Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 3
Tema: Analys av historia i nutid
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att analysera och förstå hur historiska händelser och processer har format samtiden, samt att reflektera över hur dessa kan påverka framtida samhälle och politik.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analysera och diskutera hur historiska händelser och processer influerar nutida samhällsstrukturer, ideologier, och internationella relationer.”
Kunskapskrav
• “Eleven kan redogöra för centrala händelser och processer i historien samt deras betydelse för samtiden.”
• “Eleven kan analysera och diskutera olika perspektiv på hur historien influerar dagens samhälle.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken händelse markerade slutet på kalla kriget?
A) Koreakriget
B) Vietnamkriget
C) Sovjetunionens upplösning
D) Berlinmurens fall
2. Vad var syftet med Marshallplanen som infördes efter andra världskriget?
A) Att återuppbygga och stabilisera Europas ekonomier
B) Att fördela resurser till militär allians
C) Att skapa en plan för kolonisering
D) Att bekämpa kommunismen genom kärnvapen
3. Vilken ideologisk rörelse förespråkade arbete, jämställdhet och en klasslös samhällsstruktur?
A) Kapitalism
B) Liberalism
C) Socialism
D) Nationalism
4. Vad kallas den process där ett land berikas genom kolonialt utnyttjande av andra länder?
A) Globalisering
B) Imperialism
C) Kolonialism
D) Interventionism
5. Vilken av följande händelser ledde till skapandet av FN?
A) Andra världskriget
B) Första världskriget
C) Kalla kriget
D) Den industriella revolutionen
6. Vad innebär begreppet “postkolonialism”?
A) En kritisk granskning av kolonialismens effekter och arv
B) En teori om hur kolonialism förlorade sin makt
C) En strategi för ökad kolonisering
D) Ett fokus på kulturella aspekter av kolonialism
7. Vilken av följande händelser ledde till en djupgående förändring av den globala ekonomin under 1990-talet?
A) Den stora depressionen
B) Sovjetunionens kollaps
C) Kaliforniska guldfebern
D) Östasiatiska finanskrisen
8. Vad kallas den process där nya nationer bildas i samband med avkolonisering?
A) Nationell identitet
B) De-kolonisering
C) Nya nationer
D) Ekonomisk expansion
9. Vilken global fråga härrör delvis från historiska orättvisor och sociala konflikter, och har blivit central i nutida diskurs?
A) Energifrågan
B) Mänskliga rättigheter
C) Teknologisk utveckling
D) Folklig nationalism
10. Vad är en konsekvens av den globala integrationen av ekonomier?
A) Ökad nationell suveränitet
B) Ökad interdependens mellan länder
C) Minskat kulturellt utbyte
D) Stabilisering av lokala marknader
11. Vilken händelse har influerat synen på terrorism och säkerhet i nutiden?
A) Inbördeskriget i Syrien
B) Afghanistan-kriget
C) 11 september-attackerna
D) Kalla kriget
12. Vad krävs för att förstå de samtida migrationsfrågorna?
A) Kulturell assimilation
B) Historiska kontexter och ekonomiska faktorer
C) Snabb politik
D) Strikta gränskontroller
13. Vilken rörelse har sitt ursprung i feminismen och kämpar nu för jämlikhet globalt?
A) Ekologismen
B) Socialismen
C) Feminismen
D) Anarkismen
14. Vad utgör en stor del av de aktuella konflikterna mellan länder?
A) Ekonomiska avtal
B) Historia och territoriella anspråk
C) Teknologisk konkurrens
D) Klimatförändringar
15. Vilken aspekt kopplas ofta samman med den moderna globaliseringen?
A) Instant access to information
B) Maktförskjutning till nationer
C) Tillbakagång av internationella relationer
D) Kulturens ökning av homogenitet
Resonerande frågor
1. Analysera hur historiska händelser har format nuvarande internationella relationer.
Syftet är att koppla historiska processer till samtida politik och diplomati.
2. Diskutera hur de koloniala arven lever vidare i nutida samhällsstrukturer och konflikter.
Frågan bjuder in till att djupdyka i effekterna av kolonisation.
3. Resonera kring hur globala migrationsströmmar kopplas till historiska händelser och ekonomiska faktorer.
Ger elever möjlighet att se samband mellan då och nu.
4. Utvärdera hur mänskliga rättigheter har utvecklats i ljuset av historiska orättvisor och nuvarande samhälle.
Frågan uppmanar till reflektion över nutida rättighetsdiskussioner och deras rötter.
5. Analysera hur olika ideologier har format politiska beslut och samhällsförändringar i dagens värld.
Syftet är att se hur historiska ideologier fortsätter att påverka dagens politik.
6. Diskutera hur teknologiska framsteg historiskt har påverkat sociala och politiska rörelser.
Eleverna ges möjlighet att koppla teknik till social förändring.
7. Resonera kring vilken roll media spelar i att forma vår förståelse av historiska händelser i nutid.
Ger en inblick i hur information sprids och tolkas.
8. Analysera kopplingarna mellan kultur och historia i bildandet av nationell identitet idag.
Syftet är att se hur historiska narrativ formar moderna identiteter.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger fem poäng vardera och resonerande frågor ger tre poäng vardera.
• För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
• För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
• För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.