Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Hållbart samhällsbyggande – Strategier för hållbar samhällsplanering

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Hållbart samhällsbyggande
Tema: Strategier för hållbar samhällsplanering

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att tillämpa kunskaper om strategier för hållbar samhällsplanering, inklusive deras förmåga att analysera och kritiskt granska olika hållbarhetsbedömningar och medborgardialogverktyg.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar strategier och verktyg inom hållbar samhällsplanering, inklusive analys av policyer, hållbarhetsbedömningar och verktyg för medborgardialog.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och tillämpa centrala strategier och verktyg för hållbar samhällsplanering och analysera deras påverkan på samhällsutveckling.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande strategier bidrar mest till hållbar samhällsplanering?
A) Ökad biltrafik
B) **C) Cykelinfrastruktur**
D) Byggande av fler motorvägar

2. Vad syftar en hållbarhetsbedömning till att göra?
A) Minska kostnaderna
B) **C) Utvärdera ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter**
D) Öka byggtiden

3. Vilket av följande är ett exempel på medborgardialog?
A) förvaltningsbeslut
B) **C) Workshopar med medborgarna**
D) Tysta observationer

4. Vilken aspekt är viktigast vid hållbar samhällsplanering?
A) Snabb implementering
B) **C) Långsiktig hållbarhet**
D) Kortvariga vinster

5. Vad fokuserar hållbarhetsbedömningar på?
A) Ekonomiska vinster

B) **C) Ekologiska och sociala effekter**
D) Endast miljöpåverkan

6. Vilket verktyg kan användas för att engagera medborgarna i planering?
A) **B) Digitala plattformar**
C) Enbart möten
D) Traditionell postförsändelse

7. Vad är syftet med strategier inom hållbar samhällsbyggande?
A) Maximera vinst
B) **C) Skapa en balans mellan miljö, samhälle och ekonomi**
D) Minimera kostnader

8. Vad innebär policyer inom hållbar samhällsplanering?
A) Enbart regleringar
B) **C) Riktlinjer och riktningar för hållbar utveckling**
D) Ingen betydelse

9. Vilken typ av verktyg används för att mäta medborgarengagemang?
A) **B) Enkäter**
C) Lagar
D) Rapporter

10. Vilken komponent är INTE en del av en hållbarhetsbedömning?
A) Ekologisk faktor
B) **C) Underhåll av befintliga byggnader**
D) Social aspekt

11. Vilket av följande verktyg för medborgardialog är en direkt metod?
A) **B) Workshops**
C) Enkäter
D) Studier

12. Vilken roll har medborgardialog i samhällsplanering?
A) Ingen roll
B) **C) Förbättrar legitimitet och genomförande av projekt**
D) Skapar mer arbete för planerar

13. Vilket av följande strider emot hållbar samhällsplanering?
A) **B) Utförande av kortsiktiga vinster**
C) Ekologisk medvetenhet
D) Inkludering av medborgare

14. Vad är en av utmaningarna i hållbarhetsbedömningar?
A) Ökad offentlig inblandning
B) **C) Att integrera olika intressenters perspektiv**
D) Minskat arbete

15. Vad är syftet med att engagera medborgarna i planeringsprocesser?
A) För att öka kostnader
B) **C) För att förbättra projektens relevans och acceptans**
C) För att minska tiden

Resonerande frågor

1. Diskutera hur olika strategier för medborgardialog kan påverka holdbarhet och miljö i ett samhällsprojekt.
Syftet är att ge eleverna chans att visa förståelse för hur medborgarengagemang kan leda till bättre beslut.

2. Reflektera över en hållbarhetsbedömning från ett verkligt samhällsprojekt och dess effekt på samhället.
Detta ger eleverna möjlighet att koppla teori till praktik och analysera konkreta exempel.

3. Analysera skillnaderna mellan olika hållbarhetsstrategier och deras långsiktiga effekter på samhället.
Eleverna får möjlighet att jämföra strategier och förstå deras inverkan över tid.

4. Hur kan negativa effekter av en strategi motverkas genom hållbarhetsbedömningar?
Denna fråga ger eleverna en chans att kritiskt utvärdera och föreslå lösningar.

5. Vilka är de mest avgörande faktorerna i en hållbarhetsbedömning?
Att identifiera dessa faktorer hjälper eleverna att förstå vad som är viktigast när man bedömer hållbarhet.

6. Beskriv hur lokala traditioner kan beaktas i hållbar samhällsplanering.
Detta ger möjlighet att belysa vikten av kultur och kontext i planeringsprocesser.

7. Resonera kring de etiska aspekterna av att involvera medborgarna i planering.
Eleverna får chans att reflektera över etik och ansvarstagande i samhällsbyggande.

8. Diskutera hur policyer kan stödja eller hindra hållbar samhällsplanering.
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt på policyernas roll i processen.

Bedömning

Provets resultat bedöms med poäng där faktafrågorna ger max 1 poäng per korrekt svar och resonerande frågor ger max 3 poäng per fråga.

För betyg E krävs minst 8 poäng,

För betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor),

För betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×