Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Lovisa Ulrika och kulturens blomstringstid
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om Lovisa Ulrika, hennes betydelse under midten av 1700-talet och de kulturella förändringarna som ägde rum under hennes styre. Provets frågor syftar till att både testa faktakunskaper samt förmågan att resonera kring historiska samband och betydelse.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Lovisa Ulrika, hennes roll som regent och den kulturella och sociala utvecklingen under hennes tid. Detta innefattar främjande av konst, litteratur och vetenskap, och hur hennes inflytande bidrog till att forma det svenska samhället under mitten av 1700-talet.”
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för centrala personer och händelser i Sveriges historia och beskriva deras betydelse och påverkan på landets utveckling.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Lovisa Ulrika?
A) En konstnär
B) En kung
C) En drottning
D) En filosof
2. Vilken stil präglade den kulturella utvecklingen under Lovisa Ulrikas tid?
A) Barock
B) Nyklassicismen
C) Romantiken
D) Gotik
3. Vad främjade Lovisa Ulrika inom utbildning?
A) Endast manliga skolor
B) Både manliga och kvinnliga skolor
C) Utbildning för adel endast
D) Ingen specifik utbildning
4. Vem var en viktig litterär figur under Lovisa Ulrikas tid?
A) August Strindberg
B) Karin Boye
C) Carl Michael Bellman
D) Selma Lagerlöf
5. Vilken roll spelade Lovisa Ulrika i konstnärers liv?
A) Hon tog avstånd från dem
B) Hon stödde och sponsrade dem
C) Hon tystade dem
D) Hon straffade dem
6. Vad var en av Lovisa Ulrikas viktigaste politiska gärningar?
A) Att förlänga krig
B) Stödja fred och kultur
C) Avskaffa monarkin
D) Förbise utbildning
7. Vilket av följande var inte ett fokusområde för Lovisa Ulrika?
A) Litteratur
B) Vetenskap
C) Militärstrategi
D) Musik
8. Hur bidrog Lovisa Ulrika till förändrade synsätt på kvinnor?
A) Genom att stänga kvinnors utbildning
B) Genom att främja deras utbildning och kulturutövande
C) Genom att förbjuda dem att delta i samhället
D) Genom att återinföra gamla traditioner
9. Vilken typ av kulturuttryck var framträdande under Lovisa Ulrikas regimt?
A) Folkliga danser
B) Popmusik
C) Dramatik och klassisk musik
D) Modern konst
10. Vilken betydelse hade Nyklassicismen?
A) Den innebar en återgång till medeltiden
B) Den stödde enbart religiösa verk
C) Den präglade konst och litteratur genom antik inspiration
D) Den var irrelevant
11. Vilken institution stödde Lovisa Ulrika som var viktig för kvinnor?
A) Krigsskolor
C) Manliga akademier
D) Fängelser
12. Vad kännetecknade Lovisa Ulrikas tid?
A) Avsaknad av kulturell utveckling
B) Enbart manlig dominans
C) En blomstrande kultur och ökad kvinnlig synlighet
D) En nedgång i konstlivet
13. Vilket var ett resultat av Lovisa Ulrikas inflytande?
A) Minskad utbildning
B) Ökad litterär produktion
C) Avskaffande av canonkultur
D) Ingen märkbar förändring
14. Hur påverkade Lovisa Ulrika den svenska kulturen långsiktigt?
A) Hon hade ingen påverkan
B) Hennes stöd för kultur uttryck och konst har kvarstått
C) Hennes påverkan var kortvarig
D) Endast genom sina söner
15. Vad var en av de största kulturella förändringarna under Lovisa Ulrikas tid?
A) Främjande av Nyklassicism
B) Minskad litteratur
C) Avskaffande av konstnärer
D) Utveckling av teknisk konst
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Lovisa Ulrikas politik och kulturella ambitioner bidrog till en ny syn på regenter.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och förstå vikten av politiskt och kulturellt inflytande.
2. Hur bidrog Lovisa Ulrika till att forma det svenska samhället under mitten av 1700-talet?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla sina kunskaper till konkreta historiska effekter.
3. Reflektera över hur kvinnors roller förändrades under Lovisa Ulrikas styre.
Frågan inbjuder eleverna till djupare reflektion och analys av könsroller.
4. Vilka långsiktiga effekter hade Lovisa Ulrikas gärningar inom kultur och utbildning?
Genom att besvara denna fråga kan eleverna visa på sin förståelse för kulturella och samhälleliga förändringar.
5. Hur kan vi se spår av Lovisa Ulrikas inflytande i dagens samhälle?
Denna fråga uppmanar eleverna att göra kopplingar mellan dåtid och nutid, vilket visar deras analytiska förmåga.
6. Jämför och kontrastera Lovisa Ulrika med andra regenter i Sverige.
Frågan ger en möjlighet att uppskatta skillnader och likheter mellan olika ledare.
7. Vilken roll hade konst och litteratur i att forma det svenska kulturarvet under och efter Lovisa Ulrika?
Detta ger eleverna utrymme att diskutera konstnärliga uttrycks betydelse i historien.
8. Hur har historiens tolkningar av Lovisa Ulrika förändrats över tid?
Genom att besvara denna fråga får eleverna reflektera kring historiografi och källkritik.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan maximalt 15 poäng erhållas.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga bedöms med maximalt 3 poäng, vilket ger totalt 24 poäng när alla frågor besvaras.
Minimala poäng för betyg:
E: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)