Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Historia – Renässansen

Prov om Renässansen

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia

Tema: Renässansen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om renässansen och dess betydelse för den europeiska utvecklingen under 1300-1600-talen. Provets uppgifter avser att ge insikt i centrala händelser, personer och idéer från denna period, samt att bedöma elevernas förmåga att resonera kring och analysera historiska samband.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll genom följande citat: “Den kulturella och vetenskapliga utvecklingen under renässansen i Europa och dess konsekvenser för samhället.”

Kunskapskrav

  • Eleven kan använda historiska begrepp och redogöra för samband i historien.
  • Eleven kan analysera och värdera källor, och göra egna tolkningar av historiska händelser.
  • Eleven kan föra resonemang om hur historiska förhållanden påverkar människors liv i dåtid och nutid.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande faktorer bidrog mest till den kulturella utvecklingen under renässansen?
    • A) Uppfinningen av tryckpressen
    • B) Feodalismen
    • C) Den industriella revolutionen
    • D) Kristna korsfarartåg
  2. Vem anses vara en av de mest inflytelserika konstnärerna under renässansen?
    • A) Vincent van Gogh
    • B) Leonardo da Vinci
    • C) Claude Monet
    • D) Pablo Picasso
  3. Vilken stad förknippas starkt med renässansens konst och vetenskap?
    • A) Paris
    • B) Florens
    • C) London
    • D) Rom
  4. Vad kännetecknar renässansens arkitektur?
    • A) Enbart gotiska element
    • B) Återuppvaknande av klassiska former
    • C) Fokus på funktionalitet
    • D) Enbart användning av trä
  5. Vilken vetenskapsman gjorde betydande framsteg inom astronomi under renässansen?
    • A) Isaac Newton
    • B) Nicolaus Copernicus
    • C) Galileo Galilei
    • D) Johannes Kepler
  6. Vilken av följande verk är skriven av Dante?
    • A) Den gudomliga komedin
    • B) Den gudomliga komedin
    • C) Hamlet
    • D) Iliaden
  7. Vilket påstående beskriver Leonardo da Vincis arbete bäst?
    • A) Han var en enbart politisk tänkare.
    • B) Han var både konstnär och vetenskapsman.
    • C) Han skrev endast tragedier.
    • D) Han var enbart anatom.
  8. Vad kännetecknar humanismen under renässansen?
    • A) Fokus på religion
    • B) Fokus på människan och dess potential
    • C) Enbart studier av logik
    • D) Undervisning endast i naturvetenskap
  9. Vad var en central aspekt av renässansens konst?
    • A) Enbart svartvit färgsättning
    • B) Realism och perspektiv
    • C) Abstrakt användning av färg
    • D) Enbart religiösa motiv
  10. Vem publicerade teorin om heliocentrism?
    • A) Nicolaus Copernicus
    • B) Galileo Galilei
    • C) Johannes Kepler
    • D) Tycho Brahe
  11. Vilken bildkonststil är mest typisk för renässansen?
    • A) Impresionism
    • B) Barock
    • C) Renaissance
    • D) Kubism
  12. Vad hette den viktiga skrift som beskriver politisk makt av Machiavelli?
    • A) Dialoger
    • B) Fursten
    • C) Den gudomliga komedin
    • D) Aretino
  13. Vilket land var känt för sina framstående renässanshumanister?
    • A) Spanien
    • B) Italien
    • C) Tyskland
    • D) Frankrike
  14. Vilket av följande påståenden om renässansen är sant?
    • A) Det var en period utan några framsteg i vetenskapen.
    • B) Renässansen inledde en återupptäckte av antikens litteratur och filosofi.
    • C) Religionskonflikter hindrade all kulturell utveckling.
    • D) Det var enbart en konstperiod.
  15. Vilken uppfinning spelade en avgörande roll för spridningen av renässansens idéer?
    • A) Hjulet
    • B) Tryckpressen
    • C) Ångmaskinen
    • D) Kompassen

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur renässansen påverkade dagens samhälle på olika sätt. Den här frågan ger eleverna möjlighet att koppla historiens påverkan till nutida förhållanden och insikter.
  2. Analysera hur renässansens humanism förändrade synen på människan. Eleverna förväntas resonera kring den mänskliga potentialen och dess betydelse för samfunnets utveckling.
  3. Resonera kring skillnaderna mellan medeltiden och renässansen. Frågan uppmuntrar eleverna att utföra en jämförande analys av två viktiga perioder i historien.
  4. Hur kan renässansen ses som en reaktion mot medeltidens värderingar? Eleverna ges möjlighet att utforska och analysera de kulturella och idéhistoriska skiftena.
  5. Diskutera betydelsen av konst och litteratur under renässansen för befolkningens syn på verkligheten. Frågan ger eleverna ett tillfälle att reflektera över konstens roll i samhällsutvecklingen.
  6. Vilken inverkan hade den vetenskapliga revolutionen under renässansen? Eleverna bör undersöka förhållandet mellan vetenskap och filosofi samt samhällets svar på dessa förändringar.
  7. Analysera och jämför påverkan av italienska och nordiska renässansen. Denna fråga syftar till att fördjupa elevernas förståelse av renässansens olika uttryck i Europa.
  8. Diskutera hur religiösa konflikter påverkade renässansens idéer och uttryck. Frågan erbjuder eleverna möjligheten att reflektera över det komplexa sambandet mellan religion och kultur.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar, och de resonerande frågorna ger 3 poäng per korrekt och välutvecklat svar.

Poängkrav:

  • E-nivå: Minst 8 poäng (minimum 1 poäng från resonerande frågor).
  • C-nivå: Minst 12 poäng (minimum 3 poäng från resonerande frågor).
  • A-nivå: Minst 18 poäng (minimum 5 poäng från resonerande frågor).

Modern Tillbaka-knapp
×