion

10. Hur påverkar funktionsnedsättning psykisk hälsa?
A. Den har ingen påverkan
B. **Den kan leda till ökad stress och oro**
C. Den förbättrar den psykiska hälsan
D. Den gör att man blir mer optimistisk

11. Vad är ett viktigt steg i inkluderande arbete?
A. **Att identifiera hinder för deltagande**
B. Att stänga olika aktörer ute
C. Att ignorera olikheter
D. Att inte kommunicera

12. Hur kan man bevara livskvalitet för personer med funktionsnedsättning?
A. **Genom att göra anpassningar för deras behov**
B. Genom att trappa ner deras aktiviteter
C. Genom att ge dem mindre ansvar
D. Genom att försumma deras hälsobehov

13. Vilket av följande kan öka livskvalitet?
A. **Stöd och gemenskap**
B. Ensamhet
C. Stressiga miljöer
D. Kontroll på livssituationer

14. En vanlig metod för att främja fysisk aktivitet är:
A. **Träningsprogram anpassade för individen**
B. Att springa långa sträckor
C. Att bara träna i grupp
D. Att inte träna alls

15. En möjlig barriär för delaktighet kan vara:
A. **Brister i tillgänglighet**
B. Bra kommunikation
C. Anpassade aktiviteter
D. Stödgrupper

Resonerande frågor

1. Vilka faktorer anser du kan påverka livskvaliteten hos människor med funktionsnedsättning och hur?
Syftet är att låta eleverna diskutera olika aspekter och visa på djupgående analys.

2. Hur kan hälsofrämjande metoder anpassas för att möta behoven hos individer med olika funktionsnedsättningar?
Frågan ger eleverna möjlighet att utforska specifika lösningar och metoder.

3. Vilken roll spelar samhället i att stödja personer med funktionsnedsättning i deras strävan mot bättre hälsa och delaktighet?
Eleverna får reflektera över samhällets ansvar och åtgärder i det hälsofrämjande arbetet.

4. På vilket sätt kan inkludering förbättra livskvaliteten för personer med funktionsnedsättning?
Frågan uppmanar till reflektion om sociala aspekter och gemenskap.

5. Vilka hälsofrämjande åtgärder anser du vara mest effektiva och varför?
Elever ges möjlighet att sträva efter en djupare förståelse och argumentation för sina synpunkter.

6. Hur kan erfarenheter från andra områden, såsom idrott eller kultur, bidra till att förbättra livskvalitet för personer med funktionsnedsättning?
Syftet är att får eleverna att tänka kreativt och tvärvetenskapligt.

7. Hur kan individens livssituation och bakgrund påverka deras behov av hälsofrämjande insatser?
Frågan främjar en helhetssyn på individens liv.

8. Vilken betydelse har en positiv attityd i arbetet med personer med funktionsnedsättning?
Eleverna kan visa på insikt om sociala och psykologiska aspekter av inkludering.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng (1 poäng per rätt svar) och resonerande frågor ger sammanlagt 15 poäng (2 poäng per svar). För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).