Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Information och kommunikation 2
Tema: Digital kommunikation och sociala medier
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse kring digital kommunikation och sociala medier, deras inverkan på samhället samt elevernas förmåga att kritiskt reflektera över dessa fenomen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en förståelse för hur digital kommunikation och sociala medier påverkar informationsspridning, interaktion och publicering av innehåll. Eleverna ska lära sig att tänka kritiskt kring digitala medier och dess inverkan på samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva hur digital kommunikation och sociala medier förändrar sättet vi interagerar. Eleven kan också reflektera över konsekvenserna av dessa förändringar för individen och samhället.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande plattformar är INTE en form av digital kommunikation?
A) E-post
B) Bloggar
C) Tidningar
D) Sociala medier
C) Tidningar
2. Vad är en “ekokammare”?
A) En typ av ljudanläggning
B) En plats där man diskuterar ekologi
C) En situation där en grupp bara får information som bekräftar deras redan existerande åsikter
D) En specifik typ av sociala mediekampanj
C) En situation där en grupp bara får information som bekräftar deras redan existerande åsikter
3. Vilken av följande är en fördel med sociala medier?
A) Ökad isolering
B) Större spridning av information
C) Minskat intresse för samhällsfrågor
D) Ökad anonymitet
B) Större spridning av information
4. Vad innebär digital publicering?
A) Att publicera tryckta böcker
B) Att publicera innehåll online för en digital publik
C) Att skapa visuella konstverk
D) Att hålla föreläsningar om digital kommunikation
B) Att publicera innehåll online för en digital publik
5. Vilken målgrupp riktar sig ofta kampanjer som fokuserar på miljöfrågor?
A) Barn under 10 år
B) Professionella inom teknik
C) Unga vuxna och studenter
D) Pensionärer
C) Unga vuxna och studenter
6. Vilket av följande påståenden är SANT?
A) Sociala medier har ingen effekt på våra åsikter
B) Digital kommunikation är mindre viktig än traditionell kommunikation
C) Sociala medier kan påverka självuppfattning
D) E-post är det enda sättet att kommunicera digitalt
C) Sociala medier kan påverka självuppfattning
7. Vad är en viktig faktor vid skapandet av digitalt innehåll?
A) Att förlita sig på negativ feedback
B) Att ignorera målgruppen
C) Att tänka på engagemang och relevans
D) Att alltid inkludera text utan bilder
C) Att tänka på engagemang och relevans
8. Vilken effekt kan sociala medier ha på social interaktion?
A) Minska antalet vänner
B) Öka möjligheten till kontakt och nätverkande
C) Skapa mer ensamhet
D) Förhindra ansikte-mot-ansikte kommunikation
B) Öka möjligheten till kontakt och nätverkande
9. Vad av följande är en nackdel med sociala medier?
A) Ökad arbetskapacitet
B) Ökad tillgång till information
C) Risk för desinformation
D) Förbättrat samarbete mellan grupper
C) Risk för desinformation
10. Vilken metod kan användas för att analysera effekten av en sociala medier kampanj?
A) Dataanalys och feedback
B) Visuell konst
C) Endast subjektiv bedömning
D) Ingen analys
A) Dataanalys och feedback
11. Vad är syftet med en digital kampanj?
A) Att förvirra publiken
B) Att sprida ett budskap och skapa engagemang
C) Att undvika interaktion
D) Att fokusera enbart på reklam
B) Att sprida ett budskap och skapa engagemang
12. Vilken typ av innehåll får ofta mest engagemang på sociala medier?
A) Korta inlägg med bilder eller videor
B) Långa textinlägg utan visuella element
C) Inlägg som uppmanar till tystnad
D) Inlägg med enbart reklam
A) Korta inlägg med bilder eller videor
13. Vilken av följande strategier är viktig för digital publicering?
A) Att ignorera användarfeedback
B) Att veta och förstå sin målgrupp
C) Att skapa identiska inlägg överallt
D) Att undvika analys av resultat
B) Att veta och förstå sin målgrupp
14. Vad står termen “viralt innehåll” för?
A) Innehåll som är för gammalt
B) Innehåll som snabbt sprids bland många användare
C) Innehåll som ingen vill se
D) Innehåll som är enbart skapat för reklam
B) Innehåll som snabbt sprids bland många användare
15. Hur kan sociala medier påverka offentlig debatt?
A) Ingen påverkan alls
B) Genom att skapa nya idéer och diskussioner
C) Genom att förhindra diskussioner
D) Genom att enbart sprida negativa åsikter
B) Genom att skapa nya idéer och diskussioner
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur digital kommunikation har förändrat sättet vi interagerar med varandra. Ge exempel.
Syftet är att låta eleverna ge konkreta exempel och visa djup förståelse för förändringarna i interaktionen.
2. Diskutera konsekvenserna av sociala medier för självuppfattning och identitet. Hur påverkar detta unga människor?
Frågan ger utrymme för eleverna att analysera och diskutera komplexa sociala och psykologiska frågor.
3. Analysera en speciell kampanj på sociala medier som du upplevt. Vad var syftet och hur effektivt var det?
Här ges eleverna möjlighet att analysera kampanjens effektivitet och dess påverkan på publiken.
4. Hur kan företag utnyttja digital publicering för att nå sina mål? Resonera kring strategier och metoder.
Denna fråga uppmanar elever att tänka på praktiska tillämpningar inom marknadsföring och strategi.
5. Reflektera över insatser mot desinformation på sociala medier. Hur kan användare skydda sig och varna andra?
Eleverna ges möjlighet att resonera kring viktiga aspekter av informationssökning och medvetenhet.
6. Diskutera hur ekokammare kan påverka samhälleliga diskussioner. Ge exempel på hur detta kan manifesteras.
Genom att tänka kritiskt på ekokammare kan eleverna reflektera över sin egen mediekonsumtion.
7. Analysera de fördelar och nackdelar som digital publicering kan ha för nyhetsverksamheter.
Eleverna förväntas reflektera över de etiska och praktiska aspekt av nyhetsförmedling i en digital värld.
8. Hur ser du på framtiden för digital kommunikation och sociala medier? Vilka trender ser du?
Här ges möjlighet för eleverna att tänka framåt och diskutera kommande förändringar och utmaningar.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng kan erhållas.
Resonerande frågor: Varje fråga kan ge upp till 3 poäng baserat på djup och tydlighet i resonemanget. Totalt 24 poäng kan erhållas.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt (inklusive minst 2 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs minst 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).