Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Hälso- och sjukvård 1
Tema: Omvårdnad och rehabilitering vid sjukdomstillstånd
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och kunskap om omvårdnadens och rehabiliteringens betydelse för patienter, samt deras förmåga att applicera teoretiska kunskaper i praktiska scenarier.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska bland annat ge insikt i rehabiliteringens betydelse för patienters livskvalitet samt omvårdnadens roll i rehabiliteringsprocessen. Centrala begrepp kopplade till rehabilitering och praktiska metoder för stöd och träning bör också ingå i undervisningen.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för omvårdnadens betydelse i rehabiliteringsprocessen och ger exempel på hur rehabilitering kan anpassas utifrån patientens behov och förutsättningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med rehabilitering?
A) Att minska kostnaderna för vården
B) Att återfå funktion och öka livskvalitet
C) Att skapa nya mediciner
D) Att förhindra sjukdomar
2. Vilken typ av rehabilitering fokuserar på fysisk träning?
A) Psykisk rehabilitering
B) Fysisk rehabilitering
C) Social rehabilitering
D) Kognitiv rehabilitering
3. Hur kan omvårdnad stödja rehabilitering?
A) Genom att ignorera patientens behov
B) Genom att ge emotionellt och fysiskt stöd
C) Genom att skrifta mediciner
D) Genom att begränsa kommunikationen
4. Varför är det viktigt att anpassa rehabiliteringen efter individen?
A) För att göra rehabiliteringen dyrare
B) För att optimera resultaten utifrån patientens behov
C) För att följa standardiserade protokoll
D) För att få erkännande i vårdteamet
5. Vad är en fallstudie i rehabilitering?
A) En teoretisk uppsats
B) Analys av verkliga eller hypotetiska patientfall för att planera omvårdnad
C) En verifieringsprocess av läkemedel
D) En typ av patientjournal
6. Vilka är centrala begrepp inom rehabilitering?
A) Kost och utbildning
B) Underhåll och tidsplanering
C) Stöd och träning
D) Medicinering och effekt
7. Vilken metod kan användas för att skapa en rehabiliteringsplan?
A) Enligt vad som står i böckerna
B) Utvärdering av patientens behov och resurser
C) En strikt mall
D) Skrivning i något format
8. Vad kan inkluderas i omvårdnadsåtgärder under rehabilitering?
A) Endast medicinering
B) Både emotionellt och fysiskt stöd
C) Ingen åtgärd
D) Enbart fysisk träning
9. Vilken roll har teamarbete vid rehabilitering?
A) Samverkan mellan olika yrkesgrupper för att ge patienten optimal vård
B) Inget, varje yrkesgrupp arbetar isolerat
C) Teamet behöver inte kommunicera
D) Bara läkare gör beslut
10. Vad ska beaktas vid skapandet av en rehabiliteringsplan?
A) Kostnaden för rehabilitering
B) Platser för rehabilitering
C) Patientens individuella behov och förutsättningar
D) Läkarnas åsikter
11. Vilka faktorer kan påverka rehabiliteringsprocessen?
A) Endast fysiska skador
B) Både fysiska, psykiska och sociala faktorer
C) Enbart psykologiska faktorer
D) Ingen faktor
12. Hur länge kan rehabilitering pågå?
A) Enbart några dagar
B) Enbart några månader
C) Det kan variera beroende på individens behov
D) Alltid permanent
13. Vad är ett viktigt kännetecken för effektiv rehabilitering?
A) Brist på dokumentation
B) Tydliga mål och uppföljning av resultat
C) Ingen kommunikation
D) Enbart teoretiska tillvägagångssätt
14. Vilken metod kan användas för att utvärdera rehabiliteringens effektivitet?
A) Enbart subjektiv åsikt
B) Både kvantitativa och kvalitativa metoder
C) Ingen utvärdering
D) Enbart medicinsk bedömning
15. Vilken typ av rehabilitering är viktig för personer med psykisk ohälsa?
A) Psykisk rehabilitering
B) Fysisk rehabilitering
C) Social rehabilitering
D) Inget av ovanstående
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur omvårdnad kan påverka rehabiliteringsprocessen. Beskriv vilken roll personalens förhållningssätt spelar i patientens återhämtning.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna utforska de djupare aspekterna av omvårdnadens roll och dess påverkan på patienters livskvalitet.
2. Diskutera vikten av individuellt anpassade rehabiliteringsplaner. Hur kan en sådan plan se ut för en patient med en stroke?
Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att visa förmåga att applicera teoretiska koncept på konkreta exempel och reflektera över vikten av individanpassning.
3. Hur kan sociala faktorer påverka en patients rehabilitering? Ge exempel på hur stöd från familj och vänner kan spela en roll.
Genom att diskutera sociala faktorer får eleverna chansen att belysa hur socialt stöd kan påverka rehabiliteringsprocessen positivt.
4. Vilka etiska dilemman kan uppstå inom rehabilitering? Resonera kring hur dessa kan hanteras i vårdpraktiken.
Frågan ger ett tillfälle för eleverna att avtäcka komplexiteten i yrkesutövning och de etiska aspekterna av rehabilitering.
5. Hur kan modern teknologi och behandlingsteknik användas inom rehabilitering för att förbättra resultat? Ge exempel.
Denna fråga syftar till att uppmuntra elever att koppla samman teori och praktik, samt att tänka innovativt kring rehabilitering.
6. Beskriv hur teamwork kan förbättra rehabiliteringsprocessen. Vilka yrkesgrupper bör involveras och varför?
Genom att resonera om teamwork kan eleverna förstå vikten av samarbete mellan olika professioner i vården.
7. Reflektera över din egen syn på rehabilitering och omvårdnad. Vilka insikter har du fått under denna kurs?
Frågan ger eleverna möjlighet att göra en personlig reflektion och koppla kunskapen till sina egna erfarenheter och upplevelser.
8. Analysera ett verkligt fall av rehabilitering som du har varit med om eller studerat. Vilka lärdomar kan dras från detta?
Eleverna ges en chans att knyta samman teori och praktik genom att reflektera över lärdomar från verkliga fall.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.
De resonerande frågorna ger maximalt 3 poäng var, med en total av 24 poäng möjliga.
Poängkrav:
E: Minst 8 poäng totalt
C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)