Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Gustav III och den svenska upplysningstiden
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevers kunskaper och förståelse av Gustav III:s styre och dess nätverkan med Sveriges politik, kultur och samhälle under upplysningstiden, samt hur detta styrde landets utveckling.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen fokuserar på Gustav III:s styre och dess påverkan på Sveriges politik, kultur och samhälle under upplysningstiden. Den här lektionen omfattar även Sveriges internationella relationer och flera reformer som genomfördes under hans tid, samt hur dessa förändringar reflekterades i det svenska samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera centrala händelser och reformer i Sveriges historia och redogöra för deras betydelse för landets utveckling.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande reformer genomfördes under Gustav III:s regeringstid?
A) Rättighetsreform för bönder
B) Avskaffande av monarkin
C) Inrättande av direktdemokrati
D) Reform av utbildningssystemet
2. Vem var Gustav III:s främsta motståndare under hans tid vid makten?
A) Ryssland
B) Danmark
C) Norge
D) Finland
3. Vad kännetecknade kulturlivet under Gustav III:s styre?
A) Minskat statligt stöd till konst
B) Avsaknad av teater och litteratur
C) Blomstring av teater och litteratur
D) Förbättrad jämlikhet inom konsten
4. Vilken händelse inträffade under Gustav III:s utrikespolitik?
A) Krig mot Danmark
B) Krig mot Ryssland
C) Förbund med Preussen
D) Allians med Frankrike
5. Vilken var en av Gustav III:s viktigaste ambitioner?
A) Att återinföra feodalism
B) Att främja upplysningens ideal
C) Att öka antalet krig
D) Att avskaffa utbildning
6. Hur påverkade Gustav III:s reformer utbildningen i Sverige?
A) Förbättrade utbildningstillgångar
B) Minskat antal skolor
C) Förbjuden utbildning för kvinnor
D) Ingen förändring
7. Vad var en följd av kulturpolitiken under Gustav III?
A) Ökat stöd för jordbruket
B) Statligt stöd till konstnärer
C) Avskaffande av teater
D) Protester mot litteratur
8. Vilken aspekt av Gustav III:s politik skapar mest diskussion idag?
A) Hans förhållande till kyrkan
B) Hans persongrupp och kulturstöd
C) Hans stränga lagar
D) Hans krigföring
9. Hur har Gustav III:s politik påverkat dagens svenska samhälle?
A) Genom fortsatt fokus på utbildning och kultur
B) Minskat politiskt intresse
C) NLP-reformer och legalisering av droger
D) Avskaffande av demokrati
10. Vilken reform omfattade juridik under Gustav III?
A) Införande av stämplade kontrakt
B) Reform av rättssystemet
C) Ökning av straff för mindre brott
D) Avskaffande av domstolar
11. Vad var en av effekterna av kriget mot Ryssland?
A) Sverige blev en stark marinmakt
B) Ökad spänning med grannländer
C) Minskat intresse för konst
D) Ingen påverkan på Sverige
12. Vad kännetecknade Gustav III:s styre rent politiskt?
A) Absolutism
B) Allmän rösträtt
C) Republikanism
D) Sonning i politiken
13. Vilken av följande påverkade böndernas liv mest under Gustav III:s tid?
A) Industrialisering
B) Migrationspolitik
C) Förbättrade rättigheter
D) Skärpning av lagar
14. Vilken typ av litteratur blev populär under upplysningstiden i Sverige?
A) Skräcklitteratur
B) Facklitteratur och teater
C) Historiska romaner
D) Reseskildringar
15. Vad var Gustav III:s betydelse för svenska kvinnor?
A) Ingen uppvärdering av kvinnors ställning
B) Ökat stöd för kvinnors utbildning
C) Minst ekonomiska rättigheter
D) Förbise och underskatta kvinnorna
Resonerande frågor
1. Vilka var de mest betydelsefulla reformerna under Gustav III:s styre och hur påverkade de det svenska samhället?
Syftet är att eleverna ska analysera och resonera kring reformernas betydelse.
2. Hur bidrog Gustav III:s kulturpolitik till informationsspridningen och folkbildningen i Sverige?
Frågan möjliggör för eleverna att koppla kultur till samhällsutveckling.
3. På vilket sätt kan man se kopplingar mellan Gustav III:s ideologi och dagens Sverige?
Eleven får möjlighet att reflektera och dra paralleller till nutiden.
4. Vad var de långsiktiga effekterna av Gustav III:s utrikespolitik på Sveriges relationer med grannländer?
Frågan ger eleverna möjlighet att undersöka historiska samband.
5. Hur skulle Sverige se ut om Gustav III inte hade genomfört sina reformer?
Elevernas möjlighet att argumentera utifrån hypotetiska scenarier visar djup förståelse.
6. Vilka lärdomar kan vi dra av Gustav III:s politiska och kulturella insatser i vår egen tid?
Detta uppmanar eleverna att reflektera över relevansen av historia.
7. Hur speglades upplysningens ideal i Gustav III:s reformer?
Frågan utmanar eleverna att analysera upplysningens påverkan på hans styre.
8. Vilken roll spelade kritikernas röst under Gustav III:s regeringstid och hur hanterades den?
Detta utmanar elever att tänka kritiskt kring opposition och makt.
Bedömning
Faktafrågor (15 frågor) ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor (8 frågor) ger totalt 8 poäng. Varje korrekt och väl argumenterad svar ger 2 poäng.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).