Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Internationell ekonomi
Tema: Regionala handelssystem och deras påverkan
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av regionala handelssystem, deras syften, fördelar och nackdelar, samt deras påverkan på medlemsländer och den globala ekonomin.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar hur regionala handelssystem fungerar, deras syfte, fördelar och nackdelar, samt hur de påverkar medlemsländer och den globala ekonomin.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera regionala handelssystem, diskutera deras effekter på medlemsländer och globala handelsrelationer samt tillämpa kunskap om dessa system i praktiska exempel.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med regionala handelssystem?
A) Att utestänga icke-medlemmar
B) Att öka handeln mellan medlemsländer
C) Att minska competition
D) Att främja politisk instabilitet
2. Vilket av följande är ett exempel på ett regionalt handelssystem?
A) Europeiska unionen (EU)
B) World Trade Organization (WTO)
C) International Monetary Fund (IMF)
D) Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD)
3. En fördel med regionala handelssystem är:
A) Ökad suveränitet för medlemsländerna
B) Minskade handelsbarriärer
C) Minskat marknadsutbud
D) Ökad byråkrati
4. Vilken kritik riktas ofta mot regionala handelssystem?
A) De gynnar alltid alla medlemsländer
B) De kan leda till ojämlik fördelning av vinster
C) De reducerar handelskonflikter
D) De skapar större politisk samverkan
5. När bildades Mercosur?
A) 1985
B) 1991
C) 2001
D) 2010
6. Vad innebär begreppet “trade diversion” i samband med regionala handelssystem?
A) Ökad handel med icke-medlemmar
B) Minskat handelsutbyte med icke-medlemmar
C) Att alla länder i systemet vinner lika mycket
D) Att hindra frihandel
7. Vilket av följande är en nackdel med regionala handelssystem?
A) Förlust av suveränitet
B) Ökad marknadstillgång
C) Skapande av fler handelsavtal
D) Stimulering av privat investering
8. Vilken typ av avtal innefattar NAFTA?
A) Bilateralt avtal
B) Trilateral avtal
C) Multilateralt avtal
D) Bilateralt avtal med EU
9. Hur påverkar regionala handelssystem globala handelsrelationer?
A) De isolerar medlemsländer från resten av världen
B) De kan leda till ökat samarbete mellan länder
C) De minskar handelsflödet globalt
D) De har ingen påverkan
10. Vilket av följande är en potentiell positiv effekt av regionala handelssystem?
A) Ökad arbetslöshet
B) Ekonomisk tillväxt
C) Minskade investeringar
D) Ökade handelsbarriärer
11. Vad betyder “suveränitet” i samband med skyldigheter som medlemsland i ett regionalt handelssystem?
A) Möjligheten att självmant besluta om sina egna lagar
B) Att alltid följa WTO:s regler
C) Att utesluta handel med andra länder
D) Att främja andra länders ekonomier
12. Vilket av följande påstående om EU:s inre marknad är korrekt?
A) Den tillåter fri rörlighet för varor, personer, tjänster och kapital
B) Den begränsar företag till att operera endast inom sina egna länder
C) Den utesluter handelsavtal med icke-EU-länder
D) Den ökar tullavgifter mellan medlemsländer
13. Vilken aspekt av regionala handelssystem kan skapa konflikter mellan medlemsländerna?
A) Ojämlik fördelning av vinster
B) Gemensamma regler för miljö
C) Harmoniserade skatter
D) Utveckling av gemensam teknologi
14. Vad innebär “regionalisering” i en ekonomisk kontext?
A) Att alla länder blir medlemmar i en global organisation
B) Att vissa länder samarbetar ekonomiskt inom en region
C) Att handelsavtal skapas under vissa omständigheter
D) Att medlemsländer arbetar separat
15. Vilken påverkan kan regionalisering ha på globala ekonomiska beslut?
A) Ingen påverkan
B) Att alla ekonomiska beslut enbart fattas av enskilda länder
C) Att beslut fattas gemensamt av medlemsländer
D) Att det leder till mer konkurrens
Resonerande frågor
1. Diskutera hur regionala handelssystem kan bidra till globalisering. Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring sambanden mellan regionala och globala ekonomiska interaktioner.
2. Analysera negativa konsekvenser av regionala handelssystem på icke-medlemmar. Eleverna får möjlighet att reflektera över och kritiskt granska implikationerna av handelsavtal.
3. Utvärdera hur regionala handelssystem kan leda till ökad politisk stabilitet. Frågan uppmuntrar eleverna att integrera sina kunskaper om ekonomi och politik.
4. Hur påverkar olika regionala handelssystem varandra? Här ges elever möjlighet att visa på samband och effekter mellan olika avtal.
5. Beskriv hur en viss typ av regionalt handelsavtal kan skapa orättvisor i fördelning av resurser. Den här frågan uppmanar till djupare analys av hur avtal påverkar medlemsländer olika.
6. Vilka exempel på framgångar och misslyckanden kan du ge för att belysa effekterna av regionala handelssystem? Denna fråga bjuder in till en djupgående diskussion och kritisk analys av case-studier.
7. Hur kan regionala handelssystem påverka den nationella politikens utformning? Här analyserar eleverna korskopplingarna mellan ekonomi och politik.
8. Reflektera över hur framtiden för regionala handelssystem kan se ut i kontexten av växande nationalism. Denna fråga ger utrymme för kritiskt tänkande och framtidsvisionering.
Bedömning
Provet bedöms på följande sätt:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Maximal poäng för faktafrågor är 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välinformerat svar ger mellan 1-3 poäng beroende på djupet av analysen. Maximal poäng för resonerande frågor är 24 poäng.
För betygsnivå E krävs minst 8 poäng totalt, vilket inkluderar minst 0 poäng från resonerande frågor.
För betygsnivå C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng ska vara från resonerande frågor.
För betygsnivå A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng ska vara från resonerande frågor.