Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Erik XIV
Syfte
Syftet med detta prov är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för Erik XIV:s regering, utmaningar och bidrag till den svenska historien. Provfrågorna syftar till att mäta elevernas förmåga att analysera och reflektera över historiska händelser och deras betydelse för samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på Erik XIV:s regering, vilka utmaningar han mötte och hans bidrag till den svenska historien samt hur hans beslut påverkade Sverige under 1500-talet.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala historiska förhållanden och händelser i Sverige samt deras betydelse för samhällets utveckling.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Erik XIV?
A. En svensk kung
B. En dansk kung
C. En norsk kung
D. En rysk tsar
2. Vilket krig involverade Erik XIV med Danmark och Ryssland?
A. Det kalmarska kriget
B. Nordiska sjuårskriget
C. Trettioåriga kriget
D. Napoleonkrigen
3. Vad var en stor bidragande faktor till Erik XIV:s avsättning?
B. Hans kärlek till folket
C. Hans ekonomiska reformer
D. Hans psykiska hälsa
4. Vad var en av konsekvenserna av Erik XIV:s styre?
A. Konflikter med grannländerna
B. Ökat samarbete med Danmark
C. Införande av nya lagar
D. Mer makt till adeln
5. Vilket år blev Erik XIV krönt till kung?
A. 1523
B. 1560
C. 1555
D. 1575
6. Vad innebar nordiska sjuårskriget för Sverige?
A. En fredlig lösning med ökad handel
B. Kostnader och diplomatiska spänningar
C. Förlust av territorier
D. En ökning av befolkningen
7. Vilken adel hade Erik XIV störst konflikt med?
A. Den svenska adeln
B. Den danska adeln
C. Den norska adeln
D. Den ryska adeln
8. Vad gjorde Erik XIV för att förbättra sin makt?
A. Han gifte sig med en nobildotter
B. Han avsatte flera adelsmän
C. Han allierade sig med Danmark
D. Han förlorade krig mot Ryssland
9. Vilken vision hade Erik XIV för Sverige?
A. Att göra Sverige till en stormakt
B. Att stärka banden med Danmark
C. Att expandera till Norge
D. Att förbättra det svenska jordbruket
10. Vilken effekt hade Erik XIV:s politik på Sveriges ekonomi?
A. Det ledde till ekonomiska svårigheter
B. Det gjorde Sverige rikare
C. Det förbättrade handelsrelationer
D. Det ledde till ökad befolkningstillväxt
11. Vad var Erik XIV:s relation till sina bröder?
A. Han var nära vän med dem
B. Det var en spänd relation
C. De var i ständig konflikt om makten
D. Han älskade dem djupt
12. Hur påverkade Erik XIV:s ledarskap Sverige?
A. Genom att föra fred med grannländer
B. Genom krig och konflikter
C. Genom att avskaffa adeln
D. Genom att stärka handeln
13. Vad kännetecknas av den tidiga delen av Erik XIV:s regering?
A. Stabilitet och fred
B. Konflikter och utmaningar
C. Expansion av territorier
D. Utveckling av utbildning
14. Vilken typ av beslut fattade Erik XIV angående adeln?
A. Han belönade dem övermåttligt
B. Han avsatte flera adelsmän
C. Han straffade dem sällan
D. Han lät dem styra mer
15. Vad var ett av Erik XIV:s mål för Sverige?
A. Att skapa allianser med grannländer
B. Att etablera Sverige som en stormakt
C. Att modernisera armén
D. Att öka skatteintäkterna
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Erik XIV:s psykiska hälsa påverkade hans beslut som kung. Denna fråga ger elever möjlighet att koppla en historisk aspekt till personlig psykologi.
2. Analysera hur nordiska sjuårskriget förändrade Sveriges relationer med grannländerna. Här får eleverna reflektera över långsiktiga konsekvenser av krig.
3. Beskriv betydelsen av Erik XIV:s avsättning av adeln för senare svenska historia. Elever får möjlighet att visa hur specifika händelser formar framtiden.
4. Reflektera över vilken roll ambitiösa ledare har i samhällsutvecklingen, med Erik XIV som exempel. Frågan ber om en djupare analys av ledarskapets påverkan.
5. Hur skulle du bedöma Erik XIV:s ledarskap i relation till hans samtid? Denna fråga bygger på en jämförelse som kräver kritiskt tänkande.
6. Vilka lärdomar kan moderna ledare dra från Erik XIV:s styre? Eleverna får diskutera relevansen av historiska exempel i nutiden.
7. Analysera hur diplomati och krig hänger samman i Erik XIV:s regeringstid. En fråga som kopplar ihop två centrala historiska begrepp.
8. Diskutera vilka faktorer som ledde till Erik XIV:s fall. Här ger eleverna möjlighet att identifiera och diskutera multifaktoriella orsaker.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna bedöms med 2 poäng per svar.
Totalt 15 poäng kan erhållas för faktafrågor och 16 poäng för resonerande frågor.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).