Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2a
Tema: Europeisk kolonisation och dess konsekvenser
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av den europeiska kolonisationens historia, dess drivkrafter och de långsiktiga konsekvenserna för de koloniserade samhällena, samt deras förmåga att analysera och kritiskt granska olika perspektiv på dessa händelser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analysera och diskutera orsaker till och konsekvenser av kolonisationen samt olika perspektiv på dessa historiska händelser.”
Kunskapskrav
• “Eleven kan redogöra för centrala händelser och processer inom kolonisationens historia.”
• “Eleven kan analysera och kritiskt granska historiska källor och perspektiv.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket århundrade inleddes den europeiska kolonisationen av Amerika?
A) 15:e
B) 16:e
C) 17:e
D) 18:e
2. Vilken av följande nationer var först med att etablera en koloni i Nordamerika?
A) Frankrike
B) Nederländerna
C) England
D) Spanien
3. Vad kallas den handelsverksamhet som involverade triangelhandeln mellan Europa, Afrika och Amerika?
A) Sjömanshandel
B) Kolonial handel
C) Triangelhandeln
D) Världshandeln
4. Vad var syftet med Spaniens erövringar i Latinamerika?
A) Att främja kulturutbyte
B) Att utvinna rikedomar
C) Att etablera fredliga relationer
D) Att sprida protestantismen
5. Vilket av följande påståenden beskriver bäst de ekonomiska effekterna av kolonisationen för Europa?
A) Ökat välstånd och tillgång till nya råvaror
B) Minskat handelsutbyte
C) Utökad fattigdom
D) Reducerad industriell produktion
6. Vilket land var mest framträdande i den afrikanska kolonisationen under 1800-talet?
A) Storbritannien
B) Portugal
C) Frankrike
D) Belgien
7. Vad kallas den konferens som hölls 1884-1885 för att dela upp Afrika mellan de europeiska makterna?
A) Versailleskonferensen
B) Berlinkonferensen
C) Wienkongressen
D) Yalta-konferensen
8. Vilka var de huvudsakliga konsekvenserna av kolonisering på de inhemska befolkningarna?
A) Bevarande av kulturella traditioner
B) Ökad självständighet
C) Exploateringen av resurser och förlust av territorium
D) Förbättrad utbildning och hälsovård
9. Vilken av följande faktorer bidrog mest till européernas framgångsrika erövring av stora delar av Afrika och Asien?
A) Överlägsen militär teknologi
B) Fredliga avtal
C) Inhemska allierade
D) Gemensamma språk
10. Vilket av följande perspektiv är mest kritisk mot kolonisationsprocesserna?
A) Kolonialismens befriare
B) Ekonomisk teori
C) Postkolonial teori
D) Modern historiografi
11. Vilken roll spelade slavhandeln i den europeiska kolonisationen?
A) Den var av mindre betydelse
B) Den främjade kulturell utbyte
C) Den möjliggjorde ekonomisk vinning genom arbetet i kolonierna
D) Den avböjdes av de flesta kolonialmakter
12. Hur påverkade europeisk kolonisation det globala jordbruket?
A) Införandet av nya grödor och odlingsmetoder
B) Minskade skördar
C) Utrotning av specifika kulturer
D) Sammanbrott av jordbrukssamhällen
13. Vilken av följande var en långsiktig konsekvens av kolonisationen i Asien?
A) Förändrade maktbalanser och politiska strukturer
B) Mindre kulturell påverkan
C) Utebliven industriell utveckling
D) Utrensning av traditionella ledarskapsstrukturer
14. Vem är känd för sina skrifter om kolonialismens påverkan på subalternerade samhällen?
A) Edward Said
B) Karl Marx
C) Michel Foucault
D) Max Weber
15. Vad betyder begreppet “neokolonialism”?
A) Upplösning av koloniala territorier
B) Nya koloniala erövringar
C) Ekonomisk och politisk dominans utan formell kontroll
D) Direkt militär kontroll av tidigare kolonier
Resonerande frågor
1. Analysera de negativa effekterna av kolonisation på de inhemska kulturerna i ämnesländerna.
Frågan uppmanar till reflektion kring de kulturella och sociala konsekvenserna av kolonial verksamhet.
2. Diskutera hur överlägsen teknologi bidrog till europeiska makters imperialistiska strävanden.
Syftet är att bedöma förståelse för sambandet mellan teknologi och geopolitik.
3. Utvärdera den postkoloniala kritiken av eurocentriska perspektiv på historien.
Ger möjlighet att belysa alternativa historiska perspektiv och kritisk teori.
4. Resonera kring hur de ekonomiska vinsterna från kolonisationen har påverkat dagens globala ekonomi.
Denna fråga står för att koppla historiska ekonomiska strukturer till nutida omständigheter.
5. Diskutera den roll som kolonialism spelat i etablerandet av nya sociala hierarkier.
Frågan syftar till att få studenter att förstå relationer av makt under koloniala förhållanden.
6. Analysera sambandet mellan kolonisation och internationella migrationsmönster.
Elever uppmanas att se hur historien av kolonisation påverkar nuvarande sociala strukturer.
7. Diskutera de sociopolitiska konsekvenserna av avkolonisering i tidigare koloniserade länder.
Frågan ger en möjlighet att förstå övergångarna och konflikterna efter kolonisationens avslut.
8. Reflektera över på vilket sätt litteratur och konst har tagit upp frågor kring kolonisation och dess konsekvenser.
Elever ges möjlighet att analysera hur kulturella uttryck relaterar till temat kolonialism.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger fem poäng vardera och resonerande frågor ger tre poäng vardera.
• För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
• För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
• För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.