En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Historia 1b – Kolonialism och imperialism under 1800-talet

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 1b

Tema: Kolonialism och imperialism under 1800-talet


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av kolonialismens och imperialismens framväxt under 1800-talet, samt deras förmåga att analysera de ekonomiska, politiska och sociala aspekterna av dessa fenomen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska belysa kolonialismens och imperialismens framväxt under 1800-talet, med fokus på de ekonomiska, politiska och sociala aspekterna av dessa fenomen. Det innefattar en analys av hur västerländska makter utvidgade sina imperier, de konsekvenser detta hade för de koloniserade folken och hur dessa händelser har påverkat vår globala värld idag.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt redogöra för kolonialismens och imperialismens uppkomst och utveckling, samt deras konsekvenser för både kolonialmakter och koloniserade länder. Eleven kan ge exempel på centralhistoriska händelser och rörelser och diskutera deras betydelse för den moderna världen.


Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar kolonialism?

A. Ekonomisk expansion

B. Armémakt

C. Kulturell integration

D. Uppbyggnad av kolonier

2. Vilken av följande länder var en stor kolonialmakt under 1800-talet?

A. Storbritannien

B. Ryssland

C. Tyskland

D. Japan

3. Vad var den viktigaste orsaken till kolonialismens framväxt?

A. Religiösa intressen

B. Ekonomiska behov

C. Militär expansion

D. Miljöförändringar

4. Vad var resultatet av Berlinkonferensen 1884?

A. Uppdelningen av Afrika mellan kolonialmakterna

B. Frihandel av Afrika

C. Ockupationen av Indien

D. Avskaffandet av slaveri

5. Vilken av följande påståenden beskriver bäst imperialism?

A. Utnyttjande av kolonier

B. Rent militärt fokus

C. Politisk och ekonomisk dominans

D. Tillsyn över kolonier

6. Vilket land var inte en del av “kapplöpningen om Afrika”?

A. Storbritannien

B. USA

C. Frankrike

D. Belgien

7. Vilka konsekvenser hade kolonialismen för de koloniserade folken?

A. Förbättrad levnadsstandard

B. Resursutnyttjande och krossade sociala strukturer

C. Ökad utbildning

D. Ekonomisk självständighet

8. Vad var en av de centrala justeringarna som skedde i samband med kolonialismen?

A. Rättfärdigande av koloniala handlingar

B. Avskaffande av kungadömen

C. Utveckling av infrastruktur

D. Internationella avtal om frihandel

9. Vad beskriver bäst förhållandet mellan kolonialmakter och deras kolonier?

A. Makt och kontroll

B. Likvärdiga partners

C. Kulturell utbyte

D. Ekonomisk jämlikhet

10. Vad var “vita mans börda”?

A. Ansvar för att civilisera de koloniserade folken

B. Utnyttjande av arbetskraft

C. Förbättring av handeln

D. Bevarande av kulturen

11. Hur påverkade kolonialismen sociala strukturer i koloniserade länder?

A. Ojämlikhet och hierarkier skapades

B. Jämlikhet och rättvisa upprättades

C. Ingen förändring skedde

D. Koloniserade folken fick mer makt

12. En av följande personer var en ledande figur inom motståndsrörelsen mot kolonialism, vem?

A. Cecil Rhodes

B. Winston Churchill

C. Mahatma Gandhi

D. Napoleon Bonaparte

13. Vilket år inträffade Berlinkonferensen?

A. 1876

B. 1890

C. 1884

D. 1900

14. Vilken av följande begrepp är kopplad till nyimperialismen?

A. Fredlig samexistens

B. Maktutvidgning genom konkurrens

C. Ökad solidaritet

D. Humanitärt engagemang

15. Vad var en av de viktigaste kulturella konsekvenserna av kolonialismen?

A. Utvecklingen av lokala kulturer

B. Påverkan av västerländska normer och värderingar

C. Förbättrad lokalkultur

D. Minskat kulturellt utbyte

Resonerande frågor

1. Diskutera hur de ekonomiska intressena drev kolonialismen, och ge exempel på specifika fall där ekonomiska motiv spelade en central roll. Syftet är att undersöka sambandet mellan ekonomi och kolonial expansion.

2. Analysera hur kolonialismen förändrade den sociala strukturen i ett specifikt koloniserat samhälle. Genom denna fråga kan eleverna visa djupgående förståelse för de sociala konsekvenserna av kolonial aktivitet.

3. Reflektera över kolonialismens kulturella påverkan på dagens samhälle. Här får eleverna möjlighet att koppla historiska händelser till samtida frågor.

4. Vilken roll spelade motståndsrörelser under kolonialtiden och hur har de påverkat koloniala makters policy? Denna fråga möjliggör en diskussion om motstånd och dess konsekvenser.

5. Hur kan vi förstå kolonialismens redogörelse i dagens globaliserade värld? Eleverna ges möjlighet att reflektera över kolonialismens långsiktiga effekter.

6. På vilket sätt rättfärdigade kolonialmakter sina handlingar, och vilka konsekvenser fick detta för de koloniserade folken? Genom denna fråga kan eleverna undersöka moraliska aspekter av kolonialismen.

7. Diskutera skillnaden mellan kolonialism och imperialism och ge exempel på hur dessa begrepp överlappar. Frågan ger eleverna möjlighet till djupare analys av begreppen.

8. Vilken betydelse hade internationella avtal för fördelningen av kolonier under 1800-talet? Eleverna kan visa sin förståelse för internationella relationer under denna tid.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger maximalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket ger maximalt 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`