Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Hållbar turism – Kulturell hållbarhet och turism

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Hållbar turism

Tema: Kulturell hållbarhet och turism

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för hur turismen påverkar kulturell identitet och lokalt kulturarv samt deras insikt i etiska aspekter av turism och ansvarigt turismbeteende.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen hållbar turism ska inkludera hur turism påverkar kulturell identitet och lokal kulturarv. Eleverna ska lära sig om vikten av att bevara kulturella traditioner och hur turismen kan bidra till eller hota dessa. Vidare ska eleverna få insikt i etiska aspekter av turism och hur man som turist kan agera ansvarigt för att stötta lokalsamhällen och deras kultur.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och analysera de påverkan som turismen har på kulturella värden och lokalsamhällen. Dessutom ska eleven kunna identifiera och värdera strategier för att bevara den kulturella hållbarheten i samband med turism, samt förstå relevanta begrepp kopplade till kulturell hållbarhet och ansvarig turism.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande aspekter påverkas av turism?

A) Kulturell identitet

B) Klimatförändringar

C) Ekonomisk tillväxt

D) Lokal kulturarv

2. Vad innebär kulturell hållbarhet?

A) Att tjäna pengar på turismen

B) Att utveckla nya traditioner

C) Att bevara kulturarv och traditioner

D) Att göra kulturen mer kommersiell

3. Hur kan turister bidra positivt till lokala kulturer?

A) Genom att ignorera lokala traditioner

B) Genom att stödja lokala företag

C) Genom att åka till populära turistattraktioner

D) Genom att vara oetiska i sitt beteende

4. Vilket av följande är ett exempel på kulturell turism?

A) Att besöka en strand

B) Att delta i en lokal festival

C) Att besöka ett historiskt museum

D) Att gå på en konsert i en storstad

5. Vilken strategi kan hjälpa till att bevara kulturell hållbarhet?

A) Öka turismens volym

B) Redan etablerade turistmål

C) Lokal involvering och utbildning

D) Minska antalet turister

6. Vad är en potentiell negativ effekt av turism?

A) Ekonomisk utveckling

B) Förlust av kulturellt arv

C) Ökad medvetenhet om kultur

D) Förbättring av infrastrukturen

7. Vilka parter bör samarbeta för kulturell hållbarhet?

A) Bara turisterna

B) Turister, lokala myndigheter och företag

C) Endast myndigheterna

D) Ingen, alla bör agera enskilt

8. Vilka traditioner hotas av turism?

A) Endast helt nya traditioner

B) Traditioner som mat, språk och festligheter

C) Traditioner som försvunnit helt

D) Inga traditioner hotas

9. Vad innebär etisk turism?

A) Att respektera och stötta lokala kulturer

B) Att åka till billigaste alternativ

C) Att ignorera lokala lagar och regler

D) Att fokusera på masseturism

10. Hur kan man som turist agera ansvarigt?

A) Genom att konsumera mycket

B) Genom att skilja sig från lokalbefolkningen

C) Genom att respektera lokala traditioner

D) Genom att vara osynlig

11. Vilket av följande är en nyckelkomponent för att bevara lokal kultur?

A) Biljettpriser

B) Storskalig turism

C) Lokalt engagemang

D) Inga föreslagna åtgärder

12. Vad är effektivast för att stärka kulturell identitet i en lokal befolkning?

A) Att endast ge dem turister från andra länder

B) Att involvera dem i turismen

C) Att utbilda dem till klassiska turister

D) Att låta dem arbeta i storstäder

13. Vilken roll har turistföretag för kulturell hållbarhet?

A) Att endast profitera av turister

B) Att agera etiskt och ansvarigt

C) Att undvika lokal kultur

D) Att öka konkurrensen mellan kulturer

14. Vad kan vara en effekt av att bevara lokal kultur?

A) Ökad turistattraktivitet

B) Minskad lokalsamhälle

C) Ingen effekt på ekonomin

D) Färre resurser i området

15. Vad innebär det att vara kulturbärare som turist?

A) Att ta bilder på allt

B) Att respektera och dela med sig av den lokala kulturen

C) Att ignorera lokalfolk

D) Att bestämma reglerna för turismen

Resonerande frågor

1. Hur påverkar kulturell turism den lokala kulturen och identiteten? (Syfte: Ge eleverna möjlighet att analysera och diskutera komplexa samband.)

2. Vilka fördelar och nackdelar ser ni med att öka den kulturella turismen? (Syfte: Utmana eleverna att väga argument och reflektera över konsekvenser.)

3. Hur kan vi som resenärer aktivt delta i att bevara det kulturella arvet? (Syfte: Framkalla kreativa lösningar och ansvarstagande.)

4. På vilket sätt kan utbildning hjälpa turister att förstå och respektera lokala traditioner? (Syfte: Få eleverna att reflektera över vikten av kunskap i turism.)

5. Hur kan samarbete mellan olika intressenter bidra till kulturell hållbarhet? (Syfte: Upptäck vikten av partnerskap i turism.)

6. Vilka exempel på framgångsrika projekt kan ni ge för att skydda lokala kulturer? (Syfte: Hjälpa elever att se praktiska tillämpningar av teorin.)

7. Hur kan ni se framtiden för kulturell turism? (Syfte: Utmana elever att tänka framåt och skapa visioner.)

8. Vilka etiska frågor bör turister vara medvetna om när de besöker kulturer som skiljer sig från deras egna? (Syfte: Ge möjlighet att kritiskt granska turisternas ansvar och vård av kulturell mångfald.)

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng måste komma från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×