En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Historia 1b – Industrialiseringen och dess konsekvenser

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 1b

Tema: Industrialiseringen och dess konsekvenser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av industrialiseringen och dess konsekvenser, samt deras förmåga att koppla händelser till förändringsprocesser och individers betydelse under denna tidsperiod.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen i Sverige och globalt.
  • Viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, teknisk utveckling, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter och jämställdhet, men också kolonialism, diktaturer, folkmord, konflikter och ökat resursutnyttjande.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelserna samt deras orsaker och konsekvenser. Eleven ger exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknade industrialiseringen?

  • A) Ökad jordbrukskapacitet
  • B) Utvecklingen av nya maskiner
  • C) Ökad befolkningstillväxt
  • D) Urbanisering och fabriksarbete

2. Vilken av följande var en följd av industrialiseringen?

  • A) Minskad handel
  • B) Urbanisering
  • C) Ökad feodalism
  • D) Stabilisering av jordbruket

3. Vilket land var tidigt drabbat av industrialisering?

  • A) Storbritannien
  • B) Kina
  • C) Frankrike
  • D) Amerika

4. Vad var en viktig orsak till industrialiseringen?

  • A) Politisk stabilitet
  • B) Teknisk innovation
  • C) Religionsfrihet
  • D) Ökad jordbruksproduktion

5. Vilken typ av arbetsvillkor var vanlig under industrialiseringen?

  • A) Långa arbetsdagar och låg lön
  • B) Korta arbetsdagar och hög lön
  • C) Flexibla arbetstider
  • D) Obegränsad ledighet

6. Vad menas med källkritik?

  • A) Att acceptera alla källor som fakta
  • B) Att värdera källors relevans och trovärdighet
  • C) Att ignorera källor
  • D) Att dela källor utan granskning

7. Vilken social förändring påverkades av industrialiseringen?

  • A) Urbanisering
  • B) Upprättandet av aristokratin
  • C) Minskat inflytande av städer
  • D) Stabilisering av landsbygden

8. Vilket av följande var en negativ konsekvens av industrialiseringen?

  • A) Ökat välstånd
  • B) Utsugning av arbetare
  • C) Bättre levnadsvillkor
  • D) Utveckling av nya tekniker

9. Vilken händelse är kopplad till industrialiseringen?

  • A) Den industriella revolutionen
  • B) Den franska revolutionen
  • C) Den amerikanska revolutionen
  • D) Den arabiska våren

10. Vad är en konsekvens av ökad teknologisk utveckling?

  • A) Minskat resursutnyttjande
  • B) Ökad produktion och effektivitet
  • C) Långsammare kommunikation
  • D) Färre arbetsmöjligheter

11. Vilken roll spelade barn i industrisamhället?

  • A) Barn arbetade inte
  • B) Barn bidrog arbetskraft i fabriker
  • C) Barn utbildades på heltid
  • D) Barn lekte hela dagen

12. Vem var en framstående person under industrialiseringen?

  • A) Karl Marx
  • B) Adam Smith
  • C) Albert Einstein
  • D) Sigmund Freud

13. Vilken sektor påverkades starkt av industrialiseringen?

  • A) Tjänstesektorn
  • B) Offentlig sektor
  • C) Tillverkningsindustrin
  • D) Jordbruket

14. Vad kännetecknades av social oro under industrialiseringen?

  • A) Stabil arbetsmarknad
  • B) Arbetarkonflikter och strejker
  • C) Ingen ångest bland arbetare
  • D) Låga matpriser

15. Vad var en vanlig kritik mot industrialiseringen?

  • A) Ökade globala samarbeten
  • B) Utnyttjande av arbetare
  • C) Förbättrade livsvillkor
  • D) Effektiv resursanvändning

Resonerande frågor

1. Vilka faktorer bidrog mest till att industrialiseringen skedde i Sverige och vilka konsekvenser fick det?

Denna fråga erbjuder elever möjlighet att resonera kring flera aspekter av industrialiseringen och dess betydelse.

2. Hur skiljde sig effekterna av industrialiseringen mellan olika samhällsklasser?

Elever kan diskutera klasskillnader och olika gruppers upplevelser under industrialiseringens påverkan.

3. Vilken betydelse hade kvinnors arbetsinsatser under industrialiseringen?

Frågan ger elever möjlighet att utforska och analysera kvinnors roll och deras erfarenheter under denna period.

4. Hur påverkade industrialiseringen den globala maktfördelningen?

Elever kan resonera omkring industriell tillväxt och dess effekter på global politik och ekonomi.

5. I vilken grad kan man säga att industrialiseringen var positiv respektive negativ?

Denna fråga ger elever möjlighet att ifrågasätta och väga för- och nackdelar med industrialiseringens effekter.

6. Vilka långsiktiga konsekvenser kan vi se av industrialiseringen i dagens samhälle?

Frågan uppmanar till reflektion kring industrialiseringens arv och dess effekter i nutid.

7. Hur har perspektivet på industrialiseringen förändrats över tid?

Här får elever möjlighet att diskutera olika historiska tolkningar och perspektivskiften.

8. Vilka källor kan användas för att studera industrialiseringen och hur värderar vi deras trovärdighet?

Frågan bjuder in till en djupare analys av källor och hur de påverkar vår förståelse av historien.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng per rätt svar, medan de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt.

För betyget C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.

För betyget A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.