Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Historia 2a – Global migration och kulturmöten

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 2a

Tema: Global migration och kulturmöten

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om global migration och kulturmöten, samt att utvärdera deras förmåga att använda historiska begrepp för att formulera och analysera historiska frågeställningar. Provets innehåll kommer att syfta till att ge en djupare förståelse för migrationsfrågor och deras betydelse för samhällen genom tiderna.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i Historia 2a ska behandla tematiska fördjupningar gällande historiska frågeställningar av betydelse för individer, grupper och samhällen, till exempel global migration och kulturmöten samt deras konsekvenser för människor och kulturer.

Kunskapskrav

Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser om historiska frågeställningar utifrån olika perspektiv.

Prov

Faktafrågor

1. Vad menas med migration?

A. Rörlighet av djur

B. Rörlighet av människor av olika skäl

C. En typ av kulturutbyte

D. Rörlighet av människor av olika skäl, t.ex. ekonomiska, politiska eller sociala orsaker.

2. Vilket av följande är ett historiskt exempel på migration?

A. Den första världskriget

B. Internetuppvaknandet

C. Den svenska utvandringen till Nordamerika under 1800-talet.

D. Den industriella revolutionen

3. Vad kan kulturmöten leda till?

A. Enbart konflikter

B. Enbart positiva effekter

C. Utbyte av idéer, seder och traditioner men även konflikter.

D. Ingen påverkan alls

4. Vad innebär källkritik i relation till migranters berättelser?

A. Att alltid acceptera källor utan ifrågasättande

B. Att ignorera källor utan dokumentation

C. Att granska och tolka källmaterial kopplat till migration.

D. Att använda källor från ett perspektiv endast

5. Vilken följd kan migration ha för dagens samhälle?

A. Minskat kulturellt utbyte

B. Bidrar till mångfald, olika perspektiv och samhällsutveckling.

C. Ökad isolering av samhällen

D. Återgång till tidigare kulturer

6. Vilket av följande perspektiv är viktigt att ta hänsyn till vid analys av migrationshistorien?

A. Marginaliserade berättelser

B. Enbart myndigheternas syn

C. Historiska fakta utan kontext

D. Ekonomiska faktorer enbart

7. Vad är en konsekvens av kulturell utbyte?

A. Stagnation av idéer

B. Innovation av nya kulturella uttryck

C. Enbart konflikt

D. Förlust av kulturella identiteter

8. Vilken typ av källor kan användas för att förstå migrationshistorien?

A. Enbart böcker

B. Endast statistiska data

C. Dokument, intervjuer eller berättelser från migranter.

D. Filmer utan historiskt sammanhang

9. Hur påverkar migration kulturmöten?

A. Genom att skapa nya kulturella normer och sedvänjor

B. Genom att alltid leda till konflikter

C. Det påverkar ingen kultur

D. Endast genom att bevara gamla traditioner

10. Vad är en av de främsta orsakerna till migration?

A. Stagnation i framtidsutveckling

B. Stūrning av lokala kulturtraditioner

C. Ekonomiska, politiska eller sociala orsaker.

D. Överflöd i välfärd

11. Vilket av följande exempel representerar negativt exempel på migration?

A. Svenska immigranter i USA

B. Många flyktingar som söker skydd i ett nytt land

C. Arbetare som rör sig för jobb

D. Studenter som studerar utomlands

12. Vilken tidsepok präglades av stor migration till Amerika?

A. Medeltiden

B. Renässansen

C. 1800-talet

D. 1900-talet

13. Vad är ett av de centrala begreppen inom migrationsstudier?

A. Isolationism

B. Kulturutbyte

C. Tradition

D. Stabilitet

14. Vad innebär kulturmöten i historisk kontext?

A. Buller och bråk

B. Utbyte av idéer och traditioner mellan kulturer

C. Endast en kulturell dominans

D. Ingen betydelse

15. Hur kan historiska källor påverka förståelsen för migration?

A. Genom att förenkla komplexa frågor

B. Endast negativa aspekter belyses

C. Genom att ge insikter i olika perspektiv och berättelser

D. Historisk ignorans

Resonerande frågor

1. Diskutera betydelsen av kulturutbyte i samband med migration. Varför är detta viktigt att förstå?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och reflektera kring vikten av kulturutbyte för samhällen och individers utveckling.

2. Utforska de positiva och negativa konsekvenserna av global migration. Vilka faktorer påverkar dessa resultat?

Även vid A-nivå uppmanas eleverna att djupdyka i olika perspektiv och kritiskt bedöma konsekvenser av migration.

3. Hur kan vi använda tidigare migrationshistorier för att förstå nutida migrationsfrågor?

Frågan ger eleverna möjlighet att dra paralleller mellan historia och samtida frågor, vilket är en viktig analytisk färdighet.

4. Vilka moral- och etiska överväganden bör vi ha i åtanke när vi diskuterar migration och kulturmöten?

Denna fråga uppmanar till djupare reflektion kring ansvar och etiska aspekter av migration.

5. Vilka strategier kan samhällen använda för att främja positivt kulturmöte och integration?

Ger eleverna en chans att tänka proaktivt och inge unika lösningar för samhällsfrågor.

6. Diskutera hur media påverkar vår syn på migration och kulturmöten. Ge exempel på både positiva och negativa representationer.

Frågan ger eleverna möjlighet att kritiskt analysera aktuella perspektiv i media och deras påverkan på allmänheten.

7. Kan migration leda till nya kulturella identiteter? Resonera kring detta.

Denna fråga utmanar eleverna att tänka på hur identitet formas och utvecklas över tid.

8. I vilken utsträckning bör vi beakta migranters egna berättelser i våra studier av migration? Varför?

Frågan uppmanar eleverna att reflektera över vikten av att inkludera olika perspektiv i studiet av historia.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje resonerande fråga är värd 2 poäng.

För att erhålla betyg E krävs minst 8 poäng totalt,
för betyg C krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor),
för betyg A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×