En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Internationell ekonomi – Källkritik och informationssökning



Prov: Källkritik och informationssökning i internationell ekonomi

Prov: Källkritik och informationssökning i internationell ekonomi

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Internationell ekonomi
Tema: Källkritik och informationssökning i ekonomiska frågor

Syfte

Detta prov syftar till att bedöma elevernas förmåga att kritiskt granska och analysera information inom internationell ekonomi, samt deras insikt i hur olika källor kan påverka ekonomiska beslut.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleven ska kunna använda källor kritiskt och analysera information i relation till ekonomiska frågor samt redogöra för hur ekonomiska data kan påverka beslut på olika nivåer.”

Kunskapskrav

Provets fokus kommer att ligga på följande kunskapskrav:
– Använda källor kritiskt.
– Analysera information i relation till ekonomiska frågor.

Prov

Faktafrågor

1. Vad står förkortningen “OECD” för?
A) Organisation for Economic Cooperation and Development
**B)** Organisation for Economic Cooperation and Development
C) Organization for Education and Cultural Development
D) Organization of Economic Cooperation and Development

2. Vilket av följande är en av de fyra principerna för källkritik?
A) Relevans
B) Trovärdighet
C) Neutralitet
**D)** Äkthet

3. Vad är viktigt att tänka på när man analyserar statistik?
A) Bara använda en källa
B) Vara kritisk till källorna
C) Tro på allt
**D)** Jämföra flera källor

4. Vilken typ av källa är särskilt viktig i ekonomisk forskning?
A) Bloggar
**B)** Vetenskapliga artiklar
C) Sociala medier
D) Oregisterade webbsidor

5. Vad innebär “trovärdighet” inom källkritik?
A) Att källan är aktuell
B) Att källan är lättillgänglig
C) Att källan är objektiv
**D)** Att källan har ett gott rykte

6. Vad kan hända om man använder felaktig information för ekonomiska beslut?
**A)** Dåliga beslut kan fattas
B) Inga konsekvenser
C) Man blir förvirrad
D) Ingenting händer

7. Vilken källa är oftast mer pålitlig?
A) Privata bloggar
B) Rykten
**C)** Officiella rapporter
D) Anonyma inlägg på forum

8. Vad är en databassökning?
A) Att söka på internet
B) Att leta efter böcker
**C)** Att söka i registrerade databaser
D) Att fråga vänner

9. Vad bör man alltid kontrollera om en källa är aktuell?
A) Publiceringsdatum
**B)** Författarens namn
C) Antal sidor
D) Språket

10. Vad är syftet med att dokumentera källor?
**A)** Att ge kredit och möjliggöra granskning
B) För att öka sidantalet
C) För att göra arbetet lättare
D) För att imponera på lärare

11. Vad betyder “bias” i en källa?
A) Att källan är förvirrande
**B)** Att källan är partisk
C) Att källan har mycket information
D) Att källan är gammal

12. Vad är en vanlig svårighet vid analys av ekonomiska data?
A) Att hitta data
**B)** Att tolka data
C) Att läsa data
D) Att jämföra data

13. Vad kan vara en bra strategi för att utvärdera källor?
A) Tro på alla källor
**B)** Analysera flera källor
C) Fråga andra
D) Lita på första källan man hittar

14. Vilken av följande frågor är en del av källkritik?
A) Hur mycket källan kostar?
**B)** Vem står bakom källan?
C) Hur gammal källan är?
D) Om källan är rolig att läsa?

15. Vad innebär det att en källa är “relevant”?
**A)** Den är direkt kopplad till ämnet
B) Den är intressant
C) Den är ny
D) Den är lång

Resonerande frågor

1. Diskutera betydelsen av att använda pålitliga källor i ekonomiska beslut. (Ger möjlighet att visa förståelse för källors inverkan på beslut.)

2. Reflektera över hur olika typer av källor kan påverka vår uppfattning om ekonomiska frågor. (Eleven kan visa djupgående analys av olika källor.)

3. Analysera skillnaden mellan fakta och åsikter i ekonomisk rapportering. (Erbjuder eleven en chans att visa analytisk förmåga.)

4. Beskriv en metod för att identifiera bias i en källa. (Eleven får möjlighet att visa tillämpning av källkritiska verktyg.)

5. Ge exempel på hur makroekonomiska data kan misstolkas. (Visar elevens förmåga till kritisk analys av data.)

6. Diskutera hur globalisering påverkar tillgången till ekonomisk information. (Ger eleven möjlighet att resonera kring företeelser.)

7. Reflektera över vikten av att ha flera källor vid beslutsfattande. (Eleven kan förklara fördelarna med källkritik.)

8. Förklara hur källkritiska metoder kan tillämpas på sociala medier. (Tar upp elevens förmåga att tillämpa kunskap på aktuella plattformar.)

Bedömning

Provets poängsättning är följande:
– Faktadel: Varje korrekt svar ger 1 poäng (max 15 poäng).
– Resonerande frågor: Varje korrekt och välformulerad analys ger upp till 3 poäng (max 24 poäng).

För betyget E krävs 8 poäng totalt, varav minst 2 poäng från resonerande frågor.
För betyget C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyget A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.