Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Mänskliga rättigheter och kampen för jämlikhet
—
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om mänskliga rättigheter och kampen för jämlikhet, samt deras förmåga att analysera historiska och nutida rörelser inom detta ämne.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska belysa kampen för mänskliga rättigheter och jämlikhet globalt och lokalt. Detta inkluderar en analys av olika rörelser och händelser som bidrog till att forma mänskliga rättigheter, såsom medborgarrättsrörelsen, kvinno- och arbetarrörelsen. Dessutom ska eleverna förstå hur historiska händelser, som kolonialism och krig, påverkat dessa rättigheter och kampen för jämlikhet, samt hur nutida frågor kan relateras till historiska kontexter.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för utvecklingen av mänskliga rättigheter och jämlikhet i olika historiska kontexter. Eleven kan ge exempel på centrala rörelser och personer samt diskutera deras betydelse för den fortsatta kampen för rättigheter och jämlikhet i samhället.
—
Prov
Faktafrågor
1. Vilket dokument anses vara en av de första officiella deklarationerna om mänskliga rättigheter?
A) Förenta nationernas stadga
B) Deklarationen om de mänskliga rättigheterna
C) Magna Carta
D) Bill of Rights
2. Vem ledde medborgarrättsrörelsen i USA?
A) Malcolm X
B) Martin Luther King Jr.
C) Rosa Parks
D) Jesse Jackson
3. Vilket år antogs FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna?
A) 1945
B) 1950
C) 1948
D) 1963
4. Vad handlar kvinno- och arbetarrörelsen främst om?
A) Utbildning för barn
B) Jämställdhet och socioekonomiska rättigheter
C) Rättigheter för kvinnor och arbetare
D) Rätt till frihet av åsikt
5. Vilken av följande händelser bidrog till framväxten av mänskliga rättigheter under 1900-talet?
A) Andra världskriget
B) Förenta nationernas grundande
C) Kalla kriget
D) Alla ovanstående
6. Vilken rörelse fokuserade på rättigheter för HBTQ+-personer?
A) LGBTQ+-rörelsen
B) Medborgarrättsrörelsen
C) Arbetarrörelsen
D) Kvinnoorganisationer
7. En av följande personer har INTE varit en känd aktivist för mänskliga rättigheter. Vem?
A) Nelson Mandela
B) Adolf Hitler
C) Malala Yousafzai
D) Rosa Parks
8. Vad är syftet med nutida rörelser för mänskliga rättigheter?
A) Att förändra historien
B) Att förbättra rättigheter och jämlikhet idag
C) Att främja kulturell identitet
D) Att skydda miljön
9. Vilket av följande är en nutida fråga kopplad till mänskliga rättigheter?
A) Rasism
B) Miljörättigheter
C) Teknologisk utveckling
D) Idrottsrättigheter
10. Vilket årtioende präglades av kvinno- och medborgarrättsrörelser i stor omfattning?
A) 1920-talet
B) 1960-talet
C) 1980-talet
D) 2000-talet
11. Vilken av följande begrepp refererar till ett brett nätverk av haftiga sociala rörelser?
A) Sako-system
B) Rättegångssystem
C) Civilsamhälle
D) Statlig struktur
12. För vilka rättigheter arbetar HBTQ+-rörelsen?
A) Rätt till bostad
B) Rätt till kärlek och individualitet
C) Rätt till arbete
D) Rätt till utbildning
13. Vilken lag stadgar om lika rättigheter för kvinnor i Sverige?
A) Grundlagen
B) Diskrimineringslagen
C) Arbetsrättslagen
D) Lagar om asyl
14. Vilken metod använde Martin Luther King Jr. i sin kamp för rättigheter?
A) Våld
B) Bojkott
C) Icke-våld och civil olydnad
D) Terrorism
15. Vad erkänns världen över som en grundläggande mänsklig rättighet?
A) Rätten till utbildning
B) Rätten till arbete
C) Rätten till liv, frihet och personlig säkerhet
D) Rätten till hälsovård
—
Resonerande frågor
1. Hur påverkar historiska händelser, som kolonialism och krig, dagens mänskliga rättigheter? (Syftet är att visa elevers förmåga att koppla historiska och nutida frågor.)
2. Diskutera skillnaderna mellan olika rörelser för mänskliga rättigheter och deras betydelse på samhällelig nivå. (Elever kan visa förmåga att analysera och jämföra olika rörelser.)
3. Vilken roll spelar internationella organisationer i kampen för mänskliga rättigheter idag? (Frågan ger elever möjlighet att belysa internationella perspektiv.)
4. Hur kan individens rättigheter harmonisera med samhälleliga normer och lagar? (Elever kan utvärdera konflikt mellan individuella och kollektiva rättigheter.)
5. Reflektera över vikten av utbildning i kampen för mänskliga rättigheter. (Ger möjlighet för elever att diskutera sociala strukturer och utbildningens roll.)
6. Hur kan sociala medier användas som verktyg i kampen för jämlikhet? (Frågan ger utrymme för elever att diskutera moderna metoder och strategier.)
7. Vilka utmaningar står mänskliga rättigheter inför i nutid och framtid? (Elever kan analysera och kritiskt diskutera framtida hinder.)
8. Vilken betydelse har kulturella aspekter i kampen för mänskliga rättigheter? (Frågan ger elever möjlighet att visa djupare kunskap om kulturens påverkan.)
—
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per rätt svar) och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera (totalt 24 poäng). För betyg krävs:
E: Minst 8 poäng, varav minst 0 poäng från resonerande frågor.
C: Minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
A: Minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.