En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Historia 1b – Förhistorisk tid och forntiden

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1b
Tema: Förhistorisk tid och forntiden

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevens kunskaper och förståelse för förhistorisk tid och forntiden, inklusive viktiga händelser, kulturer samt verktyg och metoder som använts för att studera dessa epoker.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Analys av företeelser och skeenden under forntiden och deras betydelse för samhällsutvecklingen och kulturens former.”

Kunskapskrav

Provet syftar till att bedöma följande kunskapskrav:

  • Eleven ska kunna beskriva och förklara centrala händelser och förhållanden inom förhistorisk tid och forntiden.
  • Eleven ska kunna använda historiska begrepp och metoder.
  • Eleven ska kunna analysera och tolka historiska källor.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilken period omfattar förhistorisk tid?
    A) 4000-2000 f.Kr.
    B) Äldre än 4000 f.Kr.
    C) 2000-0 f.Kr.
    D) 1000-500 e.Kr.
  2. Vad kännetecknar jägar-samlarsamhällen?
    A) Skrivkonst
    B) Mobila livsstilar
    C) Stora städer
    D) Jordbruk
  3. Vilket av följande är INTE en av de första högkulturerna?
    A) Grekland
    B) Mesopotamien
    C) Egypten
    D) Induskulturen
  4. Vilken teknik var avgörande för utvecklingen av jordbruket?
    A) Metallbearbetning
    B) Odling av grödor
    C) Målning av väggar
    D) Byggnation av städer
  5. Vilket var viktigt för handel under forntiden?
    A) Kommunikation och transport
    B) Trolldom
    C) Krig
    D) Endast byten
  6. Vad kallades de tidiga skrivsystem som utvecklades i Mesopotamien?
    A) Hieroglyfer
    B) Kilskrift
    C) Latin
    D) Kinesiska tecken
  7. Vilken av följande kulturer är känd för sina pyramider?
    A) Den egyptiska
    B) Den grekiska
    C) Den romerska
    D) Den mesopotamiska
  8. Vilken av följande är en känd forntida stad?
    A) Stockholm
    B) Ur
    C) Paris
    D) New York
  9. Vad var ett viktigt material i koppling till metallbearbetning i forntiden?
    A) Guld
    B) Brons
    C) Zink
    D) Aluminium
  10. Vad kännetecknar stadsställena i Mesopotamien?
    A) Avancerad samhällsstruktur
    B) Ingen skrivkonst
    C) Enbart jordbrukare
    D) Religiösa ritualer
  11. Vilket förhistoriskt redskap användes för att bearbeta mat?
    A) Vagn
    B) Mortel
    C) Dator
    D) Mobiltelefon
  12. Vilken samhällsform kännetecknar forntida Egypten?
    A) Demokrati
    B) Monarki
    C) Oligarki
    D) Anarki
  13. Hur bevarades kunskap och traditioner i förhistoriska samhällen?
    A) Skrivna dokument
    B) Oral tradition
    C) Fotografi
    D) Filmer
  14. Vilket var ett centralt element i mesopotamisk religion?
    A) Månguden
    B) Monoteism
    C) Ateism
    D) Dyrkan av föremål
  15. Vilken av följande var en viktig följd av det agrara samhällets framväxt?
    A) Överskott på mat
    B) Ökning av nomadiska grupper
    C) Minskad befolkning
    D) Förbise av teknologiska framsteg
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur förhistorisk tid och forntiden har påverkat vår moderna samhällsstruktur.
    Syftet är att låta eleverna reflektera över långsiktiga konsekvenser av historiska händelser.
  2. Analysera skillnaderna mellan jakt-samlarsamhällen och jordbrukssamhällen.
    Frågan ger möjlighet att djupare utforska samhällsutvecklingens genombrott.
  3. Förklara betydelsen av skrivkonst för utvecklingen av civilisationerna.
    Syftet är att undersöka hur kommunikation och registrering förändrade kulturer.
  4. Resonera kring hur klimatförändringar kan ha påverkat livsvillkoren under forntiden.
    Ger elever möjlighet att tillämpa kunskap om miljö och samhälle i historiska sammanhang.
  5. Reflektera över hur myter och religion formade kulturer i forntiden.
    Elever får analysera kulturell identitet och dess betydelse för samhällsformationer.
  6. Diskutera hur maktstrukturer påverkades av ekonomiska förändringar i forntida samhällen.
    Syftet är att koppla ekonomiska faktorer till social hierarki och styrning.
  7. Analysera hur arkeologiska fynd bidrar till vår förståelse av förhistorisk tid.
    Ger möjlighet att diskutera metoder och betydelse av källkritik.
  8. Resonera kring skillnaderna mellan forntida kulturers syn på livet och döden.
    Syftet är att låta eleverna reflektera över kulturella perspektiv och filosofiska frågor.

Bedömning

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: 3 poäng per svar, totalt 24 poäng.

Krav för betyg E: Minst 8 poäng.

Krav för betyg C: Minst 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor).

Krav för betyg A: Minst 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).