Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2a
Tema: Samarbete mellan stater och internationella organisationer för att främja fred
—
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att analysera internationellt samarbete och hur detta påverkar fred och säkerhet. Genom både faktabaserade och resonerande frågor får eleverna möjlighet att visa sin kunskap och insikt inom ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på hur olika stater och internationella organisationer samarbetar för att främja fred och säkerhet. Detta inkluderar analyser av diplomatiska initiativ, fredsavtal och den roll som organisationer som FN och EU spelar i konfliktlösning och fredsbyggande.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera metoder för internationellt samarbete och deras påverkan på fred och säkerhet. Eleven kan också diskutera utmaningar och möjligheter i dessa samarbeten.
—
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med FN?
A) Att skapa konflikt mellan stater
B) Att främja internationell fred och samarbete
C) Att öka nationell suveränitet
D) Att fördela naturresurser
B
2. Vilken organisation fokuserar på kollektiv säkerhet?
A) Världshandelsorganisationen (WTO)
B) Internationella Röda Korset
C) NATO
D) Amnesty International
C
3. Vilket av följande är en fredsbevarande insats?
A) Handelsavtal
B) Militär invasion
C) FN:s insats i Kongo
D) Ekonomiska sanktioner
C
4. Vad innebär begreppet “multilateralt samarbete”?
A) Samarbete mellan två stater
B) Samarbete mellan flera stater
C) Samarbete inom samma stat
D) Samarbete mellan privata företag
B
5. Vad är en utmaning med internationellt samarbete?
A) Ökat stöd mellan länder
B) Olika intressen mellan stater
C) Gemensamma gemensamma normer
D) Större möjligheter för fred
B
6. Vilken funktion har EU i konflikten mellan vissa medlemsstater?
A) Att stödja militära interventioner
B) Att medla och främja dialog
C) Att ignorera konflikter
D) Att öka handel
B
7. Vilken aspekt av FN:s arbete är viktig för att uppnå fred?
A) Ekonomiska sanktioner
B) Humanitärt bistånd
C) Diplomatiska insatser
D) Internationell handel
C
8. Hur påverkar krig möjligheten till internationellt samarbete?
A) Det främjar samarbete
B) Det försvårar samarbete
C) Det har ingen påverkan
D) Det leder alltid till separation
B
9. Vad är ett fredsavtal?
A) Ett avtal för att börja ett krig
B) En överenskommelse för att uppnå fred
C) Ett kommersiellt avtal
D) En deklaration av krig
B
10. Vilken internationell organisation arbetar med mänskliga rättigheter?
A) WTO
B) FN
C) NATO
D) EU
B
11. Vilken metod används för att lösa konflikter enligt internationella lagar?
A) Våld
B) Medling
C) Hot
D) Enaktsbeslut
B
12. Vad kännetecknar bilateralt samarbete?
A) Två parters enhet
B) Ingen förbindelse
C) Engagemang mellan tre stater
D) Samarbete utan avtal
A
13. Vilken roll har mediators i konflikten mellan stater?
A) Att öka konflikten
B) Att främja dialog och förhandling
C) Att avbryta samtal
D) Att skapa mer kaos
B
14. Vad innebär termen “fredsbyggande”?
A) Att förstöra länder
B) Att skapa förutsättningar för hållbar fred
C) Att etablera nya konflikter
D) Att öka militära resurser
B
15. Vilka faktorer bidrar till framgångsrikt samarbete?
A) Delade intressen och mål
B) Enbart ekonomiska fördelar
C) Rivalitet mellan stater
D) Beroende av militär makt
A
Resonerande frågor
1. Diskutera hur internationella organisationer kan bygga upp förtroende mellan stater.
Syftet är att utforska elevernas förmåga att analysera samarbetsformer.
2. Vilka utmaningar står FN inför idag när det kommer till att medla i konflikter?
Denna fråga ger möjlighet att bedöma elevernas möjlighet att kritiskt granska och reflektera.
3. Analysera skillnaderna mellan bilateralt och multilateralt samarbete och deras olika effekter på fred.
Eleverna får möjlighet att visa djupgående analysförmåga av olika samarbetsformer.
4. Hur kan fredsavtal påverka relationer mellan stater på lång sikt?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på konsekvenser och effekter av avtal.
5. Föreslå lösningar på hur internationella organisationer kan bli mer effektiva i sina insatser.
Eleverna ges möjlighet att visa kreativitet och kritiskt tänkande angående framtida förbättringar.
6. Reflektera över exempel där fredsbevarande insatser har misslyckats. Vad kan vi lära oss?
Denna fråga ger insikt i elevernas förmåga att lära av historia och misslyckanden.
7. Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka internationellt samarbete.
Elevernas analysförmåga prövas genom diskussion av kulturella faktorer.
8. Hur kan samtidens globala utmaningar förändra synen på internationellt samarbete?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på nuet och framtiden i relation till samarbete.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 15 poäng (1 poäng per fråga) och resonerande frågor ger 15 poäng (1,5 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor). För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).