En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Historia 1b – Karl X Gustav och Sveriges framväxt som stormakt

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 1b

Tema: Karl X Gustav och Sveriges framväxt som stormakt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Karl X Gustavs roll i Sveriges framväxt som stormakt under 1600-talet, samt deras förmåga att analysera och reflektera över historiska förhållanden och händelser i Sverige.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Lektionens fokus ligger på Karl X Gustavs regeringstid, hans strategi under krig, och hur hans beslut bidrog till att Sverige etablerades som en stormakt i Europa under 1600-talet.”

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för centrala historiska förhållanden och händelser i Sverige samt deras betydelse för samhällets utveckling och Sveriges roll i internationella relationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket år blev Karl X Gustav kung av Sverige?

  • A) 1640
  • B) 1654
  • C) 1660
  • D) 1632

2. Vilket av följande krig ledde Karl X Gustav under sin regeringstid?

  • A) Kriget mot Polen
  • B) Stora nordiska kriget
  • C) Karl XII:s krig
  • D) Kriget mot Ryssland

3. Vad var en av de huvudsakliga strategierna för Karl X Gustav i sina krig?

  • A) Passivitet
  • B) Snabbhet och flexibilitet
  • C) Endast diplomatiska lösningar
  • D) Styrka i försvar

4. Vilken betydelse hade freden i Köpenhamn för Sverige?

  • A) Den ledde till förlust av territorium
  • B) Den bekräftade Sveriges ställning som stormakt
  • C) Den skapade en allians med Danmark
  • D) Den orsakade interna konflikt

5. Vilken av följande beskrivningar stämmer bäst in på Karl X Gustavs ledarskapsstil?

  • A) Enbart militärisk
  • B) Kombination av militär och diplomati
  • C) Enbart diplomatisk
  • D) Passiv och tveksam

6. Vilka länder var Sveriges viktigaste motståndare under Karl X Gustavs regeringstid?

  • A) Norge och Ryssland
  • B) Danmark och Polen
  • C) England och Frankrike
  • D) Tyskland och Finland

7. Vad var ett centralt mål med Karl X Gustavs diplomati under sin tid?

  • A) Att stärka Sveriges position i Europa
  • B) Att bilda allianser med Ryssland
  • C) Att isolera Sverige
  • D) Att återfå territorium från Finland

8. När avslutades det andra danska kriget?

  • A) 1657
  • B) 1660
  • C) 1645
  • D) 1665

9. Vad kännetecknade Karl X Gustavs fältslag?

  • A) Snabba och överraskande angrepp
  • B) Långsam och defensiv krigföring
  • C) Överenskommelser med fiender
  • D) Enbart gemein

10. Vilken av följande faktorer bidrog mest till Karl X Gustavs framgång i krig?

  • A) Stöd från bönderna
  • B) Högkvalitativa militärstrategier
  • C) Tempot i krig
  • D) Extra anställda

11. Vad blev en konsekvens av Karl X Gustavs krigföring?

  • A) Aktieinvesteringar
  • B) Ökning av Sveriges territorium
  • C) Minskad befolkning
  • D) Ekonomisk nedgång

12. Hur påverkade Karl X Gustavs beslut Sveriges framtida diplomatiska relationer?

  • A) Försvagade relationerna med andra länder
  • B) Etablerade Sverige som en respekterad makt
  • C) Inga förändringar
  • D) Ökade konflikten med Danmark

13. Vilken typ av beslut präglade Karl X Gustavs styre?

  • A) Endast militäriska beslut
  • B) En blandning av militäriska och diplomatiska beslut
  • C) Ofta impulsiva beslut
  • D) Beslut som ignorerade omvärlden

14. Vilken roll hade kungens rådgivare under Karl X Gustavs regeringstid?

  • A) Viktiga för beslut och strategi
  • B) Ingen betydande roll
  • C) Enbart rådgivare sedan minnen av krig
  • D) Bara för inre frågor

15. Vad kännetecknade konflikten med Danmark under Karl X Gustavs styre?

  • A) Fredliga förhandlingar
  • B) Aggressiv och strategisk krigföring
  • C) Ingen påverkan på Sverige
  • D) Inga frekventa konflikter

Resonerande frågor

1. Analysera karaktären av Karl X Gustavs krigsstrategi och dess effekt på krigsresultat. Detta ger möjlighet till djupgående analys av beslutande faktorer i krig.

2. Diskutera hur Karl X Gustavs beslut under krigen avvek från tidigare kungars beslut och hur detta formade framtiden för Sverige. Frågan öppnar upp för en jämförande analys.

3. Reflektera över vikten av diplomati i samband med krig och hur Karl X Gustav praktiserade detta. Ger eleverna möjlighet att diskutera en komplex aspekt av ledarskap.

4. Hur påverkade freden i Köpenhamn de svenska relationerna med andra länder efter Karl X Gustav? Diskussionen kan leda till insikter om långsiktiga strategier.

5. Vad kan vi lära oss av Karl X Gustavs ledarskap som är relevant för dagens värld? Öppnar för personliga reflektioner och kopplingar till nutiden.

6. Diskutera hur Karl X Gustav representerar en typ av ledarskap som är relevant för dagens politik. Frågan uppmuntrar till kritisk tänkande.

7. Vilka lärdomar kan dras från Karl X Gustavs strategier för att förstå moderna konflikter? Ger eleverna en möjlighet att koppla historia till nutid.

8. Hur skulle Sveriges kurs under Karl X Gustavs period kunna ha sett annorlunda ut med en annan kung? Skapar en alternativ historisk diskussion och uppmuntrar kreativt tänkande.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt. För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.