Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a2
Tema: Den franska revolutionen (1789-1799)
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av den franska revolutionen, dess orsaker, centrala händelser och dess långsiktiga konsekvenser för samhället och världen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska handla om den franska revolutionens orsaker, händelseförlopp och konsekvenser. Eleverna ska analysera hur den franska revolutionen påverkade såväl Frankrike som resten av världen och hur idéerna om frihet och jämlikhet spreds under denna period.
Kunskapskrav:
Eleven kan redogöra för den franska revolutionens centrala händelser och deras betydelse för samhällsutvecklingen. Eleven kan ge exempel på hur revolutionen har påverkat idéer om demokrati, mänskliga rättigheter och medborgarskap. Eleven kan också reflektera över revolutionens långsiktiga konsekvenser i ett historiskt perspektiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket år började den franska revolutionen?
A. 1787
B. 1789
C. 1793
D. 1799
Rätt svar: B
2. Vad var stormningen av Bastiljen ett tecken på?
A. Det franska folket ville ha mer bröd
B. Att revolutionen var i gång
C. Att kungafamiljen flyttade
D. En militär kupp
Rätt svar: B
3. Vilken deklaration skrevs under i samband med revolutionen?
A. Deklarationen om medborgarnas rättigheter
B. Deklarationen om mänskliga rättigheter
C. Deklarationen om frihet
D. Deklarationen om jämlikhet
Rätt svar: B
4. Vem var Robespierre?
A. En kung
B. En revolutionär ledare
C. En filosof
D. En ledande general
Rätt svar: B
5. Vilken roll hade Jakobinerna under revolutionen?
A. De var kungens soldater
B. De kämpade för adelns intressen
C. De var revolutionens radikala fraktion
D. De var moderater
Rätt svar: C
6. Vad innebar skräckväldet?
A. Fred i landet
B. En tid av politisk förföljelse
C. Ett krig mot England
D. En ekonomisk nedgång
Rätt svar: B
7. Vilka följder hade den franska revolutionen på andra länder?
A. Ingen påverkan
B. Den inspirerade andra revolutioner
C. Den försvagade demokratiska rörelser
D. Den gjorde att monarker blev populära
Rätt svar: B
8. Vem var Marie Antoinette?
A. Kungen av Frankrike
B. Kungens mor
C. Drottningen av Frankrike
D. En ledande revolutionär
Rätt svar: C
9. Vilket av följande påverkades INTE av den franska revolutionen?
A. Ideer om mänskliga rättigheter
B. Europas monarkier
C. Det amerikanska samhället
D. Den industrialiserade ekonomin
Rätt svar: D
10. Vad innebar “capitulation” i samband med revolutionen?
A. En revolutionär framgång
B. En act av att ge upp
C. En ny konstitution
D. En ekonomisk reform
Rätt svar: B
11. Vad var Napoleons roll efter revolutionen?
A. En hängiven demokratis
B. En förrädare
C. En kejserlig ledare
D. En filosof
Rätt svar: C
12. Hur påverkade den franska revolutionen idéerna om demokrati?
A. Ingen påverkan
B. Den försvagade demokratin
C. Den födde moderna demokratisk förändringar
D. Den ledde till totalitärt styre
Rätt svar: C
13. Vad kallades den lagstiftande församlingen under revolutionen?
A. Nationalförsamlingen
B. Senaten
C. Kungaförsamlingen
D. Deputeradförsamlingen
Rätt svar: A
14. Vad var Égalité?
A. En kunglig titel
B. Ett socialt program
C. En ide om jämlikhet
D. En ekonomisk teori
Rätt svar: C
15. Vilken följd hade revolutionen för feodalismen i Frankrike?
A. Den stärkte feodalismen
B. Den avskaffade feodalismen
C. Den etablerade feodalismen
D. Ingen effekt
Rätt svar: B
Resonerande frågor
1. Hur kan den franska revolutionen ses som en föregångare till moderna demokratier? Detta ger elever möjlighet att analysera och koppla historiska händelser till nutida samhälle.
2. Diskutera hur revolutionens idéer har påverkat mänskliga rättigheter i dagens samhälle. Eleverna ska visa sin förmåga att reflektera över nutida konsekvenser av historiska idéer.
3. Vilka likheter och skillnader kan ni identifiera mellan den franska revolutionen och andra revolutioner, som den amerikanska revolutionen? Denna fråga uppmanar eleverna att jämföra olika historiska händelser och dra slutsatser.
4. Hur bidrog skräckväldet till att förändra allmänhetens syn på revolutionen? Genom denna fråga får eleverna möjlighet att göra en djupare analys av de komplexa effekterna av revolutionen.
5. Reflektera över vilken roll medierna kan spela under en revolution. Eleverna kan koppla historiska exempel till moderna medier och dess inverkan på samhällen.
6. Hur påverkar nationalismen synen på revolutionen idag? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring hur olika ideologier kan påverka uppfattningarna om historiska händelser.
7. Diskutera vilka metoder som används av revolutionärer för att mobilisera stöd. Denna frågeställning skapar en plattform för att undersöka strategier för social förändring.
8. Vilka lärdomar kan moderna samhällen dra av den franska revolutionen? Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att reflektera över historiska erfarenheter och deras relevans för nutiden.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, med 1 poäng för varje korrekt svar. De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, med 1 poäng för varje kvalitet i svaret.
Totalt gäller följande poängsättning för betyg:
E: Minst 8 poäng
C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)