Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Medeltiden – samhällsstruktur och kultur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om medeltiden, med fokus på samhällsstruktur och kulturella aspekter, samt förmågan att analysera och dra slutsatser utifrån dessa kunskaper.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla medeltiden, med fokus på samhällsstruktur, kulturella och religiösa aspekter samt hur dessa har påverkat Europas utveckling. Det innefattar en analys av feodalismen, kyrkans betydelse, och hur medeltiden lade grunden för den tidiga moderniteten, inklusive konst och litteratur under perioden.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för medeltidens samhällsstruktur och dess förändringar. Eleven kan också ge exempel på viktiga händelser och fenomen under perioden samt analysera deras betydelse för utvecklingen av det europeiska samhället.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kännetecknar medeltiden?
A. Antiken
B. Feodalism
C. Kungar och bönder
D. Industritiden
2. Vilken händelse markerar övergången till medeltiden?
A. Romarrikets fall
B. Upptäckten av Amerika
C. Franska revolutionen
D. Den industriella revolutionen
3. Vad var feodalismens huvudsakliga syfte?
A. Ekonomisk tillväxt
B. Maktfördelning och skydd
C. Utbildning och kultur
D. Handelsutbyte
4. Vilken institution hade stor makt under medeltiden?
A. Kungahuset
B. Kyrkan
C. Handelskammaren
D. Adelskapet
5. Vilken litterär genre var populär under medeltiden?
A. Epik
B. Drama
C. Romaner
D. Dikt
6. Vem var Karl den store?
A. En fransk kung
B. En romersk kejsare
C. En medeltida härskare
D. En grekisk filosof
7. Vad var ett viktigt kännetecken för den romanska arkitekturen?
A. Höga torn
B. Rundbågar
C. Stora fönster
D. Mosaiker
8. Vad innebar korstågen?
A. Religiösa militäroperationer
B. Ekonomiska konflikter
C. Kulturella utbyten
D. Diplomatiska förhandlingar
9. Vilken typ av utbildning var vanlig under medeltiden?
A. Universitetsutbildning
B. Folkskola
C. Klosterutbildning
D. Hemundervisning
10. Vilket verk anses vara ett exempel på medeltida litteratur?
A. Iliaden
B. Den gudomliga komedin
C. Det stora äventyret
D. Moby Dick
11. Vad innebar kyrkans makt under medeltiden?
A. Ingen betydelse
B. Politiskt inflytande och social kontroll
C. Enbart religiös betydelse
D. Ekonomisk dominans
12. Vilken samhällsklass var lägst i den feodala hierarkin?
A. Adeln
B. Bönderna
C. Prästerskapet
D. Kungarna
13. Vad var en viktig orsak till att feodalismen uppstod?
A. Urbanisering
B. Behovet av skydd och säkerhet
C. Ökad handel
D. Teknologiska framsteg
14. Vad var den gotiska arkitekturens kännetecken?
A. Platta tak
B. Små fönster
C. Stora och spetsiga fönster
D. Murade väggar
15. Vilken roll hade både adeln och kyrkan i samhället?
A. De kontrollerade makt och resurser
B. De var helt oberoende av varandra
C. De arbetade för folkets bästa
D. De undvek att blanda sig i politik
Resonerande frågor
1. Hur påverkade feodalismen det medeltida samhällets struktur och funktion? (Syftet är att eleverna ska kunna analysera komplexa relationer i samhället.)
2. Diskutera vilken roll kyrkan hade i det politiska och sociala livet under medeltiden. (Eleverna får möjlighet att koppla religion till maktdynamik.)
3. Hur bidrog medeltida konst och litteratur till den kulturella utvecklingen i Europa? (Eleverna bör kunna reflektera över konstnärliga uttryck och deras påverkan.)
4. Vilka likheter och skillnader finns det mellan den tidiga, hög och sena medeltiden? (Syftet är att jämföra och kontrastera olika tidsepoker.)
5. Hur skulle medeltiden kunna tolkas utifrån dagens perspektiv? (Eleverna uppmanas att göra historiska kopplingar till nutiden.)
6. Vilka faktorer bidrog till att medeltiden anses vara en övergångsperiod till den moderna tiden? (Syftet är att analysera förändringar och kontinuiteter.)
7. Hur kan vi se spår av medeltiden i dagens samhälle? (Eleverna kan reflektera över historiska konsekvenser i nutiden.)
8. Diskussionera betydelsen av kungar och ledare under medeltiden och hur deras beslut påverkade samhället. (Syftet är att uppmuntra till djupgående analyser av ledarskap.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng (1 poäng per fråga).
För betyget E krävs minst 8 poäng (totalt), för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).