En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Information och kommunikation 1 – Introduktion till kommunikation

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Information och kommunikation 1

Tema: Introduktion till kommunikation

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av kommunikationsprocesser, metoder och teorier, samt deras förmåga att analysera budskapsinnehåll och dess påverkan på olika målgrupper.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en grundläggande förståelse för kommunikationens processer, metoder och teorier. Eleverna ska lära sig om interaktion mellan människor samt analys av budskapsinnehåll och deras påverkan på olika målgrupper.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva kommunikationsprocessens olika steg och ge exempel på hur budskap utformas för att effektivt nå en definierad målgrupp. Eleven kan också reflektera över vikten av kommunikation i samhället.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande är en form av verbal kommunikation?
    • A. Gester
    • B. Skriftlig text
    • C. Ansiktsuttryck
    • D. Tala
  2. Vad beskriver Shannon-Weavers kommunikationsmodell?
    • A. Sändare, Budskap, Kanal, Mottagare
    • B. Verbal och icke-verbal kommunikation
    • C. Feedback och tolkning
    • D. Public relations och marknadsföring
  3. Vad innebär kommunikationens feedback-loop?
    • A. Krympa informationen
    • B. Återkoppling från mottagaren
    • C. Sända budskapet flera gånger
    • D. Att inte be om klarhet
  4. Vilket av följande är ett exempel på icke-verbal kommunikation?
    • A. E-mail
    • B. Gester
    • C. Rapport
    • D. Talad presentation
  5. Hur påverkar målgruppen utformningen av ett budskap?
    • A. Det har ingen påverkan
    • B. Utformningen anpassas efter målgruppens behov och preferenser
    • C. Målgruppen är alltid densamma
    • D. Budskapet ska vara otydligt för att väcka nyfikenhet
  6. Vilken kommunikationsform är viktig för professionell interaktion?
    • A. Skriftlig kommunikation
    • B. Informell kommunikation
    • C. Sociala medier
    • D. Icke-verbal kommunikation
  7. Vad är betydelsen av analys av budskap?
    • A. Att lära sig att skapa rubriker
    • B. För att förstå hur budskap kan påverka och tolkas
    • C. Att enbart fokusera på själva texten
    • D. För att samla feedback
  8. Vilket av följande är en metod för att förbättra kommunikationen?
    • A. Öka mängden information
    • B. Anpassa budskapet till målgruppen
    • C. Använda otydligt språk
    • D. Undvika frågor
  9. Vad kännetecknar visuell kommunikation?
    • A. Användningen av bilder och grafik
    • B. Uteslutning av text
    • C. Endast talad information
    • D. Skriftlig rapportering
  10. I vilken situation kan missförstånd vanligtvis uppstå?
    • A. När det finns brist på tydlighet i budskapet
    • B. Vid direkt kommunikation ansikte mot ansikte
    • C. När feedback ges
    • D. I tysta miljöer
  11. Vilken komponent är viktigast i kommunikationsprocessen?
    • A. Sändaren
    • B. Mottagaren
    • C. Budskapet
    • D. Kanalen
  12. Vilken av följande beskriver en effektiv kommunikation?
    • A. Att undvika kontakt
    • B. Att använda komplicerat språk
    • C. Att anpassa budskapet och använda tydlighet
    • D. Att överbelasta information
  13. Vilken typ av kommunikation prioriteras i reklam?
    • A. icke-verbal
    • B. skriftlig
    • C. visuell
    • D. verbal
  14. Hur ska ett budskap formuleras för att nå ungdomar effektivt?
    • A. Med formella termer
    • B. På ett kreativt och relaterbart sätt
    • C. Utan bilder
    • D. Enbart via e-post
  15. Vad är en kommunikationskanal?
    • A. Mediet genom vilket kommunikation sker
    • B. Budskapets syfte
    • C. Mottagarens reaktion
    • D. Innehållet i budskapet

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur olika kommunikativa situationer kan påverka budskapets utformning. Syftet med denna fråga är att låta eleverna reflektera över kontextens betydelse för kommunikationen.
  2. Reflektera över vikten av feedback i kommunikationen. Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera feedbackens roll och dess effekt på kommunikationen.
  3. Hur kan kommunikationen mellan olika kulturer variera? Eleverna får möjlighet att visa på djupgående förståelse för kulturella skillnader och deras påverkan på kommunikation.
  4. Analysera ett specifikt reklamexempel och diskutera dess budskap och effektivitet. Detta gör att eleverna visar sin förmåga att kritiskt granska kommunikativa strategier.
  5. Vilken roll spelar digital kommunikation i dagens samhälle? Genom denna fråga kan eleverna undersöka och diskutera den moderna kommunikationens olika aspekter.
  6. Hur kan missförstånd i kommunikationen minimeras? Eleverna får möjlighet att resonera och föreslå lösningar på vanliga kommunikationsproblem.
  7. Diskutera skillnaderna mellan verbal och icke-verbal kommunikation. Denna fråga möjliggör för elever att visa insikt i både former av kommunikation och deras inverkan.
  8. Hur kan kommunikation användas för att påverka opinion? Detta ger eleverna chansen att reflektera över kommunikationens makt och påverkan i samhället.

Bedömning

Detta prov kan bedömas med poäng på följande sätt:

Faktafrågor ger 1 poäng per rätt svar och kan ge maximalt 15 poäng.

Resonerande frågor ger upp till 3 poäng vardera och kan ge maximalt 24 poäng.

För att erhålla betyget E krävs minst 8 poäng totalt, C kräver 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och A kräver 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).