Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Information och kommunikation 2 – Informationshantering och kritiskt tänkande

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Information och kommunikation 2

Tema: Informationshantering och kritiskt tänkande

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att hantera och granska information, samt deras förståelse för och tillämpning av kritiskt tänkande i olika sammanhang. Provets innehåll är utformat för att utvärdera elevernas kunskaper och färdigheter enligt läroplanens riktlinjer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur man hanterar och granskar information kritiskt och hur detta är avgörande i vår digitala tidsålder. Eleverna ska lära sig att använda verktyg och metoder för att bedöma informationens trovärdighet och relevans.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på olika metoder för informationshantering. Eleven kan reflektera över hur kritiskt tänkande påverkar beslut och attityder i informationssamhället.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande påståenden beskriver bäst vad informationshantering innebär?

A) Att samla in så mycket information som möjligt

B) Att tolka och analysera information för att fatta beslut

C) Att hantera och granska information kritiskt

D) Att ignorera information som inte stämmer överens med ens åsikter

2. Vilken teknik kan användas för att utvärdera källors trovärdighet?

A) Att läsa så många källor som möjligt

B) Källkritik

C) Att endast lita på sociala medier

D) Att alltid titta på datumet för publicering

3. Vad är en primär källa?

A) En sammanställning av flera olika källor

B) En källa som innehåller förstahandsinformation

C) En sekundär analys av data

D) En källa som är baserad på åsikter

4. Vad är syftet med källkritik?

A) Att bedöma trovärdigheten hos en källa

B) Att samla in så mycket information som möjligt

C) Att alltid ifrågasätta alla källor

D) Att analysera trender inom media

5. Vilken av följande metoder är mest användbar för kritisk analys av en artikel?

A) Att enbart läsa rubriken

B) Att undersöka författarens bakgrund och syfte

C) Att lita på kommentarer från läsarna

D) Att jämföra med liknande artiklar utan källkritik

6. Vad är en sekundär källa?

A) En källa som ger ny information

B) En analys eller tolkning av primär information

C) En källa med primär information

D) En källa som uteslutande är baserad på fakta

7. När är det lämpligt att använda sekundära källor?

A) När man behöver en sammanfattning av forskning

B) När man vill ha förstahandsinformation

C) Aldrig, sekundära källor är alltid opålitliga

D) Enbart vid historiska studier

8. Vilket av följande begrepp relaterar till kritiskt tänkande?

A) Blind tro på all information

B) Reflektion och analytiskt tänkande

C) Att acceptera information utan att ifrågasätta

D) Att följa vad andra säger

9. Vilket utav dessa påståenden är korrekt angående informationssamhället?

A) Informationshantering är avgörande för att fatta beslut

B) All information är alltid sann

C) Källkritik är irrelevant i dagens samhälle

D) Enbart sociala medier är pålitliga källor

10. Hur kan kritiskt tänkande påverka beslutsfattande?

A) Genom att göra beslut mer osäkra

B) Genom att ompröva tidigare antaganden

C) Genom att förbättra kvaliteten på besluten

D) Genom att alltid följa rekommendationer utan att ifrågasätta

11. Vad kännetecknar en trovärdig källa?

A) Transparent och verifierbar information

B) Anonym författare

C) Uteslutande personliga åsikter

D) Otydliga referenser

12. Vad innebär källkritisk granskning?

A) Att lita på information från vänners rekommendationer

B) Att systematiskt analysera och bedöma källor

C) Att enbart lita på traditionella medier

D) Att ignorera nya medier

13. Vilka aspekter bör beaktas vid analys av en nyhetsartikel?

A) Författare, syfte och källor

B) Bara stil och språk

C) Endast rubriken

D) Det publik som artikeln riktar sig till

14. Vilket påstående representerar kritiskt tänkande?

A) Att alltid vara överens med majoriteten

B) Att ifrågasätta och analysera påståenden

C) Att acceptera information utan reservationer

D) Att följa trender utan reflektion

15. Hur kan man bäst träna sitt kritiska tänkande?

A) Genom att bara läsa överensstämmande information

B) Genom att aktivt ifrågasätta och analysera information

C) Genom att alltid acceptera det första intrycket

D) Genom att undvika komplicerade ämnen

Resonerande frågor

1. Hur kan metoder för informationshantering bidra till att förbättra din egen inlärning? Denna fråga uppmanar till reflektion över personliga tillvägagångssätt och dess effekt på inlärning.

2. Beskriv en situation där källkritik förändrade din syn på en nyhet. Eleverna får möjlighet att koppla sin erfarenhet av källkritik till praktiska exempel.

3. Vilka faktorer anser du är mest avgörande för att bedöma en källas trovärdighet? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på och analysera viktiga kriterier för källkritik.

4. Reflektera över hur sociala medier påverkar vår syn på information och källkritik. Frågan hjälper eleverna att analysera samhällstrender och deras inverkan på informationshantering.

5. Hur kan kritiskt tänkande användas för att motverka desinformation? Denna fråga kräver att eleverna kopplar sina kunskaper om kritiskt tänkande till ett aktuellt problem.

6. Diskutera hur du skulle förklara vikten av kritiskt tänkande för en vän. Eleverna ges möjlighet att formulera argument för vikten av kritiskt tänkande.

7. Beskriv ett tillfälle när kritiskt tänkande hjälpte dig att lösa ett problem. Denna fråga uppmanar till personlig reflektion och koppling till livserfarenheter.

8. Vad anser du är den största utmaningen i dagens informationssamhälle? Genom att utforska elevernas insikter får de möjlighet att diskutera aktuella problem inom informationshantering.

Bedömning

Provet kommer att bedömas med ett totalt poängsystem. Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera, vilket ger totalt 24 poäng.

För betyget E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp