Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Information och kommunikation 2
Tema: Presentationsfärdigheter och muntlig kommunikation
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i muntlig kommunikation, inklusive deras förmåga att strukturera och genomföra presentationer, samt att reflektera över och utveckla sina presentationsfärdigheter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på muntlig kommunikation och presentationsteknik. Eleverna ska lära sig strategier för att förbereda och genomföra effektiva presentationer inför en publik, inklusive hur man strukturerar sitt innehåll och använder visuella hjälpmedel.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på olika tekniker för muntlig kommunikation. Eleven kan också reflektera över sina egna presentationsförmågor och hur dessa kan förbättras.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken del av en presentation bör inledas med en intressant fakta eller historia?
A. Inledningen
B. Huvudpunkterna
C. Avslutningen
D. Sammanfattningen
2. Vad är syftet med visuella hjälpmedel?
A. Att fördröja presentationen
B. Att underlätta för speaker
C. Att förvirra publiken
D. Att förstärka det muntliga budskapet
3. Vilken teknik kan användas för att fånga åhörarnas uppmärksamhet?
A. Längre monologer
B. Berättelser
C. Många bilder
D. Snabbföreläsning
4. Vad är en viktig del av att strukturera en presentation?
A. Att ha många detaljer
B. Att vara osäker
C. Att improvisera
D. Att ha en klar röd tråd
5. Eftersom feedback är viktig, när ska feedback ges?
A. Efter presentationen
B. Före presentationen
C. Under presentationen
D. Ingen feedback ges
6. Vilken typ av visuella hjälpmedel som nämndes är mest interaktiv?
A. Affischer
B. PowerPoint
C. Böcker
D. Anteckningar
7. Hur viktigt är kroppsspråk under en presentation?
A. Inte viktigt
B. Enbart viktigt för mångordiga presentationer
C. Endast viktigt för den som lyssnar
D. Mycket viktigt
8. Vad är en fördel med att öva innan en presentation?
A. Det minskar nervositeten
B. Man kan vara mindre förberedd
C. Det gör presentationen längre
D. Man kan ignorera feedback
9. Vilken av följande är en teknik för att involvera publiken?
A. Prata hela tiden utan pauser
B. Ignorera frågor
C. Ställa frågor till publiken
D. Använda komplexa termer
10. Vad ska man tänka på när man anpassar sitt innehåll?
A. Att prata om sig själv
B. Att förlänga presentationen
C. Att lära sig nya termer
D. Att känna sin publik
11. Vad kallas en systematisk sammanfattning av presentationens innehåll?
A. Inledningen
B. Avslutningen
C. Huvudpunkterna
D. Sammanfattningen
12. Vilken av följande är en anledning till att användning av visuella hjälpmedel är viktig?
A. De kan bara förbättra utseendet
B. De gör presentationen svårare att förstå
C. De kan förstärka budskapet
D. De har ingen inverkan
13. Hur kan reflektion efter en presentation hjälpa?
A. Det gör att man glömmer presentationen
B. Det skapar mer stress inför nästa gång
C. Det hjälper till att identifiera förbättringsområden
D. Det är oviktigt
14. Vilken strategi kan förbättra din presentationsfärdighet?
A. Att inte öva
B. Att inte be om feedback
C. Att få konstruktiv kritik
D. Att alltid byta ämne
15. Vad är nödvändigt att tänka på för att kunna anpassa sin presentation?
A. Att hålla sig till en bok
B. Att förstå publiken
C. Att använda bara en typ av hjälpmedel
D. Att inte vara förberedd
Resonerande frågor
1. Reflektera över en presentation du har hållit. Vilka insikter fick du om ditt eget presentationssätt?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och reflektera över egna erfarenheter och utveckling.
2. Diskutera hur användningen av visuella hjälpmedel kan påverka mottagligheten för ditt budskap.
Genom att resonera kring denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för hur presentationsteknik kan förbättra kommunikation.
3. Hur kan du använda feedback du har fått tidigare för att förbättra framtida presentationer?
Att kunna koppla feedback till framtida prestationer visar på en högre nivå av självinsikt och utveckling.
4. Vilka tre saker anser du är mest viktiga för att göra en presentation effektiv?
Eleverna får möjlighet att uttrycka sina åsikter och grunder för sina val, vilket demonstrerar kritiskt tänkande.
5. Beskriv en situation där muntlig kommunikation var avgörande. Vad lärde du dig av den erfarenheten?
Eleverna får koppla teoretisk kunskap till praktiska situationer de har varit i, vilket visar på förståelse och insikt.
6. Reflektera över skillnaderna mellan formella och informella presentationer. När använder du vardera?
Att analysera olika typer av presentationer ger eleverna insikt i anpassning av stil och innehåll.
7. Hur hanterar du nervositet inför en presentation och vilka strategier har du funnit mest effektiva?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera personliga strategier och dela med sig av tips.
8. Vilken roll spelar kroppsspråk i en presentation och hur kan det påverka åhörarna?
Skapa en djupare insikt om nonverbal kommunikation och dess betydelse i presentationssammanhang.
Bedömning
Provets omfång är 30 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 15 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).