Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2a
Tema: Mänskliga rättigheter och deras betydelse för fred
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av mänskliga rättigheter och deras betydelse för fred och säkerhet, samt att undersöka hur dessa rättigheter påverkar konflikter och fredsbevarande insatser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på mänskliga rättigheters framväxt och utveckling, deras betydelse i internationella relationer samt hur de påverkar och stöder fredsprocesser och konflikthantering.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera mänskliga rättigheter samt diskutera deras betydelse i fredsbevarande och konfliktsituationer, och reflektera över aktuella utmaningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket dokument anses vara en grundläggande deklaration för mänskliga rättigheter?
A) Fördraget om mänskliga rättigheter
B) FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna
C) Europakonventionen om mänskliga rättigheter
D) Förklaringen om de mänskliga rättigheterna
2. Vilket år antogs FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna?
A) 1945
B) 1948
C) 1966
D) 1978
3. Enligt människorättsliga principer, vem bär ansvaret för att skydda mänskliga rättigheter?
A) Enbart internationella organisationer
B) Stater och regering
C) Individuella medborgare
D) Ingen har ansvar
4. Vad kan vara en direkt följd av brott mot mänskliga rättigheter?
A) Ökad handel
B) Konflikter
C) Ekonomisk stabilitet
D) Social enhet
5. Vilken rättighet skyddas av artikel 3 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna?
A) Rätten till liv
B) Rätt till utbildning
C) Rätten till yttrandefrihet
D) Rätt till personlig integritet
6. Vad är syftet med fredsbevarande insatser enligt mänskliga rättigheter?
A) Att upprätta ekonomiska förbindelser
B) Att skydda mänskliga rättigheter
C) Att stärka militär allians
D) Att påtvinga en specifik regeringsform
7. Vilken av följande aktörer spelar en avgörande roll i skyddet av mänskliga rättigheter?
A) Endast stater
B) Internationella organisationer
C) Enbart NGO:er
D) Privata företag
8. Vad kännetecknar en hållbar fred?
A) Rättvisa och jämlikhet
B) Total kontroll
C) Ekonomisk dominans
D) Avsaknad av konflikter
9. Mänskliga rättigheter kan bidra till fred genom att:
A) Codifiera rättvisa åtgärder
B) Förhindra konflikter
C) Stärka militär närvaro
D) Skapa ojämlikhet
10. Enligt mänskliga rättigheter, vad är en rättighet som varje människa har?
A) Rätten till informationsspridning
B) Rätten till utbildning
C) Rättigheten att växa rik
D) Rättigheten att styra en stat
11. Vilken av följande situationer kan skapa brott mot mänskliga rättigheter?
A) Fullständig demokrati
B) Förtryck av minoriteter
C) Öppen och transparent regering
D) Ökad medborgarinvolvering
12. Vilket av följande är inte en mänsklig rättighet?
A) Rätten till liv
B) Rätten till yttrandefrihet
C) Rätten till rikedom
D) Rätten till utbildning
13. Vilken viktig internationell aktör arbetar för att skydda mänskliga rättigheter globalt?
A) FN
B) NATO
C) OPEC
D) EU
14. Vad utgör en viktig grund för fred och säkerhet?
A) Ekonomisk dominans
B) Mänskliga rättigheter
C) Militär styrka
D) Terrorbalans
15. Vilken rättighet skyddas av internationella lagar?
A) Rätten till information
B) Rätten att protestera
C) Rätten att inte utsättas för tortyr
D) Rätten till att delta i valet
Resonerande frågor
1. Hur kan brott mot mänskliga rättigheter leda till konflikter?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera sambandet mellan rättighetskränkningar och konflikter.
2. Vilka strategier kan stater använda för att skydda mänskliga rättigheter?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över praktiska lösningar och strategier på en statlig nivå.
3. Diskutera betydelsen av internationella avtal i skyddet av mänskliga rättigheter.
Eleverna får möjlighet att sätta in mänskliga rättigheter i ett globalt perspektiv.
4. Hur kan civilsamhället bidra till att skydda mänskliga rättigheter?
Frågan syftar till att uppmuntra diskussion kring rollen av NGO:er och medborgarinitiativ.
5. Analysera hur olika kulturer uppfattar och implementerar mänskliga rättigheter.
Syftar till att ge en djupare förståelse för mänskliga rättigheter i ett kulturellt sammanhang.
6. Reflektera över aktuelle exempel på brott mot mänskliga rättigheter idag.
Frågan ger möjlighet för eleverna att koppla teori till verklighet och aktuella händelser.
7. Vilka är de största utmaningarna för mänskliga rättigheter idag?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring nutida utmaningar.
8. Hur kan individer påverka och främja mänskliga rättigheter i sina samhällen?
Eleverna uppmuntras att tänka på personligt ansvar och engagemang.
Bedömning
Provets totala poäng är 30 poäng. Faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per korrekt svar) och resonerande frågor ger max 15 poäng (2 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).