Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Hållbart samhällsbyggande – Grunderna i hållbar samhällsplanering

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Hållbart samhällsbyggande

Tema: Grunderna i hållbar samhällsplanering

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för centrala begrepp och teorier inom hållbart samhällsbyggande samt deras förmåga att tillämpa dessa i praktiska exempel.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grunderna i hållbart samhällsplanering, inklusive begrepp som ekologisk hållbarhet, social hållbarhet och ekonomisk hållbarhet. Lektionen omfattar också betydelsen av samverkan mellan olika aktörer i samhällsbyggande processer.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och förstå centrala begrepp och teorier inom hållbart samhällsbyggande och tillämpa dem i praktiska exempel.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad kännetecknar ekologisk hållbarhet?
    A. Ekonomisk tillväxt
    B. Bevarande av biologisk mångfald
    C. Social jämställdhet
    D. Minskad resursanvändning
  2. Vilken av följande faktorer är en del av social hållbarhet?
    A. Inkluderande samhällen
    B. Produktion av fossila bränslen
    C. Maximala vinster för företag
    D. Monopol på marknader
  3. Vad syftar ekonomisk hållbarhet till?
    A. Att skapa kortsiktig vinst
    B. Att öka konsumtionen
    C. Att skapa stabila ekonomiska system
    D. Att undvika skatter
  4. Vilken aktör spelar en stor roll i samhällsbyggande processer?
    A. Kommuner
    B. Enskilda individer
    C. Endast företag
    D. Miljöorganisationer
  5. Vad innebär hållbar samhällsplanering?
    A. Planering utan hänsyn till miljö
    B. Integrera miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter
    C. Fokus enbart på ekonomisk tillväxt
    D. Utveckling av internaffärer
  6. Vilken typ av projekt är exempel på ekologisk hållbarhet?
    A. Grönområden och parker
    B. Stora motorvägar
    C. Höghus utan grönytor
    D. Enbart industriområden
  7. Vad är en potentiell risk vid långsiktig samhällsplanering?
    A. Förbättrad livskvalitet
    B. Miljöförstöring
    C. Ökad samhällsengagemang
    D. Eko-vänliga lösningar
  8. När är det viktigt att göra hållbarhetsanalyser i projekt?
    A. Innan bygglov beviljas
    B. Efter projektet är avslutat
    C. Under marknadsföring
    D. Vid endast projektfinansiering
  9. Vilket begrepp beskriver reparering och återuppbyggnad av ekosystem?
    A. Urbanisering
    B. Ekologisk restaurering
    C. Ekonomisk tillväxt
    D. Social innovation
  10. Vad är en av de största utmaningarna inom hållbart samhällsbyggande?
    A. Uminskad forskningsfinansiering
    B. Klimatförändringar
    C. För lite socialt ansvar
    D. Överflöd av resurser
  11. Vad kan framtida samhällsbyggare göra för att bidra till hållbarhet?
    A. Integrera hållbarhetsprinciper i sina projekt
    B. Skapa fler enskilda projekt
    C. Ignorera miljöfrågor
    D. Öka resursförbrukning
  12. Vilken typ av samhälle gynnar social hållbarhet?
    A. Exkluderande samhällen
    B. Inkluderande samhällen
    C. Avarter av elitism
    D. Diktaturer
  13. Vad kännetecknar bra samverkan bland aktörer i samhällsbyggande?
    A. Ömsesidig konkurrens
    B. Samarbete och delaktighet
    C. Informationen delas inte
    D. Separata projekt utan dialog
  14. Vilken av följande aktiviteter är en del av samhällsplanering?
    A. Enbart fastighetskonstruktion
    B. Involvering av medborgare
    C. Förbise lagar och regler
    D. Utesluta offentliga rum

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet kan integreras i ett samhällsbyggnadsprojekt.
    Syftet är att visa förståelse för helhetsperspektivet i hållbara lösningar.
  2. Ge exempel på ett framgångsrikt projekt där hållbarhet har varit centralt i planeringen och analysen av dess effekter.
    Denna fråga testar elevens förmåga att knyta teori till praktik.
  3. Reflektera över den roll kommuner har i att främja hållbarhetsprinciper.
    Syftet är att utvärdera betydelsen av olika aktörers ansvar och roller.
  4. Beskriv hur hållbarhetsanalyser kan leda till bättre beslut i samhällsplanering.
    Eleverna uppmanas att resonera kring metodikens värde och användning.
  5. Analys av möjliga framtida trender inom hållbart samhällsbyggande och deras inverkan på samhällen.
    Ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt på framtiden i sin yrkesroll.
  6. Hur kan medborgardialoger förbättra samhällsplaneringen?
    Eleverna ges chansen att framhäva vikten av inkludering i beslutsprocesser.
  7. Vad innebär det att vara en hållbar samhällsbyggare i dagens samhälle?
    Frågan inbjuder till reflektion av personligt ansvar och yrkesetik.
  8. Vilka specifika åtgärder skulle du ta i beaktande för att förbättra hållbarheten i ett givet projekt?
    Syftet är att ge en djupare förståelse för praktiska tillämpningar av teorier.

Bedömning

Provets bedömning sker med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, max 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje fråga ger max 3 poäng, max 24 poäng.

För att uppnå betyg:

  • E: Totalt minst 8 poäng
  • C: Totalt minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
  • A: Totalt minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor

“`


Modern Tillbaka-knapp
×