Prov. Gy. Historia 1b – Fredrik I och Sverige efter stormaktstiden



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 1b

Tema: Fredrik I och Sverige efter stormaktstiden

Syfte

Syftet med provet är att testa elevernas kunskap och förståelse för de politiska, ekonomiska och sociala förändringar i Sverige under Fredrik I:s regeringstid samt att koppla dessa förändringar till den svenska historien efter stormaktstiden.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll omfattar “Sveriges historia efter stormaktstiden, med fokus på Fredrik I:s regeringstid och de påföljande förändringarna i den svenska staten och samhället.” samt “de politiska, ekonomiska och sociala aspekterna av denna period samt hur de formar Sveriges utveckling.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven inkluderas bland annat i att “Eleven kan redogöra för viktiga perioder och händelser i Sveriges historia och beskriva orsaker och konsekvenser av olika historiska skeenden.”

Prov

Faktafrågor

  1. När besteg Fredrik I tronen?
    A) 1720
    B) **1723**
    C) 1718
    D) 1734
  2. Vilken händelse inledde Sveriges ekonomiska svårigheter efter stormaktstiden?
    A) **Kriget mot Ryssland**
    B) Utrikespolitisk omställning
    C) Förändring av jordbruket
    D) Freden i Nystad
  3. Vilken av följande grupper fick särskilt inflytande under Fredrik I:s tid?
    A) **Adeln**
    B) Bönderna
    C) Praesteriet
    D) Arbetarklassen
  4. Vad kännetecknas av kulturen under Fredrik I:s regeringstid?
    A) Minskat litterärt utbud
    B) **Ökad litterär produktion**
    C) Mindre fokus på konst
    D) Avveckling av folkhögskolor
  5. Vilken typ av skola blev betydelsefull under denna period?
    A) Privata skolor
    B) **Folkhögskolor**
    C) Universitetsutbildningar
    D) Friskolor
  6. Vad var en av de långsiktiga följderna av Fredrik I:s utrikespolitik?
    A) Större krig
    B) **Stabilisering av gränserna**
    C) Missnöje bland folket
    D) Maktens centralisering
  7. Vilket av följande var en viktig förändring i samhällsstrukturen under Fredrik I?
    A) Ökad adelsmakt
    B) **Starkare byråkrati**
    C) Minskat fokus på utbildning
    D) Nedgång i folkmängden
  8. Vad präglade den svenska identiteten som formades under denna period?
    A) **Kulturell mångfald**
    B) Singular nationalism
    C) Inga stora förändringar
    D) Avstånd från Europa
  9. Vad hände med prästerskapet efter stormaktstiden?
    A) Det förlorade makt
    B) **Det behöll en del av sin makt**
    C) Det upphörde att existera
    D) Det blev starkare
  10. Vilken typ av litteratur blommade under Fredrik I:s tid?
    A) Kulturell kritik
    B) **Skönlitteratur**
    C) Politisk litteratur
    D) Facklitteratur
  11. Vilken händelse markerade slutet på stormaktstiden?
    A) **Freden i Nystad**
    B) Slaget vid Poltava
    C) Utrikeskrig
    D) Förlust av Finland
  12. Hur påverkades bönderna av omstruktureringen efter stormaktstiden?
    A) Ökad rikedom
    B) **Minskad status**
    C) Ingen påverkan
    D) Större politiskt inflytande
  13. Vad symboliserar Fredrik I:s regering för Sveriges framtid?
    A) **Stabilitet och uppbyggnad**
    B) Kämpande och splittring
    C) Avveckling av konstitution
    D) Internationella konflikter
  14. Vad var syftet med folkhögskoleutbildningar under Fredrik I:s era?
    A) Att utbilda adeln
    B) **Att öka folkupplysningen**
    C) Att minska analfabetismen
    D) Att utbilda präster
  15. Vilken aspekt är mest karakteristisk för det svenska samhället efter stormaktstiden?
    A) **Social omvandling**
    B) Stabil krigsekonomi
    C) Stor adelsmakt
    D) Centralisering av makt

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Fredrik I:s styre bidrog till förändringar i den svenska ekonomin och ge exempel på specifika åtgärder som genomfördes.
Syftet är att uppmuntra djupare analysera av ekonomiska strömningar och politiska beslut under denna period.

2. Beskriv hur sociala förändringar under Fredrik I:s regering påverkade olika samhällsklasser.
Eleverna ska reflektera över den sociala dynamiken och beskriva dess konsekvenser för olika grupper.

3. Analysera skillnaderna mellan Fredrik I:s och hans föregångares styre, med fokus på hur deras beslut formade Sveriges framtid.
Syftet är att skapa jämförelser och reflektioner om ledarskapets betydelse historiskt.

4. Vilka långsiktiga konsekvenser hade Fredrik I:s utrikespolitik för Sveriges plats i Europa?
Frågan väcker intresse för hur denna period lade grunden för Sveriges internationella relationer.

5. Reflektera över hur kulturell utveckling under Fredrik I:s tid kan ses som en viktig del av nationell identitet i dagens samhälle.
Detta ger eleverna möjlighet att koppla historien till nutiden.

6. Hur påverkades utbildning och kultur som konsekvens av Fredrik I:s regering?
För att uppmuntra diskussion om utbildningssystemets roll i samhällets utveckling.

7. Diskutera den roll som prästerskapet hade under denna tid och varför det var viktigt för samhällsförändring.
Syftet är att se vikten av olika maktfaktorer i historiska förändringar.

8. Hur påverkar uppfattningen av Fredrik I och hans regering tiden vi lever i idag?
Denna fråga syftar till att få eleverna att kritiskt granska och reflektera över historieskrivning och dess påverkan.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje korrekt och välmotiverat svar ger 2 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp