Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Inköp 2

Tema: Avtal och förhandlingsteknik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av centrala begrepp och metoder relaterade till avtal och förhandlingsteknik inom inköpsprocessen. Provets fokus ligger på att utvärdera både faktakunskaper och förmågan att resonera kring och tillämpa dessa kunskaper i praktiska scenarier.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I Inköp 2 ingår följande centrala innehåll: “Avtalets betydelse i inköpsprocessen och grundläggande förhandlingsmetoder.” [Gy 11, Kursplan för Inköp 2]

Betygskriterier:

Eleven kan förklara avtalets roll i inköpsprocessen och använda grundläggande förhandlingstekniker. [Gy, Inköp 2 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med ett avtal?

A. Att definiera villkoren för en affärsrelation

B. Att skydda båda parternas intressen

C. Att skapa en formell relation mellan parterna

D. Att ange priset vid en försäljning

2. Vilken typ av avtal används ofta vid långsiktiga affärsrelationer?

A. Köpeavtal

B. Ramavtal

C. Serviceavtal

D. Leveransavtal

3. Vilket av följande är inte en komponent i ett avtal?

A. Villkor

B. Tidslinje

C. Parternas skyldigheter

D. Betalningsvillkor

4. Vad innebär en win-win-situation i förhandlingar?

A. Att en part vinner och den andra förlorar

B. Att båda parter kommer överens och känner sig nöjda

C. Att avtalet går igenom utan diskussioner

D. Att förhandlingsprocessen avslutas snabbt

5. Vilken teknink är viktig för att identifiera intressen i förhandlingar?

A. Aktivt lyssnande

B. Att ställa öppna frågor

C. Att vara tyst och vänta på svaret

D. Att ha en strikt agenda

6. Vad är centralt när man förbereder sig för en förhandling?

A. Att undvika kontakt med den andra parten

B. Att samla information om den andra partens behov

C. Att veta exakt vad man ska begära

D. Att ha en rigid plan

7. Vilken av följande metoder kan användas för att skapa förtroende i förhandlingar?

A. Att åberopa hot

B. Att ge insikter om sin egen position

C. Att vara transparent och ärlig

D. Att avslöja hemligheter

8. Vilket av följande är en typisk del av en förhandling?

A. Berätta om personliga frågor

B. Att vara tyst

C. Att diskutera villkor

D. Att jämföra med konkurrerande företag

9. Vad innebär det att “cirkulera” under en praktisk förhandling?

A. Att gå runt och observera hur det går

B. Att ge feedback och stöd

C. Att avbryta förhandlingarna

D. Att förhandla med alla samtidigt

10. Vilken egenskap är viktig för att lyckas i förhandlingar?

A. Flexibilitet

B. Stelbenthet

C. Snabbhet

D. Distansering

11. Vilken av följande faktorer påverkar ett avtals giltighet?

A. Båda parters samtycke

B. Bara den ena partens påtryckningar

C. Tidigare avtal

D. Skrivbordsförhandlingar

12. Vad kan vara en svårighet under förhandlingar?

A. Att parterna har för många gemensamma intressen

B. Misskommunikation

C. Att lyssna noga

D. Att vara förberedda

13. Vad är en serviceavtals primära syfte?

A. Att reglera betalningarna mellan parter

B. Att definiera tjänster och tjänstevillkor

C. Att ange priset för olika produkter

D. Att skapa en exklusiv rättighet till en produkt

14. Vilken roll spelar kommunikation i förhandlingar?

A. Det är oviktigt

B. Det är grundläggande för att förstå varandra

C. Det är bara viktigt i början av processen

D. Det försvårar förhandlingarna

15. Hur kan ett avtal påverka ett företags framgång?

A. Genom att skapa förvirring

B. Genom att klargöra åtaganden och förväntningar

C. Genom att göra det mer svårhanterligt

D. Genom att vara osynligt

Resonerande frågor

1. Diskutera hur avtalets roll har förändrats i takt med digitalisering och globalisering. Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över aktuella trender och deras betydelse för avtal.

2. Beskriv en framgångsrik förhandling som ni har varit med om, och analysera vad som gjorde den framgångsrik. Här får eleverna möjlighet att koppla teori till praktisk erfarenhet.

3. Hur skulle ni hantera en konflikt i en förhandlingssituation? Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och reflektera över konflikthantering.

4. Vilka tekniker anser ni är mest effektiva i en förhandlingssituation och varför? Detta ger eleverna möjlighet att argumentera för sina åsikter och visa djupare förståelse.

5. Reflektera över skillnaden mellan formella och informella förhandlingar. Här ges eleverna möjlighet att visa sin förståelse för olika förhandlingssituationer.

6. Vilka risker kan uppstå vid dåligt upprättade avtal och hur kan dessa undvikas? Denna fråga uppmuntrar till kritisk tänkande kring avtalens betydelse.

7. Diskutera vikten av etik i förhandlingar och hur det kan påverka resultatet. Eleverna får möjlighet att resonera kring moral och etik i affärssammanhang.

8. Hur kan feedback under en förhandling bidra till en bättre förhandlingsprocess? Här får eleverna reflektera över sin egen lärandeprocess och organisatorisk effektivitet.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor ger totalt 8 poäng, där varje fråga bedöms högst med 2 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).