En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Historia 1a1 – Industrialisering och Demokratisering

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Industrialisering och Demokratisering

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för sambandet mellan industrialiseringen och den demokratiska utvecklingen i Sverige och världen, samt att analysera hur dessa processer har påverkat samhälle och politik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Analysera och diskutera hur industrialiseringen har påverkat samhällsstrukturer och hur den demokratiska utvecklingen skett i olika länder.”

Kunskapskrav

• “Eleven kan redogöra för centrala händelser och processer relaterade till industrialisering och demokratisering.”
• “Eleven kan analysera och diskutera olika perspektiv på dessa historiska förändringar.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket år inträffade den industriella revolutionens början i Storbritannien?
A) 1750-talet
B) 1800-talet
C) 1870-talet
D) 1900-talet

2. Vilken uppfinning är mest associerad med förändringarna i textilindustrin under den industriella revolutionen?
A) Ångmaskinen
B) Spinning Jenny
C) Telegrafen
D) Dampfartyget

3. Vilken klass växte fram som en följd av industrialiseringen?
A) Adeln
B) Medelklassen
C) Bönder
D) Arbetarklassen

4. Vilken typ av rörelse uppstod i Amerika som ett svar på ojämlikhet och underrepresentation under 1800-talet?
A) Arbetarrörelsen
B) Suffragetrörelsen
C) Liberala rörelsen
D) Nationalismen

5. Vad var syftet med den tidiga arbetarmotionen?
A) Att öka utbildningsnivån
B) Att bevara traditionella värderingar
C) Att förbättra arbetsvillkor
D) Att stötta kapitalismen

6. Vilket år antog Sverige sin första allmänna rösträtt?
A) 1866
B) 1921
C) 1932
D) 1945

7. Vilket var en anledning till att demokratin växte fram i samband med industrialiseringen?
A) Minskat befolkningstryck
B) Ökad medvetenhet och utbildning bland arbetarklassen
C) Tillbakagång av medelklassen
D) Stagnation i industrin

8. Vilket företeelse är kopplad till att ge kvinnor mer röst- och politisk andel?
A) Arbetarklassens framväxt
B) Suffragetter
C) Agrara reformer
D) Socialismen

9. Vilken idé kunde spåras till upplysningen och främjade demokratins framväxt?
A) Monarkins överhöghet
B) Socialdarwinism
C) Medborgerliga rättigheter och jämlikhet
D) Inspiration av feodalismen

10. Vad symboliserar den franska revolutionen för demokratiseringsprocessen?
A) Stabilitet
B) Kamp för rättigheter
C) Stagnation
D) Ekonomisk tillväxt

11. Vilken rörelse kämpade för avskaffandet av slaveri, vilket också är kopplat till den demokratiska utvecklingen?
A) Romantiken
B) Socialismen
C) Abolitionismen
D) Feminismen

12. Vilket var en konsekvens av ökad urbanisering under industrialiseringen?
A) Minskat behov av arbetskraft
B) Ökad befolkningstillväxt i städer
C) Förbättrade landsbygdsförhållanden
D) Minskat tryck på infrastruktur

13. Vad kallas systemet där medborgarna väljare representanter till ett parlament?
A) Representativ demokrati
B) Direktdemokrati
C) Tyranni
D) Federalism

14. Vad var syftet med sociala reformer under 1800-talet i många länder?
A) Att bevara den rådande maktstrukturen
B) Att förbättra levnadsstandard och sociala rättigheter
C) Att främja kolonialism
D) Att förhindra industrialisering

15. Vilken av följande påverkade positivt sociala framsteg under den industriella revolutionen?
A) Minskad utbildning
B) Utveckling av fackföreningar
C) Rivalitet mellan länder
D) Konservativa partier

Resonerande frågor

1. Analysera hur industrialiseringen bidrog till framväxten av moderna demokratier.
Syftet är att studera sambandet mellan ekonomisk tillväxt och politisk förändring.

2. Diskutera hur den sociala oron under industrialiseringen ledde till förändringar i politiska strukturer.
Eleverna ges möjlighet att reflektera över sociala rörelsers betydelse.

3. Resonera kring vilket inflytande kvinnors rösträttsrörelse hade på den demokratiska utvecklingen i Sverige och världen.
Frågan bjuder in till att utforska genusfrågor i samband med politiska förändringar.

4. Utvärdera betydelsen av fackföreningar för arbetarklassens rättigheter under industrialiseringen.
Eleverna kan analysera hur kollektiv organisering skapat förändring.

5. Diskutera skillnaderna mellan de demokratiseringsprocesser som skedde i olika länder under 1800-talet.
Frågan syftar till att se hur kulturella och politiska kontexter påverkar förändringar.

6. Analysera hur upplysningens idéer bidrog till förändringar i synen på medborgerliga rättigheter.
Uppmanar eleverna att koppla filosofiska idéer till praktisk politik.

7. Diskutera på vilket sätt urbaniseringen förändrade samhällsstrukturen i europeiska länder under 1800-talet.
Ger möjlighet för elever att tänka kring hur demografiska förändringar påverkade politik.

8. Resonera om den långsiktiga inverkan av industriella och demokratiska förändringar på dagens samhälle.
Elever ges chans att reflektera kring samtida konsekvenser av historiska processer.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger fem poäng vardera och resonerande frågor ger tre poäng vardera.
• För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
• För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
• För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.