En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Internationell ekonomi – Internationell handel och dess aktörer



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Internationell ekonomi
Tema: Internationell handel och dess aktörer

Syfte

Detta prov syftar till att bedöma elevernas kunskaper om internationell handel, dess aktörer och Sveriges roll i den globala ekonomin. Proven är utformade för att mäta både grundläggande faktakunskap och förmågan att resonera kring mer komplexa aspekter av ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Internationell handel, aktörer inom handeln samt faktorer som påverkar dessa aktörer och deras beslut. Vi kommer även att diskutera Sveriges roll i den globala ekonomin och hur handelspolitik påverkar ekonomisk utveckling.”

Kunskapskrav

“Eleven ska kunna redogöra för centrala begrepp och samband i internationell ekonomi, vilket inkluderar aktörer inom internationell handel och deras påverkan på ekonomiska relationer.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär internationell handel?
A) Utbyte av varor och tjänster mellan länder
B) Endast köp av utländska varor
C) Att sälja varor inom ett land
D) Inga av ovanstående
Rätt svar: **A**

2. Vilken aktör är inte en del av internationell handel?
A) Stater
B) Företag
C) Interpol
D) Internationella organisationer
Rätt svar: **C**

3. Vilket av följande är en viktig aspekt av globalisering?
A) Minskat samarbete mellan länder
B) Avtagande tekniköverföring
C) Ökat utbyte av varor och tjänster
D) Nya handelsrestriktioner
Rätt svar: **C**

4. Vilken av följande faktorer påverkar internationell handel mest?
A) Lokala lagar
B) Tullar
C) Klimatförändringar
D) Turism
Rätt svar: **B**

5. Vad står WTO för?
A) World Trade Organization
B) Worldwide Trade Offer
C) World Tax Office
D) Western Trade Organization
Rätt svar: **A**

6. Vilket land är Sveriges största handelspartner?
A) Tyskland
B) USA
C) Kina
D) Storbritannien
Rätt svar: **A**

7. Vilken är en effekt av tullar på importerade varor?
A) Minskar kostnader
B) Ökar kvaliteten
C) Ökar kostnader
D) Ingen effekt
Rätt svar: **C**

8. Vad innebär begreppet “frihandel”?
A) Inga lagar för att reglera handel
B) Handel utan tullar och restriktioner
C) Endast handel mellan EU-länder
D) Styrd handel av staten
Rätt svar: **B**

9. Vilken typ av aktör är en multinational företag?
A) Statlig
B) Icke-statlig
C) Global
D) Nationell
Rätt svar: **C**

10. Vad är syftet med handelsavtal?
A) Att försvåra handeln
B) Att öka tullar
C) Att underlätta handel mellan länder
D) Att begränsa konkurrens
Rätt svar: **C**

11. Vad är en välfärdsstat?
A) Ett land med låg välfärd
B) Ett land som ger mycket stöd till medborgarna
C) Ett land som inte bedriver internationell handel
D) Inga av ovanstående
Rätt svar: **B**

12. Vilken term beskriver en nedgång i internationell handel?
A) Inflation
B) Recession
C) Boom
D) Stabilitet
Rätt svar: **B**

13. Hur påverkar globalisering arbetsmarknaden?
A) Skapar fler jobb enbart lokalt
B) Ökar konkurrens och möjligheter
C) Minskar möjligheterna för arbetare
D) Har ingen påverkan
Rätt svar: **B**

14. Vad kan vara en negativ aspekt av frihandel?
A) Minskat pris på varor
B) Ökad lyxkonsumtion
C) Förlust av lokala jobb
D) Ingen påverkan
Rätt svar: **C**

15. Vilken aktör ansvarar för att skapa handelsavtal?
A) Internationella organisationer
B) Företag
C) Enskilda medborgare
D) Endast EU-länder
Rätt svar: **A**

Resonerande frågor

1. Hur påverkar tullar och avgifter handeln mellan länder?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera de ekonomiska effekterna av tullar.

2. Diskutera skillnaderna mellan internationell och inhemsk handel.
Eleverna kan visa förståelse för två olika handelsformer och deras unika utmaningar.

3. Vilka faktorer bör företag överväga när de planerar att gå in på en internationell marknad?
Genom att svara på denna fråga kan eleverna reflektera över strategiska aspekter av internationell handel.

4. Analysera hur Sveriges handelsrelationer kan påverkas av globalisering.
Eleverna får möjlighet att djupdyka i Sveriges specifika situation och utmaningar i en globaliserad värld.

5. Hur kan internationella organisationer påverka handelsavtal?
Eleverna kan diskutera den roll som internationella institutioner spelar i att forma handelsrelationer.

6. Reflektera över de etiska aspekterna kring internationell handel.
Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande kring hållbarhet och etik inom handel.

7. Vilken roll spelar teknik i den internationella handeln idag?
Eleverna kan utforska teknikens påverkan på handelsmönster och affärsmodeller.

8. Hur kan handelskrig påverka den globala ekonomin?
Genom denna fråga kan eleverna resonera kring de bredare konsekvenserna av handelskonflikter.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng vardera. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).