En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Hälso- och sjukvård 1 – Kvalitet och säkerhet inom vården



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Hälso- och sjukvård 1

Tema: Kvalitet och säkerhet inom vården

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppen och metoderna kring kvalitet och säkerhet inom hälso- och sjukvård samt deras förmåga att tillämpa dessa i praktiken.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla vad kvalitet och säkerhet innebär inom hälso- och sjukvård, samt olika metoder och strategier för att säkerställa en hög vårdkvalitet. Centrala begrepp kopplade till kvalitetssäkring, vårdprocesser, och patientsäkerhet ska också ingå.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för begrepp och metoder för att säkerställa kvalitet och säkerhet i vården och ger exempel på hur detta kan tillämpas i praktiken.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär kvalitet inom hälso- och sjukvård?
    • A) Endast medicinsk kompetens
    • B) Att patienten är nöjd med vården
    • C) Att vården följer riktlinjer och protokoll
    • D) Ingen av ovanstående
  2. Vad betyder patientsäkerhet?
    • A) Att patienter alltid är nöjda
    • B) Åtgärder för att skydda patienter från skador i vården
    • C) Att alla medarbetare är utbildade
    • D) Att det finns regler för läkare
  3. Vilken metod används för att säkerställa vårdkvalitet?
    • A) Vård utan riktlinjer
    • B) Evidensbaserad vård
    • C) Planlös vård
    • D) Inga metod finns
  4. Vad står förkortningen “HSL” för i vårdsammanhang?
    • A) Hälsosam Livsstil
    • B) Hälso- och sjukvårdslagen
    • C) Hälsans serviceledning
    • D) Hälsofrämjande system
  5. Vilken av följande är en anledning till att kvalitetsarbete är viktigt?
    • A) För att öka kostnaderna
    • B) För att förbättra vårdresultaten
    • C) För att få fler patienter
    • D) För att minska arbetstillfällen
  6. Vilken roll har vårdpersonal i kvalitetssäkringsprocessen?
    • A) Framföra avvikelser och följa riktlinjer
    • B) Inga speciella roller
    • C) Bara ledande personal är involverad
    • D) Observera utan att agera
  7. Vad innebär incidenthantering?
    • A) Processen för att hantera händelser som påverkar patientsäkerheten
    • B) Att undvika att hantera händelser
    • C) Bara att rapportera incidenter
    • D) Att skydda personalen
  8. Vad är en konsekvens av bristande kvalitet inom vården?
    • A) Ökad nöjdhet bland patienter
    • B) Försämrad patienthälsa och ökad risk för komplikationer
    • C) Ingen påverkan
    • D) Lägre kostnader
  9. Vilken av följande är en strategi för att säkerställa kvalitetsarbete?
    • A) Lära av andra verksamheter
    • B) Enbart följa egna regler
    • C) Kontinuerlig utbildning och kompetensutveckling
    • D) Undvika förändringar
  10. Är en handlingsplan viktig för att hantera säkerhetsrisker i vården?
    • A) Nej, det är bara en rekommendation
    • B) Ja, den hjälper att identifiera och lösa problem
    • C) Endast ledningen ska ha en plan
    • D) Ingen handlingsplan behövs
  11. Vilken fråga ska ställas vid reflektion kring säkerhetskultur?
    • A) Vad kan vi göra för att klaga mer?
    • B) Hur kan vi bidra till ökad säkerhet?
    • C) Vad är redan bra nu?
    • D) Hur ska vi undvika att prata om det?
  12. Hur kan man motverka brister i vårdkvalitet?
    • A) Genom att ignorera problemen
    • B) Genom att arbeta med kontinuerlig förbättring
    • C) Genom att endast straffa den som gör fel
    • D) Genom att stänga ner verksamheten
  13. Vilket av följande begrepp är kopplat till kvalitetssäkring?
    • A) Kontroll av personalens kläder
    • B) Riktlinjer och protokoll
    • C) Patienternas klagomål
    • D) Ingen av ovanstående
  14. Vad är en viktig del av att skapa en säker vårdmiljö?
    • A) Förändringar utan träning
    • B) Att alla medarbetare är involverade och utbildade
    • C) Att låta maskiner sköta allt
    • D) Att ha mycket kontroller utan dialog

Resonerande frågor

  1. Diskutera vikten av att ha en kultur av säkerhet inom vården.

    Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över hur kultur påverkar arbetssätt och resultat inom hälso- och sjukvård.

  2. Ge exempel på hur evidensbaserad vård kan tillämpas i praktiken.

    Denna fråga utmanar eleverna att tänka på specifika situationer och hur de kan tillämpa teoretisk kunskap i praktiken.

  3. Hur kan utbildning bidra till ökad patientsäkerhet?

    Frågan uppmuntrar till reflektion kring utbildningens roll och dess långsiktiga effekter inom vården.

  4. Vad är betydelsen av kommunikation för kvalitetssäkring inom vården?

    Eleverna får möjlighet att resonera kring hur kommunikation påverkar samarbete och kvalitet i vårdmiljön.

  5. Beskriv en situation där en bristande säkerhet ledde till negativa konsekvenser.

    Denna fråga kräver att eleverna analyserar verkliga fall och drar lärdom av dem.

  6. Hur kan man arbeta proaktivt för att förebygga säkerhetsincidenter?

    Genom att diskutera förebyggande åtgärder kan eleverna visa sin förståelse för riskhantering.

  7. Diskutera hur man kan skapa en handlingsplan för att hantera en säkerhetsrisk.

    Frågan ger eleverna möjlighet att visa sina kunskaper om planering och riskbedömning.

  8. Varför är det viktigt att involvera patienter i kvalitetsarbetet?

    Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på patientens roll och vikten av deras åsikter i vården.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 40 poäng, där faktafrågorna ger högst 30 poäng och de resonerande frågorna högst 10 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).