Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1
Tema: Funktionsnedsättningar och samhällsperspektiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om funktionsnedsättningar, deras påverkan på individens livskvalitet och delaktighet samt samhällets ansvar och åtgärder kopplat till dessa frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla olika funktionsnedsättningar och deras påverkan på individens funktionsförmåga, livskvalitet och delaktighet i samhället. Eleverna ska läras om hur samhället kan befrämja delaktighet för personer med funktionsnedsättningar, samt undersöka lagar och riktlinjer som styr stödinsatser. Fokus ligger även på etiska och sociala aspekter kopplade till funktionsnedsättningar.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt olika funktionsnedsättningar och deras påverkan på individens funktionsförmåga. Vidare redogör eleven för aktuella riktlinjer, lagar och deras betydelse för personer med funktionsnedsättningar samt hur dessa kan påverka delaktighet och livskvalitet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en funktionsnedsättning?

A) En psykisk sjukdom

B) En förlust av en kroppslig funktion

C) En begränsning i en persons fysiska eller psykiska funktion

D) En oförmåga att lära sig nya saker

2. Vilket av följande lagar handlar om stöd till personer med funktionsnedsättningar?

A) Arbetsmiljölagen

B) LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade)

C) Skollagen

D) Socialtjänstlagen

3. Vilken typ av funktionsnedsättning omfattar autism?

A) Sensorisk

B) Intellektuell

C) Fysisk

D) Psykisk

4. Vilken av följande aspekter handlar om delaktighet?

A) Att leva i ett eget hem

B) Att kunna delta i samhället och påverka sin livssituation

C) Att ha en diagnos

D) Att få medicinsk behandling

5. Vad innebär begreppet “tillgänglighet” i relation till funktionsnedsättningar?

A) Möjligheten för alla att använda och delta i olika aktiviteter i samhället

B) Att bygga fler sjukhus

C) Att erbjuda gratis utbildning

D) Att skapa mer kulturella evenemang

6. Vilken av följande faktorer påverkar livskvaliteten för personer med funktionsnedsättning mest?

A) Ekonomiska tillgångar

B) Utbildningsnivå

C) Tillgång till stöd och hjälp

D) Socialt nätverk

7. Hur kan samhället bidra till ökad delaktighet för personer med funktionsnedsättningar?

A) Genom att anpassa offentliga miljöer och bygga ramper

B) Genom att sänka skatter

C) Genom att kontrollera medicinska behandlingar

D) Genom att begränsa tillgång till offentliga restauranger

8. Vilket av följande påståenden är sant om funktionsnedsättningar?

A) De påverkar alltid livskvaliteten negativt

B) De kan påverka olika individer på olika sätt

C) De är alltid medfödda

D) De kan inte förbättras

9. Vad utgör en viktig del av LSS?

A) Utbildning

B) Ekonomisk hjälp

C) Stöd och service

D) Psykoterapi

10. Vad menas med socialt stigma kring funktionsnedsättningar?

A) Fördomar och negativa uppfattningar om personer med funktionsnedsättning

B) Ökad diskriminering på arbetsmarknaden

C) Att funktionsnedsatta inte har rätt till utbildning

D) Att funktionsnedsatta alltid har låg självkänsla

11. Hur kan man öka medvetenheten om funktionsnedsättningar?

A) Genom utbildning och informationskampanjer

B) Genom att skapa lagar

C) Genom att begränsa information till media

D) Genom att ge ekonomiska incitament

12. Vilken typ av funktionsnedsättning är ofta osynlig?

A) Fysiska funktionsnedsättningar

B) Psykiska funktionsnedsättningar

C) Sensoriska funktionsnedsättningar

D) Intellektuella funktionsnedsättningar

13. Vad kan vara en konsekvens av bristande tillgång till anpassningar i miljön?

A) Minskat deltagande i sociala aktiviteter

B) Ökad livskvalitet

C) Bättre hälsa

D) Fler arbetstillfällen

14. Vad betyder projektet “Samhällslyftet”?

A) Att förbättra akademiska resultat i skolor

B) Att skapa ökad delaktighet för personer med funktionsnedsättningar

C) Att främja idrott för alla

D) Att öka resandet inom Sverige

15. Vilket av följande alternativ kan förbättra livskvaliteten för personer med funktionsnedsättningar?

A) Ökade begränsningar i samhället

B) Rotationssystem för arbetsuppgifter

C) Minskade resurser för hälso- och sjukvård

D) Minskade anpassningar i utbildningar

Resonerande frågor

1. Diskutera hur samhället kan bli mer inkluderande för personer med funktionsnedsättningar. För att besvara denna fråga behöver eleverna kunna identifiera specifika åtgärder och resonera kring deras effektivitet.

2. Hur påverkar synen på funktionsnedsättningar den enskilde individens liv? Eleverna ska kunna reflektera över påverkan av sociala normer och attityder i samhället.

3. Vilka roller har skola och arbetsliv i att stödja personer med funktionsnedsättningar? Frågan kräver analys av både skolans och arbetslivets ansvar och eventuella brister.

4. Vilka etiska dilemman kan uppstå i samband med funktionsnedsättningar? Eleverna ska resonera om etiska dilemman och ge exempel på hur dessa kan lösas.

5. Vad är vikten av medverkan från personer med funktionsnedsättningar i beslutsfattande processer som påverkar deras liv? Eleverna ska kunna argumentera för delaktighet i sin beskrivning.

6. Hur kan media påverka allmänhetens uppfattningar om funktionsnedsättningar? Eleverna ska analysera mediernas roll och deras ansvar i att forma attityder.

7. Vilken påverkan har teknologiska framsteg haft på livskvaliteten för personer med funktionsnedsättningar? Här måste eleverna reflektera över konkreta exempel på teknologiska hjälpmedel.

8. Hur kan vi arbeta för att bryta stigma kring funktionsnedsättningar? Eleverna ska kunna ge exempel på strategier och åtgärder för att öka förståelsen.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng genom följande system:

Faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). Resonerande frågor ger max 8 poäng (1 poäng per välutvecklat resonemang).

Totalt max 23 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).