“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Hållbart samhällsbyggande
Tema: Grunderna i hållbar samhällsplanering
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för centrala begrepp och teorier inom hållbart samhällsbyggande samt deras förmåga att tillämpa dessa i praktiska exempel.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grunderna i hållbart samhällsplanering, inklusive begrepp som ekologisk hållbarhet, social hållbarhet och ekonomisk hållbarhet. Lektionen omfattar också betydelsen av samverkan mellan olika aktörer i samhällsbyggande processer.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och förstå centrala begrepp och teorier inom hållbart samhällsbyggande och tillämpa dem i praktiska exempel.
Prov
Faktafrågor
- Vad kännetecknar ekologisk hållbarhet?
A. Ekonomisk tillväxt
B. Bevarande av biologisk mångfald
C. Social jämställdhet
D. Minskad resursanvändning - Vilken av följande faktorer är en del av social hållbarhet?
A. Inkluderande samhällen
B. Produktion av fossila bränslen
C. Maximala vinster för företag
D. Monopol på marknader - Vad syftar ekonomisk hållbarhet till?
A. Att skapa kortsiktig vinst
B. Att öka konsumtionen
C. Att skapa stabila ekonomiska system
D. Att undvika skatter - Vilken aktör spelar en stor roll i samhällsbyggande processer?
A. Kommuner
B. Enskilda individer
C. Endast företag
D. Miljöorganisationer - Vad innebär hållbar samhällsplanering?
A. Planering utan hänsyn till miljö
B. Integrera miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter
C. Fokus enbart på ekonomisk tillväxt
D. Utveckling av internaffärer - Vilken typ av projekt är exempel på ekologisk hållbarhet?
A. Grönområden och parker
B. Stora motorvägar
C. Höghus utan grönytor
D. Enbart industriområden - Vad är en potentiell risk vid långsiktig samhällsplanering?
A. Förbättrad livskvalitet
B. Miljöförstöring
C. Ökad samhällsengagemang
D. Eko-vänliga lösningar - När är det viktigt att göra hållbarhetsanalyser i projekt?
A. Innan bygglov beviljas
B. Efter projektet är avslutat
C. Under marknadsföring
D. Vid endast projektfinansiering - Vilket begrepp beskriver reparering och återuppbyggnad av ekosystem?
A. Urbanisering
B. Ekologisk restaurering
C. Ekonomisk tillväxt
D. Social innovation - Vad är en av de största utmaningarna inom hållbart samhällsbyggande?
A. Uminskad forskningsfinansiering
B. Klimatförändringar
C. För lite socialt ansvar
D. Överflöd av resurser - Vad kan framtida samhällsbyggare göra för att bidra till hållbarhet?
A. Integrera hållbarhetsprinciper i sina projekt
B. Skapa fler enskilda projekt
C. Ignorera miljöfrågor
D. Öka resursförbrukning - Vilken typ av samhälle gynnar social hållbarhet?
A. Exkluderande samhällen
B. Inkluderande samhällen
C. Avarter av elitism
D. Diktaturer - Vad kännetecknar bra samverkan bland aktörer i samhällsbyggande?
A. Ömsesidig konkurrens
B. Samarbete och delaktighet
C. Informationen delas inte
D. Separata projekt utan dialog - Vilken av följande aktiviteter är en del av samhällsplanering?
A. Enbart fastighetskonstruktion
B. Involvering av medborgare
C. Förbise lagar och regler
D. Utesluta offentliga rum
Resonerande frågor
- Diskutera hur ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet kan integreras i ett samhällsbyggnadsprojekt.
Syftet är att visa förståelse för helhetsperspektivet i hållbara lösningar. - Ge exempel på ett framgångsrikt projekt där hållbarhet har varit centralt i planeringen och analysen av dess effekter.
Denna fråga testar elevens förmåga att knyta teori till praktik. - Reflektera över den roll kommuner har i att främja hållbarhetsprinciper.
Syftet är att utvärdera betydelsen av olika aktörers ansvar och roller. - Beskriv hur hållbarhetsanalyser kan leda till bättre beslut i samhällsplanering.
Eleverna uppmanas att resonera kring metodikens värde och användning. - Analys av möjliga framtida trender inom hållbart samhällsbyggande och deras inverkan på samhällen.
Ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt på framtiden i sin yrkesroll. - Hur kan medborgardialoger förbättra samhällsplaneringen?
Eleverna ges chansen att framhäva vikten av inkludering i beslutsprocesser. - Vad innebär det att vara en hållbar samhällsbyggare i dagens samhälle?
Frågan inbjuder till reflektion av personligt ansvar och yrkesetik. - Vilka specifika åtgärder skulle du ta i beaktande för att förbättra hållbarheten i ett givet projekt?
Syftet är att ge en djupare förståelse för praktiska tillämpningar av teorier.
Bedömning
Provets bedömning sker med följande poängsystem:
- Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, max 15 poäng.
- Resonerande frågor: Varje fråga ger max 3 poäng, max 24 poäng.
För att uppnå betyg:
- E: Totalt minst 8 poäng
- C: Totalt minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
- A: Totalt minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor
“`