Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Internationell ekonomi
Tema: Globalisering och dess ekonomiska konsekvenser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppet globalisering och dess ekonomiska konsekvenser, samt förmågan att analysera och resonera kring ämnet utifrån både positiva och negativa perspektiv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar begreppet globalisering, dess påverkan på världsekonomin, lokala samhällen och olika länders ekonomiska utveckling. Diskussioner kommer att inbegripa både positiva och negativa konsekvenser av globalisering.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera betydelsen av globalisering för ekonomisk utveckling och beskriva dess effekter på olika aktörer i ekonomin.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande uttryck beskriver bäst vad globalisering innebär?
- A) Enbart ökad handel mellan länder
- B) Skapandet av globala kulturella normer
- C) Ökad ömsesidig påverkan och interaktion mellan länder
- D) Enbart teknologisk spridning
2. Vilken av följande är en positiv effekt av globalisering?
- A) Ökad handel som leder till lägre priser
- B) Ökad arbetslöshet i vissa sektorer
- C) Miljöförstöring genom ökad produktion
- D) Kulturell homogenisering
3. Vilket av följande länder har gynnats mest av globalisering enligt aktuella studier?
- A) Sverige
- B) Kina
- C) Finland
- D) Irland
4. En negativ aspekt av globalisering är:
- A) Tillgång till nya marknader
- B) Ökad ekonomisk ojämlikhet
- C) Spridning av teknologi
- D) Utveckling av globala företag
5. Vilken av följande beskrivningar kan kopplas till globaliseringens påverkan på lokala samhällen?
- A) Ökad lokalt ägande av företag
- B) Återhållsamhet mot utländska investeringar
- C) Bevarande av lokala sedvänjor
- D) Minskat intresse för globala trender
6. Vilken faktor har mest bidragit till globalisering under de senaste 20 åren?
- A) Ökning av lokala företag
- B) Utvecklingen av internet och digital kommunikation
- C) Minskad invandring
- D) Stabilisering av globala valutakurser
7. Enligt kritiker av globalisering påverkar det mest:
- A) Produktiviteten i utvecklade länder
- B) De mest sårbara samhällena negativt
- C) De rika länderna positivt
- D) Teknisk utveckling globalt
8. Vilket uttryck beskriver en ekonomisk aktörs anpassning till globalisering?
- A) Skyddstullar
- B) Diversifiering av investeringar
- C) Lokalisering av produktion
- D) Minskat utbyte med utlandet
9. Vilket av följande är ett exempel på kulturell påverkan av globalisering?
- A) Svensk matlagning
- B) Spridning av västerländska filmer världen över
- C) Främjandet av nationella traditioner
- D) Lokala festivaler
10. Hur påverkas arbetarklass jobb av globalisering?
- A) Skapas fler jobb generellt
- B) Blir mer stabila och trygga
- C) Riskerar att försvinna eller flytta utomlands
- D) Minskar behovet av specialutbildning
11. En av effekterna av globaliseringen är:
- A) Minskad tillgång till varor
- B) Ökad tillgång till internationella marknader
- C) Begränsning av handel
- D) Lokal konkurrens
12. Vad innebär outsourcing i globaliseringens kontext?
- A) Överföring av verksamhet till andra länder för kostnadsbesparingar
- B) Ökad lokal produktion
- C) Styrning av resurser inom ett land
- D) Ingen påverkan på lokal arbetsmarknad
13. Vilket av följande är en åtgärd som motverkar globalisering?
- A) Införande av skyddstullar
- B) Ökad internationell handel
- C) Företagsfusioner
- D) Globalisering av arbetskraften
14. En positiv aspekt av globalisering för utvecklingsländer är:
- A) Minskat samarbete internationellt
- B) Ökade investeringar och hjälp från andra länder
- C) Ökade interna konflikter
- D) Minskat utbud av varor
15. Ett av följande kännetecken är viktigt för framgång i en global ekonomi:
- A) Isolationism
- C) Bevarande av traditioner
- D) Begränsad teknologisk utveckling
Resonerande frågor
1. Hur kan globalisering påverka ekonomisk ojämlikhet i världen?
Syftet med denna fråga är att låta eleverna analysera och diskutera de komplexa sambanden mellan globalisering och ekonomisk ojämlikhet.
2. Diskutera hur kulturutbyte kan vara både en positiv och negativ konsekvens av globalisering.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över och väga fördelar och nackdelar med kulturutbyte.
3. Vilka strategier kan länder använda för att mildra de negativa effekterna av globalisering?
Frågan öppnar för diskussion kring politiska och ekonomiska åtgärder som kan implementeras.
4. Beskriv en fallstudie där globalisering har haft en betydande effekt, och analysera resultatet.
Eleverna ges möjlighet att djupt analysera en konkret exempel och dess konsekvenser.
5. Hur kan individer förbereda sig för de förändringar som globaliseringen medför i arbetslivet?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på sin egen framtid i ett globaliserat samhälle.
6. Utvärdera vad som kan hända om ett land stänger sina gränser för globalisering.
Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt kring konsekvenserna av extrem protektionism.
7. Hur kan teknologisk utveckling driva på globaliseringens process?
Eleverna får möjlighet att analysera teknikens roll i globaliseringens framväxt.
8. Reflektera över effekterna av globalisering som du själv har upplevt i ditt liv.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att göra personliga kopplingar till globaliseringens effekter.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).