Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Internationell ekonomi
Tema: Internationella ekonomiska institutioner
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om internationella ekonomiska institutioner, deras funktioner och påverkan på den globala ekonomin. Provdelarna är utformade för att ge en helhetsbild av ämnet samt främja både faktakunskaper och analytisk förmåga.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar de internationella ekonomiska institutionernas roll och betydelse, inklusive hur de fungerar, deras mål och påverkan på global ekonomi och utvecklingsstrategier.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera de viktigaste internationella ekonomiska institutionerna och deras funktioner samt diskutera hur dessa institutioner påverkar länders ekonomiska politik och internationell handel.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken internationell institution har som syfte att minska fattigdom och främja hållbar utveckling?
- A. IMF
- B. WTO
- C. Världsbanken
- D. OECD
2. Vilken funktion har IMF främst?
- A. Finansiera infrastrukturprojekt
- B. Stabilisera valutor i krissituationer
- C. Reglera frihandel
- D. Minska arbetslöshet
3. Vad står WTO för?
- A. Världshandelsorganisationen
- B. World Trade Organization
- C. Världens Handelsförening
- D. Global Trade Initiative
4. Vilket av följande är ett exempel på ett projekt som Världsbanken stöttar?
- A. Räntehöjningar
- B. Utveckling av infrastruktur
- C. Valutaförändringar
- D. Handelsavtal
5. Vilken typ av villkor kan IMF ställa för sina lån?
- A. Ekonomiska reformer
- B. Humanitära stöd
- C. Militär hjälp
- D. Teknologisk överföring
6. Ett av WTO:s syften är att:
- A. Reglera internationell handel
- B. Bekämpa fattigdom
- C. Minska skatter
- D. Stabiliserar valutor
7. Hur har Världsbanken påverkat utvecklingsländer?
- A. Genom att skapa handelskrig
- B. Genom finansiering av utvecklingsprojekt
- C. Genom att undvika investeringar
- D. Genom att begränsa lån
8. Vilket av följande är en uppgift för WTO?
- A. Finansiera projekt
- B. Ge llått till länder i kris
- C. Lösa handelskonflikter
- D. Stabiliserar valutor
9. Vad är ett syfte med IMF:s ekonomiska stöd?
- A. Minska inflationen
- B. Stabilsera ekonomier under kriser
- C. Investera i utbildning
- D. Utveckla hållbar energi
10. Vart går finansieringen från Världsbanken?
- A. Till privata företag
- B. Till länder för utvecklingsprojekt
- C. Till militär verksamhet
- D. Till internationella fonder
11. Vilka av följande länder har fått hjälp av IMF?
- A. Grekland
- B. Sverige
- C. Norge
- D. Danmark
12. Vad är en konsekvens av WTO:s handelsavtal?
- A. Minskad internationell handel
- B. Ökad internationell handel
- C. Större tullar
- D. Förbjudna produkter
13. Vilken typ av institution är Världsbanken?
- A. Utbildningsinstitution
- B. Internationell finansiell institution
- C. Militär institution
- D. Ideell organisation
14. Vilket mål har WTO?
- A. Att ge lån till utvecklingsländer
- B. Att främja frihandel
- C. Att öka skatter
- D. Att reglera inflation
15. Vilken av följande faktorer påverkar utvecklingsstrategier hos länder?
- A. Olika valutor
- B. Internationella ekonomiska institutioner
- C. Lokala skatter
- D. Befolkningstillväxt
Resonerande frågor
1. Diskutera hur IMF:s villkor för lån kan påverka ett lands ekonomiska politik. I denna fråga får eleverna möjlighet att visa sin förmåga att analysera och resonera kring komplexa ekonomiska samband.
2. Hur bidrar Världsbanken till hållbar utveckling i länder med låga inkomster? Denna fråga väcker insikter kring specifika exempel och ger elever möjlighet att diskutera djupare konsekvenser av institutionens arbete.
3. Jämför och kontrastera WTO:s och IMF:s funktioner. Genom att besvara denna fråga kan eleverna visa på sin analytiska förmåga och göra kopplingar mellan olika ekonomiska institutioner.
4. Vilka konsekvenser kan en ökning av handelskonflikter påverka global ekonomi? Denna öppna fråga ger eleverna möjlighet att visa bredden av sin ekonomiska förståelse samt diskutera aktuella exempel.
5. I vilken utsträckning tycker du att internationella ekonomiska institutioner är nödvändiga för global stabilitet? Eleverna här kan visa på en djupare kritisk analys och personliga insikter kring denna komplexa fråga.
6. Hur kan länder bäst navigera de krav som ställs av internationella institutioner? Här får eleverna reflektera över strategier och åtgärder för att hantera externa krav vilket visar på förståelse för praktiska tillämpningar.
7. Vilka förbättringar skulle du föreslå för att öka effektiviteten hos IMF? Genom denna fråga kan elever bli utmanade att tänka på förbättringar och ge konkreta förslag, vilket visar på kreativitet och initiativ.
8. På vilket sätt kan Världsbanken anpassa sina metoder för att bättre stödja länder i kris? Denna fråga uppmanar eleverna till att resonera kring aktuella metoder och hur dessa kan förbättras, vilket visar på insikter och analytisk förmåga.
Bedömning
Provets faktafrågor är värda 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna för varje individ är värda 3 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).