Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Historia 2b – Populärkulturens framväxt under 1900-talet






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2b
Tema: Populärkulturens framväxt under 1900-talet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring populärkulturens utveckling under 1900-talet, dess påverkan på samhällsvärderingar samt hur olika kulturella uttryck har format identiteter och sociala normer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att utforska hur populärkultur har utvecklats under 1900-talet och vilken påverkan den haft på samhällsvärderingar, identiteter och sociala normer. Vi kommer även att diskutera viktiga kulturella uttryck som film, musik och litteratur.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur populärkulturen har förändrats under 1900-talet, samt analysera dess påverkan på samhället och individer i olika kontexter.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad kännetecknar populärkultur?
    • A) Kulturella uttryck som är allmänt tillgängliga och konsumtionsbara
    • B) Kulturella uttryck av elitkaraktär
    • C) Kulturella uttryck som endast är till för akademiker
    • D) Kulturella uttryck som endast är av historisk betydelse
  2. Vilken epok var känd som Hollywoods guldålder?
    • A) 1920-talet
    • B) 1930-talet och 1940-talet
    • C) 1950-talet
    • D) 1960-talet
  3. Vilken musikgenre utvecklades under 1940-talet och kombinerade influenser från blues och jazz?
    • A) Rock
    • B) R&B
    • C) Country
    • D) Classical
  4. Vilken film klassas som den första ljudfilmen?
    • A) Metropolis
    • B) The Jazz Singer
    • C) Gone with the Wind
    • D) Casablanca
  5. Vilket socialt fenomen har film och musik ofta reflekterat?
    • A) Teknologisk utveckling
    • B) Samhällsnormer och värderingar
    • C) Vetenskapliga framsteg
    • D) Religion och tro
  6. Vilken kulturform betraktas ofta som ett exempel på “hög kultur”?
    • A) Popmusik
    • B) Klassisk musik
    • C) Film
    • D) Serietidningar
  7. Vad var en av de stora skillnaderna mellan stumfilm och ljudfilm?
    • A) Stumfilm hade färg
    • B) Ljudfilm hade dialog
    • C) Stumfilm var längre i längd
    • D) Ljudfilm hade ingen musik
  8. Vilket av följande var ett resultat av digitaliseringen av populärkulturen?
    • A) Minskad spridning av musik
    • B) Ökad tillgång till kulturella uttryck
    • C) Förändrad distributionsform
    • D) Minskat intresse för film
  9. Vilken av följande genrer kännetecknas av samhällskritik och politiska budskap?
    • A) Hiphop
    • B) Klassisk musik
    • C) Jazz
    • D) Opera
  10. Vad handlar diskussionen om representativitet inom populärkultur om?
    • A) Hur många fans en viss artist har
    • B) Hur mycket pengar filmer tjänar
    • C) Hur olika grupper framställs i media
    • D) Hur länge filmer visas på bio
  11. Vad är en av de viktigaste effekterna av populärkultur på unga människor?
    • A) Minskat intresse för skolan
    • B) Formande av identitet
    • C) Fysiska känslor som trötthet
    • D) Minskat deltagande i sport
  12. Vilket av följande verk är ett exempel på populärkultur?
    • A) En akademisk avhandling
    • B) En klassisk roman
    • C) En populär film
    • D) En välkänd fransk målning
  13. Vad är ett vanligt tema inom 1900-talets populärmusik?
    • A) Religion
    • B) Kärlek och relationer
    • C) Krig
    • D) Geografi
  14. Vilken typ av filmer blev populära under 1950-talet i USA?
    • A) Tonårskomedier
    • B) Dokumentärer
    • C) Krigsfilmer
    • D) Animerade filmer
  15. Vilken roll har reklam spelat i populärkulturen under 1900-talet?
    • A) Ingen roll
    • B) Påverkat konsumtionsmönster och trender
    • C) Endast riktad mot ungdomar
    • D) Endast auktoriativt
  16. Vad är en av de stora skillnaderna mellan hög- och låg kultur?
    • A) Låg kultur är mer populär
    • B) Hög kultur betraktas som mer exklusiv och svår att förstå
    • C) Låg kultur är alltid kommersialiserad
    • D) Hög kultur är alltid gammal

Resonerande frågor

  1. Hur har populärkulturens framväxt påverkat synen på identitet och gemenskap i samhället?

    Denna fråga uppmanar till en djupare analys av hur populärkultur kan förena eller splittra olika grupper.

  2. Ge exempel på hur populärkultur kan vara ett verktyg för social förändring.

    Frågan ger elever möjlighet att diskutera konkreta exempel där populärkultur har påverkat sociala rörelser.

  3. Vilka negativa aspekter kan populärkultur föra med sig när det gäller samhällsvärderingar?

    Denna fråga syftar till att stimulera reflektion kring eventuella skadliga budskap i populärkulturen.

  4. Hur kan digitaliseringen av populärkulturen förändra vår konsumtion av medier?

    Denna fråga ger eleverna chansen att utforska förändringar i mediekonsumtion och dess konsekvenser.

  5. Diskutera hur representation i populärkulturen kan påverka ungas självbild.

    Eleverna uppmanas att överväga betydelsen av representation och dess psykologiska effekter.

  6. Hur påverkar trender i populärkultur individens värderingar och beteenden?

    Denna fråga bjuder in till diskussion om hur populärkultur formar normer och vanor.

  7. På vilket sätt kan populärkulturen fungera som en kritisk röst i samhället?

    Genom att analysera olika verk kan eleverna se hur konst och kultur kan utmana normer.

  8. Hur kan man se spåren av historisk populärkultur i dagens samhälle?

    Eleverna ges möjlighet att koppla historiska händelser och trender till nutida fenomen.

Bedömning

Faktafrågorna ger högst 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor bedöms med högst 3 poäng per fråga. För att uppnå betyg E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp
×