Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Internationell ekonomi – Globala värdekedjor

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Internationell ekonomi
Tema: Globala värdekedjor

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska kunna demonstrera sin förståelse av globala värdekedjor, faktorer som påverkar lokaliseringen av produktion samt de ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekterna av dessa kedjor. Genom provet kommer eleverna att kunna analysera och utvärdera de centrala begreppen inom global ekonomi.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att förklara begreppet globala värdekedjor och hur företag organiserar sin produktion och distribution över internationella gränser. Vi kommer också att diskutera faktorer som påverkar besluten om lokalisering av produktion och de ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekterna av globala värdekedjor.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för centrala begrepp inom global ekonomi och beskriva hur värdekedjor fungerar samt analysera deras påverkan på olika länder och ekonomier.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär en global värdekedja?
    A) En kedja av företag inom ett land
    B) En serie av steg som involverar produktion och distribution över gränser
    C) En lokal produktionskedja
    D) En kedja av steg som involverar produktion, distribution och försäljning av varor över gränser.
  2. Vilken faktor påverkar lokaliseringen av produktion?
    A) Kostnader
    B) Antal anställda
    C) Tidszoner
    D) Marknadsföringsstrategier
  3. Vad är en aspekt av globalisering på värdekedjor?
    A) Minskat samarbete
    B) Ökade kostnader för transport
    C) Ökad internationell handel
    D) Färre alternativ för konsumenter
  4. Vilka länder påverkas mest av globala värdekedjor?
    A) Endast utvecklade länder
    B) Både utvecklade och utvecklingsländer
    C) Endast utvecklingsländer
    D) Ingen påverkan
  5. Vilken är en kritisk faktor i valet av lokalisering för produktion?
    A) Skönhet på platsen
    B) Tillgång till arbetskraft
    C) Antal lokala företag
    D) Avstånd till kontinenten
  6. I vilket syfte används globala värdekedjor?
    A) För att skapa nationell identitet
    B) För att effektivisera produktion och distribution
    C) För att minska ansvarstagande
    D) För att förhindra export
  7. Hur påverkar globala värdekedjor miljön?
    A) De påverkar inte miljön
    B) De kan leda till ökad förorening
    C) De förbättrar alltid miljöpåverkan
    D) De påverkar endast lokala miljöer
  8. Vad kan företag göra för att minska negativa effekter av globala värdekedjor?
    A) Ignorera arbetsvillkor
    B) Implementera hållbara metoder
    C) Öka produktionen utan ansvar
    D) Öka kostnaderna för konsumenter
  9. Vilket av följande företag har en global värdekedja?
    A) Apple
    B) Enbart lokala bagerier
    C) Små hantverksföretag
    D) Inga företag har det
  10. Vad kan globala värdekedjor påverka i en lokal ekonomi?
    A) Minska sysselsättningen
    B) Påverka både tillväxt och arbetsvillkor
    C) Ha ingen effekt
    D) Endast påverka produktion
  11. Vilket av följande är en social aspekt av globala värdekedjor?
    A) Ökad produktion
    B) Ingen social konsekvens
    C) Arbetsvillkor i olika länder
    D) Ekonomisk påverkan
  12. Vad påverkar i hög grad globala värdekedjor?
    A) Endast lokala lagar
    B) Internationella förhållanden
    C) Ingen påverkan av lagar
    D) Endast ekonomiska faktorer
  13. Vad innebär hållbar produktion i samband med globala värdekedjor?
    A) Att ignorera miljöpåverkan
    B) Att fokusera enbart på vinst
    C) Att ta hänsyn till sociala och miljömässiga effekter
    D) Fokusera endast på produktionshastighet
  14. Vilken av följande faktorer är inte viktig vid val av lokalisering?
    A) Transportkostnader
    B) Antal medarbetare
    C) Tillgång på råvaror
    D) Marknadstillgång

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur globala värdekedjor kan bidra till både ekonomisk tillväxt och negativa sociala effekter i utvecklingsländer.
    Syftet med denna fråga är att elever ska visa förmåga att analysera komplexa relationer mellan ekonomiska och sociala faktorer.
  2. Ange exempel på hur ett företag kan minska sin miljöpåverkan genom förbättrad hantering av sin globala värdekedja.
    Här kan eleverna demonstrera förmåga att föreslå konkreta strategier för hållbarhet.
  3. Beskriv hur förändringar i internationella handelsavtal kan påverka lokaliseringen av produktionen för företag.
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla globala ekonomiska förändringar till lokalt beslutsfattande.
  4. Reflektera över hur COVID-19 pandemin har påverkat globala värdekedjor och vilka lärdomar företag kan dra från detta.
    Genom denna fråga kan eleverna illustrera förmåga att lärande från aktuella händelser och förändringar.
  5. Hur kan teknologi och innovation förändra sättet företag organiserar sina globala värdekedjor?
    Här får eleverna möjlighet att visa sin förståelse för den snabba utvecklingen av teknik och dess inverkan på företagande.
  6. Diskutera hur konsumenters medvetande om hållbarhet påverkar företags beslut i deras globala värdekedjor.
    Denna fråga hjälper eleverna att analysera sambanden mellan konsumentbeteende och företagsstrategier.
  7. Vilka etiska överväganden bör företag ha i åtanke när de utvecklar sina globala värdekedjor?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förmåga att tänka kritiskt kring företagsets ansvar.
  8. Analysera skillnaderna mellan olika industrisektorer när det gäller deras globala värdekedjor och hur dessa utmaningar kan hanteras.
    Här kan eleverna utforska de variabler som påverkar olika sektorers värdekedjor och presentera olika lösningar.

Bedömning

Provet kan bedömas på följande sätt:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng).
  • Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och relevant besvarad fråga (totalt 24 poäng).

Minimi-poäng för betyg:
E: 8 poäng,
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor),
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp
×