Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Inköp 1
Tema: Inköpsprocessen och leverantörsrelationer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för inköpsprocessen, samt deras förmåga att analysera och diskutera betydelsen av leverantörsrelationer inom detta sammanhang. Provets frågor syftar till att utvärdera både faktakunskap och förmågan att resonera kring dessa ämnen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på förståelsen av inköpsprocessen, inklusive identifiering av behov, leverantörsval, förhandling och upprätthållande av goda relationer med leverantörer. Eleverna kommer att lära sig vikten av effektivt inköp för företagets framgångar och hur man bedömer olika leverantörer.
Kunskapskrav
Eleven redogör för inköpsprocessens olika steg och faktorer som påverkar valet av leverantör. Vidare kan eleven diskutera hur relationer med leverantörer kan påverka verksamhetens resultat.
Prov
Faktafrågor
- Vilket steg följder efter behovsanalys i inköpsprocessen?
- A) Förhandling
- B) Val av leverantör
- C) Utvärdering av leverantörer
- D) Uppföljning
- Vad är ett viktigt kriterium vid leverantörsval?
- A) Marknadsföring
- B) Kvalitet
- C) Reklam
- D) Personalhandläggning
- Varför är goda relationer med leverantörer viktiga?
- A) För att öka kostnaderna
- B) För att förbättra avtalsvillkor
- C) För att minska konkurrensen
- D) För att undvika leveranser
- Vilken av följande påståenden är sann om förhandlingar?
- A) De är alltid fientliga
- B) De syftar till att skapa konflikt
- C) De bör sträva efter win-win-lösningar
- D) De behöver inte göras skriftligt
- Vad innebär leveranssäkerhet?
- A) Att leveranserna kan försenas
- B) Att leveranser kommer i tid och som avtalat
- C) Att leveranser görs utan kostnad
- D) Att leveranser saknar dokumentation
- Vad är en möjlighet med leverantörsbedömning?
- A) Att förlänga kontrakt
- B) Att välja bästa leverantör
- C) Att sänka kvalitetskrav
- D) Att garantera högre priser
- Vad hör inte till inköpsprocessens steg?
- A) Behovsanalys
- B) Försäljningsanalys
- C) Leverantörsval
- D) Förhandling
- Vilken av följande är en aspekt av goda relationer med leverantörer?
- A) Tystnad
- B) Öppen kommunikation
- C) Missförstånd
- D) Otydlighet
- Vilket av följande kan påverka valet av leverantör?
- A) Kvalitet och pris
- B) Känslor
- C) Slumptal
- D) Andra köpare
- Vad kan vara en följd av dåliga relationer med leverantörer?
- A) Högre kostnader
- B) Försämrad kvalitet på varor
- C) Längre betalningstider
- D) Inga leveranser
- Att ha en tydlig inköpsstrategi kan leda till:
- A) Osäkerhet
- B) Förbättrade affärer
- C) Fler problem
- D) Kortare avtal
- Vad menas med behovsanalys?
- A) Att identifiera och fastställa behov i organisationen
- B) Att förbereda förhandlingar
- C) Att mäta försäljningens resultat
- D) Att välja reklamkanaler
- Vilken är en av de första stegen i inköpsprocessen?
- A) Förhandling
- B) Behovsanalys
- C) Ingenjörsanalys
- D) Kontraktsignering
- En god relation med leverantören innebär oftast:
- A) En krävande köpare
- B) Samarbete och ömsesidigt förtroende
- C) Mindre kontakt
- D) Ingen kommunikation
- Vad är nyckeln till framgångsrika förhandlingar?
- A) Att hota motparten
- B) Att undvika frågor
- C) Att förstå motpartens behov
- D) Att prata mer än lyssna
Resonerande frågor
- Diskutera de största utmaningarna ett företag kan möta i inköpsprocessen och hur dessa kan hanteras.
Syftet är att få eleverna att reflektera över och resonera kring praktiska situationer i företagsinköp.
- Hur påverkar relationen till leverantörer företagets långsiktiga affärer?
Eleverna ges möjlighet att tänka på strategiska aspekter av leverantörsrelationer.
- Vilka kriterier anser du är mest avgörande att beakta vid val av leverantör? Motivera.
Denna fråga ger eleverna chansen att visa djup förståelse för valprocessen av leverantörer.
- Hur kan ett företag mäta kvaliteten på sina leverantörer kontinuerligt?
Eleverna uppmanas att tänka på olika metoder och verktyg som kan vara användbara.
- I vilken utsträckning kan förhandlingar påverka kostnader och villkor?
Eleverna får möjlighet att reflektera över betydelsen av förhandlingar i affärssammanhang.
- Vilka långsiktiga effekter kan en dålig relation med en leverantör få för ett företag?
Syftet är att belysa vikten av att vårda leverantörsrelationer.
- Hur kan företag arbeta för att upprätthålla goda relationer med sina leverantörer?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka strategiskt kring relationer och kommunikation.
- I vilken grad påverkar samarbete mellan avdelningar ett företags inköpsprocess?
Syftet här är att uppmuntra eleverna till att se helheten i företagsprocesser.
Bedömning
Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng, där varje fråga är värd 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje fråga är värd 1 poäng. För att erhålla betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).