Prov i Fysik 3

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Fysik 3
Tema: Termodynamik och fotonik

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av termodynamikens lagar, värmeöverföringsmetoder samt ljusets egenskaper och tillämpningar inom optik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provtillgång fokuserar på termodynamikens lagar, värmeöverföring och egenskaper hos ljus, inklusive principer inom optik och linssystem.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna förklara och tillämpa termodynamikens lagar samt beskriva ljusets egenskaper och hur dessa tillämpas i olika optiska system.

Prov

Faktafrågor

1. Vad säger den första termodynamikens lag?

  • A) Energi kan skapas.
  • B) Energi kan förloras.
  • C) Energi kan inte skapas eller förstöras, utan endast omvandlas mellan olika former.
  • D) Energi är konstant i ett slutet system.

2. Vad är entropi ett mått på?

  • A) Energi i ett område.
  • B) Oordning eller hur energi är fördelad i ett system.
  • C) Trycket i ett system.
  • D) Temperaturen i ett system.

3. Vilken metod beskriver värmeöverföring genom rörelse i vätskor eller gaser?

  • A) Strålning.
  • B) Konvektion.
  • C) Ledning.
  • D) Förångning.

4. Vad säger Snell’s lag?

  • A) Förhållandet mellan infallsvinkeln och brytningsvinkeln av ljus är konstant baserat på de ingående mediernas brytningsindex.
  • B) Ljus alltid bryts mer än det reflekteras.
  • C) Brytning sker alltid vid en vinkel av 45 grader.
  • D) Ljus färdas snabbare i vatten än i luft.

5. Hur fungerar en konvex lins?

  • A) Den sprider ut ljusstrålar.
  • B) Den samlar in parallelta ljusstrålar och koncentrerar dem till en punkt (brännpunkt).
  • C) Den reflekterar ljusstrålar uppåt.
  • D) Den blockerar ljus helt.

6. Vilken av följande är en egenskap hos ljus?

  • A) Ljus kan uppvisa både våg- och partikelegenskaper.
  • B) Ljus kan endast färdas i rakt linjer.
  • C) Ljus består alltid av fotoner.
  • D) Ljus är en typ av ljud.

7. Vad kallas den metod för värmeöverföring som sker genom direkt kontakt mellan material?

  • A) Ledning.
  • B) Konvektion.
  • C) Strålning.
  • D) Konduktion.

8. Vilket fenomen kan observeras när ljus passerar genom en konvex lins?

  • A) Ljus sprids jämnt.
  • B) Ljus fokuseras till en punkt.
  • C) Ljus förstärks.
  • D) Ljus filtreras ut.

9. Vilken typ av strålning överförs mest effektivt genom tomrum?

  • A) Ledning.
  • B) Strålning.
  • C) Konvektion.
  • D) Avledning.

10. Vad menas med specifik värme?

  • A) Värmekapacitet per massa.
  • B) Energi som krävs för att höja temperaturen på en enhet av ett ämne med en grad Celsius.
  • C) Värme som förloras genom avdunstning.
  • D) Värmeström som flyter genom ett föremål.

11. Vad är en vanlig användning av en konkav lins?

  • A) Som ett avbildande element i glasögon för närsynthet.
  • B) För att förstärka ljus.
  • C) För att fokusera på avlägsna objekt.
  • D) Som en projektorlampa.

12. Vilken typ av energi rör sig genom strålning?

  • A) Värme.
  • B) Elektromagnetisk energi.
  • C) Kinetisk energi.
  • D) Potentiell energi.

13. Vilket påstående är korrekt angående entropi?

  • A) Entropi tenderar att öka i isolerade system över tid.
  • B) Entropi förblir konstant i alla system.
  • C) Entropi minskar alltid i öppna system.
  • D) Entropi har ingen påverkan på energiflöden.

14. Vad beskriver en foton?

  • A) En del av ljusets färg.
  • B) En ljuskvant som har både energi och rörelsemängd.
  • C) En partikel som har massa.
  • D) En våg av ljud.

15. Hur kan ljusets hastighet variera?

  • A) I vakuum är ljusets hastighet densamma.
  • B) Ljuset rör sig långsammare genom tätare medier som vatten och glas.
  • C) Ljus hastighet är alltid konstant.
  • D) Ljuset kan öka sin hastighet.

Resonerande frågor

1. Beskriv hur värmeöverföring kan påverka klimatet.
Denna fråga ger möjlighet att diskutera klimatsystemets komplexitet och termodynamikens roll i värmeöverföring.

2. Hur kan laserteknik tillämpas i medicinska sammanhang?
En chans att koppla ihop teori och praktik, samt diskutera ljusets egenskaper och tillämpningar i verkliga livet.

3. Resonera kring betydelsen av entropi i ett slutet system.
Eleven kan förklara entropins roll och betydelse för energiflöden och systemets tillstånd.

4. Diskutera skillnaderna mellan linser och speglar i optik.
Detta möjliggör en djupare förståelse av ljusets beteenden och teknologiska tillämpningar.

5. Varför är det viktigt att förstå termodynamik för ingenjörsyrken?
Denna fråga bjuder in till en diskussion om praktiska tillämpningar av teoretiska begrepp.

6. Hur relaterar värmeöverföring till energieffektivisering?
En möjlighet att knyta samman teori med aktuella samhällsutmaningar.

7. Vilka konsekvenser har brytning av ljus för optiska apparaturer?
Frågan ger möjlighet att diskutera ljusets fenomen och hur de tillämpas i praktiska system.

8. Hur kan termodynamikens lagar tillämpas inom förnybar energi?
En möjlighet att utforska och diskutera aktuella ämnen inom hållbar utveckling.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng, medan varje resonerande fråga ger 3 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).