En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Handel och hållbar utveckling – Hållbar konsumtion och företagets ansvar

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Handel och hållbar utveckling

Tema: Hållbar konsumtion och företagets ansvar

Syfte

Syftet med detta prov är att utvärdera elevernas förståelse för begrepp och aspekter kring hållbar konsumtion och företags ansvar. Provets mål är att bedöma elevernas färdigheter att både definiera viktiga begrepp och resonera kring hållbarhetsfrågor inom handel och företag.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla grundläggande begrepp inom hållbar utveckling och betydelsen av miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Eleverna ska lära sig hur produktion och konsumtion kan ske på ett sätt som är hållbart och etiskt. Det centrala innehållet inkluderar även företagets ansvarstagande i förhållande till hållbar utveckling och hur detta påverkar både varumärken och konkurrensförmåga.

Kunskapskrav

Eleven beskriver översiktligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Eleven redogör för handelns roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling och ger exempel på faktorer som påverkar hållbarhet inom handel. Vidare planerar och genomför eleven en kartläggning av ett handelsföretags hållbarhetsarbete.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär begreppet hållbar konsumtion?

  • A) Konsumtion utan något miljöpåverkan
  • B) Konsumtion av billiga produkter
  • C) Konsumtion som stödjer lokala företag
  • D) Konsumtion som inte kompromissar med framtida generationers möjligheter

2. Vilket företag är kända för sitt hållbarhetsarbete?

  • A) McDonald’s
  • B) Coca-Cola
  • C) Patagonia
  • D) H&M

3. Vad står CSR för?

  • A) Corporate Sustainable Review
  • B) Corporate Social Responsibility
  • C) Consumer Social Responsibility
  • D) Corporate Services Regulation

4. Hur kan företag arbeta för att vara mer hållbara?

  • A) Öka produktionen
  • B) Implementera hållbarhetsstrategier
  • C) Fokusera på lägre priser
  • D) Minska kvaliteten

5. Vad innebär rättvis handel?

  • A) Att sälja produkter till ett högre pris
  • B) Att minimera produktionen
  • C) Att säkerställa rättvisa villkor för producenter
  • D) Att skontra alla kunder lika

6. Vilken aspekt ingår inte i hållbar utveckling?

  • A) Ekonomisk hållbarhet
  • B) Social hållbarhet
  • C) Underhåll av utförsäljningar
  • D) Miljömässig hållbarhet

7. Vilket av följande är en hållbar produkt?

  • A) Engångsplast
  • B) Återvunnen toalettrulle
  • C) Soda flaskor
  • D) Importerade kläder

8. Vilka av följande faktorer påverkar hållbarhet inom handel?

  • A) Butiksinredning
  • B) Leveranskedja
  • C) Arbetstider
  • D) Reklamstrategier

9. Vad är en negativ effekt av ohållbar konsumtion?

  • A) Utsläpp av växthusgaser
  • B) Ökat välstånd
  • C) Större utbud av produkter
  • D) Varierat konsumentbeteende

10. Vilken är en strategi som företag kan använda för att bli mer hållbara?

  • A) Öka användning av fossila bränslen
  • B) Införa cirkulär ekonomi
  • C) Minska arbetskraften
  • D) Konsumera mer råvaror

11. Hur kan individers konsumtionsval påverka företags hållbarhetsarbete?

  • A) Det påverkar endast produktionstakt
  • B) Det kan uppmuntra företag att förändra sina metoder
  • C) Det har ingen påverkan
  • D) Det påverkar endast företags vinster

12. Vad innebär det att företag tar socialt ansvar?

  • A) Att företag fokuserar på att maximera vinster
  • B) Att företag tar hänsyn till sociala och miljömässiga faktorer
  • C) Att företag anställer fler arbetare
  • D) Att företag räknar med skattemässiga fördelar

13. Vilken roll har konsumenterna i hållbarhetsfrågor?

  • A) Ingen roll alls
  • B) De kan påverka företag genom sina val
  • C) De bestämmer priset på varor
  • D) De bidrar till överkonsumtion

14. Vad är en av de största utmaningarna för företag inom hållbarhet?

  • A) Att öka produktionen
  • B) Att navigera regler och standarder
  • C) Att anställa fler personer
  • D) Att få fler kunder

15. Vad innebär begreppet ekologiskt fotavtryck?

  • A) Mängden skräp en person skapar
  • B) Det påverkan en individ har på miljön
  • C) Antal produkter en person köper
  • D) Det avstånd individen reser

Resonerande frågor

1. Vilka tycker ni är de mest effektiva metoderna företagen kan använda för att främja hållbar konsumtion?

Syftet med denna fråga är att låta eleverna reflektera över och diskutera konkreta strategier företag kan använda.

2. Hur kan ni som framtida konsumenter arbeta för att främja hållbarhet i era val?

Denna frågeställning uppmanar eleverna att tänka på sitt eget ansvar och framtida handlingar.

3. Vad är de potentiella långsiktiga konsekvenserna av ohållbar konsumtion för samhället?

Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring följderna av resterande ohållbar konsumtion.

4. Diskutera hur företag kan arbeta med transparens för att öka sin hållbarhet.

Denna fråga syftar till att få eleverna att överväga hur öppenhet kan påverka företags ansvarstagande.

5. Hur kan ni som individer påverka företags hållbarhetsstrategier genom er konsumtion?

Detta syftar till att stimulera tankar kring makten som konsumenter har.

6. I vilken utsträckning tycker ni att regering och lagar kan påverka företags hållbarhet?

Frågan är avsedd att få eleverna att resonera om den offentliga sektorns roll i hållbarhet.

7. Vilka etiska dilemman kan uppstå inom hållbar handel, och hur ska de hanteras?

Denna fråga utmanar eleverna att tänka på komplicerade frågor som kan påverka beslut.

8. På vilket sätt kan hållbar konsumtion bidra till ekonomisk framgång för företag?

Syftet är att uppmuntra till tankar om sambandet mellan hållbarhet och lönsamhet.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (15 poäng totalt)
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (24 poäng totalt)

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt
  • C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)

“`