Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Sveriges historia under 1900-talet
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av centrala händelser och processer i Sveriges historia under 1900-talet, samt deras förmåga att analysera och tolka historiska källor och perspektiv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analys av källor och hur dessa kan bidra till förståelsen av historiska händelser och processer.”
Kunskapskrav
• “Eleven kan redogöra för centrala händelser, aktörer och processer i Sveriges historia.”
• “Eleven kan analysera och tolka olika typer av historiska källor.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken händelse markerar början av första världskriget?
A) Skottet i Sarajevo
B) Tysklands invasion av Polen
C) Ryska revolutionen
D) Versaillesfördraget
2. Vad var syftet med den svenska neutraliteten under första världskriget?
A) Att undvika militär konflikt
B) Att stödja de allierade
C) Att expandera territorier
D) Att upprätta nya kolonier
3. Vilken ekonomisk kris drabbade Sverige under 1930-talet?
A) Den stora depressionen
B) IT-bubblan
C) Finanskrisen
D) Oljepriskrisen
4. Vem var statsminister i Sverige under andra världskriget?
A) Olof Palme
B) Per Albin Hansson
C) Göran Persson
D) Carl Bildt
5. Vad var den svenska välfärdsstatens främsta syfte?
A) Att öka militärens styrka
B) Att främja företagsamhet
C) Att säkerställa grundläggande sociala skyddsnät
D) Att utöka koloniala ambitioner
6. När inträffade folkomröstningen om Sveriges medlemskap i EU?
A) 1989
B) 1994
C) 1995
D) 2003
7. Vilken svensk grundlag antogs under 1974?
A) Regeringsformen
B) Tryckfrihetsförordningen
C) Yttrandefrihetsgrundlagen
D) Successionsordningen
8. Vad kallas den period av sociala reformer som genomfördes under 1930-talet i Sverige?
A) Den nya ekonomiska politiken
B) Reformationen
C) Den svenska modellen
D) Reformprogrammet
9. Vad symboliserar Skånefrågan under 1900-talet?
A) Ökad industrialisering
B) Nationalism och självständighetssträvanden
C) Koloniala utmaningar
D) Kulturell integration
10. Vilket av följande är en konsekvens av den industriella revolutionen i Sverige?
A) Urbanisering
B) Avfolkning av landsbygden
C) Ökad jordbruksexport
D) Minskad arbetslöshet
11. Vem var Agnes von Krusenstjerna?
A) Politisk aktivist
B) Författare
C) Ledande industriägare
D) Historisk forskare
12. När blev Sverige av med sitt koloniala ägande?
A) Under 1800-talet
B) Under 1900-talet
C) Under 1700-talet
D) Under 1600-talet
13. Vad var syftet med “Palmekommissionen”?
A) Att omförhandla statsskatten
B) Att utreda Olof Palmes mord
C) Att undersöka Svensk-Upplysning
D) Att diskutera kärnkraftsfrågan
14. Vilken roll spelade Sverige under kalla kriget?
A) Aktivt deltagande i NATO
B) Ingenting, neutralitet var överordnat
C) Diplomatiska medlare mellan öst och väst
D) Kolonial makt i Afrika
15. Vilken händelse ledde till den svenska offentlighetens kritik mot USA:s bombningar under Vietnamkriget?
A) My Lai-massakern
B) Watergate-skandalen
C) Kent State-massakern
D) Kalla krigets slut
Resonerande frågor
1. Analysera hur Sveriges neutralitet under de båda världskrigen har format vår moderna utrikespolitik. Syftet är att undersöka studenters förmåga att koppla historiska händelser till nutida frågor.
2. Diskutera hur den svenska välfärdsstaten har påverkat samhällsstrukturen i Sverige. Frågan bjuder in till djup analys av sociala politikers effekter.
3. Resonera kring hur industrialiseringen har påverkat Sveriges roll i världsekonomin. Denna fråga ger möjlighet att utforska Sveriges ekonomiska utveckling.
4. Utvärdera folkomröstningen om EU-medlemskap och dess betydelse för Sveriges inrikespolitik. Eleverna bjuds att reflektera över val, opinionsbildning och politiska konsekvenser.
5. Analysera medborgarrättsrörelsens inverkan på svenska sociala rättigheter. Frågan uppmanar eleverna att se sambandet mellan aktörers kamp och rättighetsutveckling.
6. Diskutera effekterna av den stora depressionen på den svenska ekonomin och politiken. Syftar till att koppla global påverkan till nationella omständigheter.
7. Resonera kring nationalismen och dess roll i Sveriges historia under 1900-talet. Eleverna ges chans att koppla nationalism till olika historiska händelser.
8. Utvärdera betydelsen av kulturrevolutioner i Sverige under 1900-talet. Frågan främjar analys av kulturella strömningar och deras påverkan i historiska sammanhang.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger fem poäng vardera och resonerande frågor ger tre poäng vardera.
• För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
• För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
• För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.