Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a2
Tema: Imperialismens framväxt och dess konsekvenser
—
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om imperialismens orsaker, utveckling och konsekvenser, samt att ge dem möjlighet att analysera och diskutera dess påverkan på både koloniserade områden och de europeiska länderna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska behandla imperialismens orsaker, utveckling och konsekvenser, särskilt under 1800- och tidigt 1900-tal. Fokusera på hur europeiska makter expanderade sina territorier och hur detta påverkade både koloniserade områden och de europeiska länderna ekonomiskt, socialt och kulturellt.
Kunskapskrav:
Eleven kan beskriva och analysera imperialismens orsaker och dess konsekvenser för olika regioner. Eleven kan ge exempel på hur imperialismens politik påverkade koloniserade folk och samhällen, och diskutera imperialismens roll i utvecklingen av globala relationer.
—
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande var en orsak till imperialismen?
A) Självständighet av kolonier
B) Industrialisering
C) Religionens avtagande betydelse
D) Ekonomiska intressen
2. Vilket århundrade präglades i hög grad av imperialismens expansion?
A) 1800-talet
B) 1700-talet
C) 1900-talet
D) 1600-talet
3. Vilken europeisk makt koloniserade stora delar av Indien?
A) Frankrike
B) Storbritannien
C) Spanien
D) Tyskland
4. Vad menades med “civilisationsuppdraget” inom imperialismen?
A) Att bevara kulturella traditioner
B) Att hjälpa de koloniserade att uppnå självständighet
C) Att sprida västerländska värderingar och kultur
D) Att investera ekonomiskt i kolonierna
5. Vilket av följande områden berördes inte av europeisk imperialism?
A) Afrika
B) Asien
C) Antarktis
D) Oceanien
6. Vad var en konsekvens av imperialismen i koloniala länder?
A) Minskat utbyte av kultur
B) Förändringar i lokala samhällens traditioner
C) Förbättrad livskvalitet för alla
D) Ingen ekonomisk påverkan alls
7. Vilken av följande termer hänvisar till områden som styrdes av europeiska makter men hade viss självständighet?
A) Protektorat
B) Kolonier
C) Dominanter
D) Faciliteter
8. Vilket av följande verktyg användes oftast för att legitimera imperialism?
A) Vetenskapliga uppfinningar
B) Religion
C) Ekonomiska teorier
D) Rasism
9. Vilken händelse markerar en stor motreaktion mot europeisk imperialism?
A) Dekolonisering efter andra världskriget
B) Första världskriget
C) Kolonialkrigen
D) Den industriella revolutionen
10. Vilket land var känt för sin “öppna dörrspolitik” i Kina?
A) Ryssland
B) USA
C) Frankrike
D) Storbritannien
11. Vilka aspekter påverkade de koloniserade länderna mest under imperialismen?
A) Teknologiska framsteg
B) Ekonomisk självständighet
C) Social och kulturell omvandling
D) Ockupationens avsaknad
12. Vad innebär termerna “kolonialism” och “imperialism”?
A) De är synonymer
B) Kolonialism är en del av imperialism
C) Kolonialism fanns endast förr
D) Imperialism är en del av kolonialism
13. Vad är en vanlig kritik av imperialismen?
A) Den ledde till exploitation av koloniserade folk
B) Den förbättrade den globala ekonomin
C) Den spred fred och stabilitet
D) Den uppmuntrade kulturell mångfald
14. Vilken roll spelade de koloniala makterna i utbildningen av koloniserade folk?
A) Att sprida västerländska värderingar och språk
B) Att bevara lokala traditioner
C) Att motverka kulturell inskränkthet
D) Att stödja inhemska utbildningssystem
15. Vilket av följande är ett exempel på en nationalistisk rörelse som svar på imperialism?
A) Feminismen
B) Indiska självständighetsrörelsen
C) Marxisms utbredning
D) De sexuella revolutionerna
Resonerande frågor
1. Diskutera hur imperialismen har format de moderna relationerna mellan tidigare koloniala makter och deras tidigare kolonier. Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att analysera och jämföra de långsiktiga konsekvenserna av imperialismen.
2. Reflektera över hur nationalismen har motverkat imperialismen under 1900-talet. Frågan uppmuntrar till djupare förståelse av hur olika rörelser har formats av och svarat mot imperialistisk politik.
3. Analysera hur de kulturella och sociala konsekvenserna av imperialismen fortfarande kan ses i dagens samhälle. Eleverna uppmanas att diskutera konkreta exempel och kontextualisera dem i nutid.
4. Vilka ekonomiska intressen låg bakom kolonialiseringen av Afrika? Genom att besvara denna fråga kan eleverna visa på komplexiteten inom de ekonomiska motiv som drev imperialismen.
5. Diskutera hur imperialismen har påverkat synen på ras och kultur i dagens samhälle. Denna fråga syftar till att ge eleverna möjlighet att koppla historiska förhållanden till nutida problem.
6. Analysera det faktum att imperialismen ofta rättfärdigades genom en känsla av överlägsenhet. Vilka argument användes och hur har dessa argument utvecklats över tid? Här kan eleverna visa på kritiskt tänkande och historisk analys.
7. Undersök vilka metoder som användes för att kontrollera och historiskt rättfärdiga kolonisationen av olika områden. Frågan uppmuntrar till en djupgående diskussion om maktförhållanden och legitimering.
8. Reflektera över de lärdomar vi kan dra av imperialismens historia i relation till dagens globala konflikter. Eleverna ges möjlighet att knyta teori och praktik till aktuella globala frågor.
Bedömning
Faktafrågor: 15 frågor värda 1 poäng vardera (totalt 15 poäng).
Resonerande frågor: 8 frågor värda 3 poäng vardera (totalt 24 poäng).
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, inklusive faktafrågor. För betyg C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.