En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Informationsteknik – Integration och API-användning

Provkonstruktion

Årskurs
Gymnasiet
Ämne
Informationsteknik
Tema
Integration och API-användning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevers förståelse för integrationsproblem med API-tjänster, specifikt för OpenAI:s verktyg. Provets fokus ligger på att identifiera vanliga felmeddelanden och kunna föreslå lämpliga åtgärder för att lösa dessa problem.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Aktuella verksamheter och teknologier för att lösa problem med digitala system och nätverk.”

Kunskapskrav

Kunskapskraven som provet kopplas till är:

  • Eleven kan med viss säkerhet identifiera och analysera problem i digitala system.
  • Eleven kan föreslå och motivera lösningar på identifierade problem.
  • Eleven kan dokumentera och redovisa arbetsprocesser och resultat på ett begripligt sätt.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder felmeddelandet 502?
    A) Servern fungerar som den ska
    B) Servern har stött på ett temporärt fel
    C) Användaren är obehörig
    D) Servern är offline
  2. Vilken åtgärd rekommenderas först när ett 502 fel uppstår?
    A) Återställ servern
    B) Kontrollera serverstatus
    C) Kontakta leverantören
    D) Starta om datorn
  3. Vilka tre API-tjänster nämns i scenariot?
    A) DALL-E, Whisper, ChatGPT
    B) ChatGPT, Alexa, Siri
    C) DALL-E, Whisper, ChatGPT
    D) GPT-3, DALL-E, Watson
  4. Vilket av följande är EN rekommenderad åtgärd vid integrationsfel?
    A) Kontakta teknisk support
    B) Avinstallera programvaran
    C) Ignorera felet
    D) Byt ut servern
  5. Vad är syftet med API-nycklar?
    A) För att förbättra prestanda
    B) För att autentisera användare
    C) För att lagra data
    D) För att skapa backups
  6. Vilken plattform erbjuder support enligt lektionsplaneringen?
    A) Facebook
    B) Google
    C) Make
    D) LinkedIn
  7. Vad kan orsaka ett 502 fel?
    A) Felaktig e-postadress
    B) Serverproblem
    C) Användarens internetanslutning
    D) Gamla API-nycklar
  8. Vad är en av de föreslagna åtgärderna om problemet kvarstår?
    A) Rensa cache
    B) Kontakta teknisk support
    C) Byt server
    D) Använd en annan webbläsare
  9. Vad står £ för i ”Exekverings-ID: 921d73d4c41f4960b7b947c34c84dc2e”?
    A) Procent
    B) Euro
    C) Ingen betydelse, endast en del av ID:t
    D) Brittisk pund
  10. Vilken typ av information kan du hitta i OpenAI:s dokumentation?
    A) Programinstallationer
    B) API-användning och funktioner
    C) Ekonomiska rapporter
    D) Användarrecensioner
  11. Vilket stödkanal är inte nämnd som en resurs?
    A) Twitter
    B) Instagram
    C) Slack
    D) YouTube
  12. Vad är en potentiell följd av felaktig API-autentisering?
    A) Förbättrad prestanda
    B) Åtkomst nekad
    C) Ingen påverkan
    D) Ökad säkerhet
  13. Vad ska du göra om du får ett 502 fel men servern är online?
    A) Försöka igen nästa vecka
    B) Kontrollera API-autentiseringar
    C) Ignorera felet
    D) Flytta till en annan server
  14. Vilken typ av service erbjuder OpenAI?
    A) Webbhotell
    B) API-tjänster
    C) E-posttjänster
    D) Statistikprogram

Resonerande frågor

  1. Beskriv de vanligaste orsakerna till ett 502 fel och hur man kan åtgärda dem.
    Syftet är att ge studenten möjlighet att demonstrera sin kunskap om problemens ursprung.
  2. Diskutera betydelsen av att ha korrekta API-nycklar och autentiseringar vid integration.
    Frågan ger utrymme för reflektiva tankar kring säkerhet och användbarhet.
  3. Analysera hur olika felmeddelanden kan påverka användarupplevelsen.
    Denna fråga utmanar studenten att tänka kritiskt på användarens perspektiv.
  4. Kritiskt granska hur teknisk support kan hjälpa i problemlösning vid API-fel.
    Engagerar studenten i betydelsen av kommunikation och resurser i problemlösningsprocessen.
  5. Redogör för skillnader mellan svåra och lätta integrationsproblem.
    Ger en djupare förståelse för komplexiteten i API-integrationer.
  6. Hur kan dokumentation och resurser stödja en utvecklare under integrationsprocessen?
    Utmanar studenten att tänka på vikten av bra vägledning vid utveckling.
  7. Diskutera vilken roll feedback från användare spelar i utvecklingen av API-tjänster.
    Encouragerar reflektion över kundcentrerad utveckling och förbättring.
  8. Hur kan framtidens API-tjänster utvecklas för att minimera integrationsproblem?
    Ger möjlighet för studenten att föreslå innovativa lösningar och tänka framåt.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera för korrekt svar. Resonerande frågor bedöms utifrån en skala av 0-3 poäng, beroende på djupet och relevansen i svaret.

Krav för betyg:

  • E: Minst 8 poäng
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

×