Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historiska ämnen
Tema: USAs historia 1770 till 1965
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om viktiga händelser, personer och utvecklingar i USA:s historia mellan 1770 och 1965. Genom att svara på både faktafrågor och resonerande frågor ska eleverna visa sin förståelse för ämnets komplexitet och kunna koppla historiska händelser till samtida samhällsfrågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Historia 1a1: Tidslinjer, händelser och epoker i samhällets utveckling. människans viljan och drivkrafter.”
Kunskapskrav
- Eleven kan resonera kring historiska förhållanden och dra samband mellan olika tidsperioder och händelser.
- Eleven kan redogöra för centrala händelser och personer i den aktuella tidsperioden.
Prov
Faktafrågor
- Vilket år utnämndes USA:s självständighetsförklaring?
- A) 1783
- B) 1776
- C) 1791
- D) 1865
- Vem var president under det amerikanska inbördeskriget?
- A) Abraham Lincoln
- B) George Washington
- C) Thomas Jefferson
- D) Ulysses S. Grant
- Vilken händelse markerade starten på den amerikanska revolutionen?
- A) Slaget vid Lexington
- B) Slaget vid Bunker Hill
- C) Boston Tea Party
- D) Bill of Rights
- Vad hette rörelsen för att avskaffa slaveriet i USA?
- A) Women’s suffrage
- B) The Civil Rights Movement
- C) Abolitionism
- D) The Progressive Movement
- Vilket av följande frågor sågs som en del av New Deal-programmet?
- A) Arbetslöshetsförsäkring
- B) Bostadsbyggande förslags
- C) Skuldsanering
- D) Utbildningsreformer
- Vilken konflikt resulterade i USA:s expansion västerut under 1800-talet?
- A) Fransk-indianska kriget
- B) Mexikansk-amerikanska kriget
- C) Amerikanska revolutionen
- D) Stilla havets krig
- Vem var en viktig ledare i medborgarrättsrörelsen?
- A) Rosa Parks
- B) Rosa Parks
- C) Martin Luther King Jr.
- D) Malcolm X
- Vad var syftet med försvarsalliansen NATO, som bildades efter andra världskriget?
- A) Att rädda Europa från kommunism
- B) Att motverka Sovjetunionens makt
- C) Att stödja avkoloniseringen
- D) Att främja handel
- Vilket år antogs 19:e tillägget, som gav kvinnor rösträtt?
- A) 1920
- B) 1920
- C) 1919
- D) 1935
- Vilken amerikansk president var känd för sin politik som syftade till att stoppa spridningen av kommunismen under kalla kriget?
- A) Franklin D. Roosevelt
- B) Harry S. Truman
- C) Dwight D. Eisenhower
- D) John F. Kennedy
- Vad var “Jim Crow-lagar”?
- A) Lagar som stöder medborgerliga rättigheter
- B) Lagar som institutionaliserade rasåtskillnad
- C) Lagar som legaliserade kvinnors rösträtt
- D) Lagar som skyddade arbetarnas rättigheter
- Vad var den stora depressionen?
- A) En serie krig mot Mexiko
- B) En ekonomisk nedgång i USA under 1930-talet
- C) En rörelse för arbetarnas rättigheter
- D) En period av stor kulturell blomstring
- Vad var syftet med Marshallplanen?
- A) Att stödja Afrika
- B) Att återuppbygga Europa efter andra världskriget
- C) Att öka handel med Asien
- D) Att främja inhemsk produktion
- Vilket år sköts president John F. Kennedy?
- A) 1963
- B) 1964
- C) 1962
- D) 1965
- Vad var Watergate-skandalen?
- A) En viktig lagändring
- B) En politisk skandal som involverade president Nixon
- C) En militär konflikt
- D) En social rörelse
Resonerande frågor
- Diskutera hur den amerikanska revolutionen påverkade andra länders strävanden efter självständighet.
Denna fråga ger elever möjlighet att koppla historiska händelser till ett globalt perspektiv. - Hur påverkar medborgarrättsrörelsen dagens samhälle och politik i USA?
Genom denna fråga kan elever visa sin förståelse för långsiktiga effekter av historiska rörelser. - Analysera hur den amerikanska ekonomin har påverkats av New Deal-reformerna.
Elever får möjlighet att utforska samband mellan politik och ekonomi. - Beskriv sambanden mellan de olika krigen USA deltog i under 1800-talet och landets territorial expansion.
Frågan ger elever möjligheten att demonstrera sin förståelse för geopolitik. - Resonera kring konsekvenserna av slaveriet för det moderna USA.
Elever kan här koppla historiska händelser med nutida frågor om ras och rättigheter. - Hur formar dagens amerikansk politik de minnen och narrativ som skapades under perioden 1770-1965?
Här kan elever analysera hur historia används i dagens samhälle. - Diskutera betydelsen av Nixon och Watergate-skandalen för USA:s politik och förtroende för regeringen.
Elever får möjlighet att undersöka politiska skandaler och deras konsekvenser. - Vilken roll spelade media under kalla kriget och hur har det format den allmänna uppfattningen av detta historiska skede?
Denna fråga ger elever möjlighet att resonera kring mediepåverkan och historiejournalistik.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 40 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna ger 5 poäng var.
- E-nivå: Minst 8 poäng totalt (faktafrågor och/eller resonerande frågor).
- C-nivå: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- A-nivå: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.