En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Historia 1b – Kvinnor och män under industrialiseringen

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 1b

Tema: Kvinnor och män under industrialiseringen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kritiska tänkande kring könsroller och maktstrukturer under industrialiseringen, samt att analysera förändringar i livsvillkor för både kvinnor och män under denna tidsperiod.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska ta upp hur könsroller och maktstrukturer har förändrats över tid, med särskilt fokus på 1800- och 1900-talet. Det handlar om att undersöka livsvillkor för kvinnor och män i olika samhällsklasser under industrialiseringen och hur deras roller i samhället förändrades som följd av ekonomiska och sociala förändringar.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt redogöra för hur olika faktorer påverkar individuella och kollektiva livsvillkor, och hur dessa livsvillkor förändras över tid. Eleven kan ge exempel på hur könsroller och maktförhållanden kan variera och förändras i olika historiska och kulturella sammanhang.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande faktorer påverkade mest kvinnors arbetsliv under industrialiseringen?
    1. Ökande utbildningsnivå
    2. Kvinnors rösträtt
    3. Industriell utveckling
    4. Familjens ekonomiska behov
  2. Vad syftade kvinnoföreningar till?
    1. Att upprätta fabriker
    2. Att organisera arbetare
    3. Att förbättra kvinnors rättigheter
    4. Att stödja mäns arbete
  3. Vilken roll hade män i arbetslivet under industrialiseringen?
    1. Kvinnliga fabriksarbetare
    2. Familjeförsörjare
    3. Hushållsarbete
    4. Hemarbete
  4. Hur påverkade sociala förändringar i samhället kvinnors roller under industrialiseringen?
    1. De blev inte arbetskraft
    2. De började delta i arbetslivet
    3. De förlorade sina rättigheter
    4. De fick högre lön än män
  5. Vilket program syftade till att ge kvinnor rösträtt?
    1. Kvinnors fackföreningar
    2. Socialdemokratiska partiet
    3. Kvinnors rösträttsorganizationer
    4. Arbetarrörelsen
  6. Vilken uppgift hade kvinnor i hemmet under industrialiseringen?
    1. De ägde fabriker
    2. De var enbart hushållsarbetare
    3. De hade ansvar för familjen och hemmet
    4. De arbetade i gruvor
  7. Vad var en viktig förändring i familjemodeller under industrialiseringen?
    1. Kvinnor blev ensamstående
    2. Traditionella roller ifrågasattes
    3. Män fick mer ansvar för hemmet
    4. Kvinnor arbetade inte längre
  8. Vilken typ av arbete dominerade för kvinnor under industrialiseringen?
    1. Skogsarbete
    2. Politik
    3. Fabriksarbete
    4. Bankarbete
  9. Vad var en följd av industrialiseringen för mäns identitet?
    1. De fick mer socialt ansvar
    2. Deras yrken blev mer specialiserade
    3. De blev mer feminina
    4. De blev mer involverade i familjen
  10. Vilken av följande grupper påverkades mest av förändringar i arbetsliv?
    1. Överklassen
    2. Arbetarklassen
    3. Adeln
    4. Kvinnor i hemmet
  11. Vilken händelse symboliserar ibland kampen för kvinnors rättigheter under industrialiseringen?
    1. Kriget
    2. Rösträttsrörelsen
    3. Dandyns genombrott
    4. Internationella kvinnodagen
  12. Vad skedde med kvinnors arbetslöshet under industrialiseringen?
    1. Den minskade alltid
    2. Den varierade kraftigt
    3. Den var konstant hög
    4. Den försvann helt
  13. Hur bidrog kvinnors arbete till familjens ekonomi?
    1. Det var inte viktigt
    2. Det bidrog till överlevnad
    3. Det ökar manligt arbete
    4. Det minskade barnafödandet
  14. Vilken fråga var central i debatten om könsroller under denna tid?
    1. Utbildning för män
    2. Kvinnors rösträtt
    3. Mäns arbetsvillkor
    4. Familjeplanering

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur industrialiseringen förändrade uppfattningen om kvinnors och mäns roller i samhället.
    Syftet är att analysera och reflektera över skillnaderna i roller och de förändringar som skedde.
  2. Vilken betydelse hade kvinnors inträde i arbetslivet för familjedynamiken?
    Denna fråga syftar till att uppmuntra till djupare reflektion kring familjestrukturer och deras utveckling.
  3. Analys av hur klasskillnader påverkade männens och kvinnors livsvillkor under industrialiseringen.
    Här ges möjlighet att utforska skillnader och likheter över olika samhällsklasser.
  4. Hur kan historiska könsroller kopplas till nutida diskussioner om jämställdhet?
    Syftet är att göra kopplingar mellan dåtid och nutid samt reflektera över relevansen av dessa frågor idag.
  5. Vad kan vi lära oss av historiska händelser kopplade till kampen för rättigheter?
    Denna fråga uppmanar till reflektion kring lärdomar och deras betydelse för dagens samhälle.
  6. Hur påverkade sociala rörelser kvinnors rättigheter under industrialiseringen?
    Elever får möjlighet att reflektera över sociala förändringsprocesser och deras påverkan på rättigheter.
  7. Diskutera skillnaderna i kvinnors och mäns utbildningsmöjligheter under denna period.
    Här ges möjlighet att belysa faktorer som påverkat utbildning och dess konsekvenser.
  8. Hur skulle ett samhälle se ut om könsroller hadet fortsatt vara oförändrade?
    Denna fråga uppmanar elever att spekulera kring möjliga scenarier baserat på historiska perspektiv.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje välformulerad och insiktsfull diskussion ger 2 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).