Prov i Historia 1a2
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1a2
Tema: Kvinnors roll i samhällsförändringar under 1800- och 1900-talet
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om kvinnors roller och rättigheter, samt deras bidrag till samhällsförändringar under 1800- och 1900-talet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om kvinnors kämpar, både i Sverige och i världen, samt deras bidrag till sociala och politiska förändringar under 1800- och 1900-talen. Fokus ligger på rösträttsrörelsen, kvinnors insteg på arbetsmarknaden och feminismen i ett internationellt perspektiv.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och diskutera hur kvinnors roller och rättigheter har utvecklats och förändrats över tid. Eleven kan också ge exempel på viktiga kvinnor och rörelser och deras påverkan på det samhälle som helhet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket var ett centralt mål för rösträttsrörelsen?
- A) Öka kvinnors arbetsmöjligheter
- B) **Erhålla rösträtt**
- C) Bättre utbildning för flickor
- D) Förbättra sociala villkor
2. Vem var en framstående kvinna inom rösträttsrörelsen i Sverige?
- A) Ellen Key
- B) **Anna Whitlock**
- C) Frida Ståhl
- D) Selma Lagerlöf
3. Vilken lag antogs i Sverige 1921?
- A) Förskolelagen
- B) **Kvinnlig rösträtt**
- C) Lag om jämlikhet
- D) Lagen om social trygghet
4. Hur förändrades kvinnors arbetsmöjligheter under 1800-talet?
- A) De blev hemarbetare
- B) **De fick fler möjligheter i industrin**
- C) De förlorade alla sina jobb
- D) De arbetade bara i hemmet
5. Vilken rörelse arbetade för jämlikhet på arbetsmarknaden?
- A) Socialdemokraterna
- B) **Feministrörelsen**
- C) Arbetarrörelsen
- D) Moderaterna
6. Vad var en konsekvens av industrialiseringen för kvinnor?
- A) Minskat antal arbetstillfällen
- B) **Ökat antal yrken**
- C) Ingen förändring
- D) Blev mer isolerade
7. Vad kännetecknar feminismen?
- A) Mäns rättigheter
- B) **Kvinnors rättigheter**
- C) Ekonomisk ojämlikhet
- D) Familjepolitik
8. Vilken internationell konferens fokuserade på kvinnors rättigheter?
- A) Förenta nationerna
- B) **Internationella kvinnokonferensen**
- C) NATO-mötet
- D) G7-toppmötet
9. Vilket år fick kvinnor i Sverige full rösträtt?
- A) 1910
- B) 1921
- C) **1921**
- D) 1944
10. Vilken organisationsform använde sig kvinnor av för att nå sina mål?
- A) Absolutism
- B) **Fackföreningar**
- C) Socialism
- D) Monarkier
11. Vem var Selma Lagerlöf?
- A) En politiker
- B) En aktivist
- C) **En författare**
- D) En ekonom
12. Vad syftade rösträttsrörelsen på?
- A) Rätt till utbildning
- B) **Rätt till röst**
- C) Rätt till arbete
- D) Rätt till ägande
13. Vad var en central fråga under feminismen på 1900-talet?
- A) Ekonomisk tillväxt
- B) **Jämställdhet mellan könen**
- C) Familjerätt
- D) Utrikespolitik
14. I vilket land fick kvinnor rösträtt först i världen?
- A) USA
- B) **Nya Zeeland**
- C) Sverige
- D) Storbritannien
15. Vilken strategi använde många kvinnor för att föra fram sina krav?
- A) Tystnad
- B) **Demonstrationer**
- C) Attacker
- D) Passivitet
Resonerande frågor
1. Vilken betydelse hade rösträttsrörelsen för kvinnor i Sverige och mer generellt i världen?
Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera och diskutera historiska rörelser och deras betydelse.
2. Hur har feminismen förändrats över tid och vad innebär dessa förändringar för dagens samhälle?
Eleverna ges utrymme att visa förståelse för feminisms historia och dess nuvarande relevans.
3. Diskutera skillnaderna mellan rösträttsrörelsen i olika länder. Vad kan förklara dessa skillnader?
Eleverna ska kunna resonera kring olika sociala och politiska faktorer som påverkar rörelser.
4. Föreslå potentiella framtida mål för feminismen. Vad kan feminismen fokusera på idag?
Detta ger eleverna möjlighet att visa innovation och kritiskt tänkande kring aktuella frågor.
5. Vilken roll spelade män i kampen för kvinnors rättigheter? Ge exempel.
Eleverna kan visa förståelse för sambandet mellan kön och samhällsförändringar.
6. Vad tror du är de största utmaningarna för kvinnor i dagens samhälle?
Eleverna kan reflektera över och diskutera aktuella frågor utifrån en historisk kontext.
7. Hur påverkar nutida sociala medier kampen för kvinnors rättigheter? Ge exempel från dagens samhälle.
Detta ger möjlighet att diskutera moderna plattformar och deras påverkan.
8. Diskutera hur kvinnors roll förändrats inom arbetsmarknaden sedan 1800-talet. Vilka faktorer har bidragit till dessa förändringar?
Eleverna ges möjlighet att analysera socioekonomiska och kulturella förändringar över tid.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).